به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان، سیدفواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در آئین نمادین افتتاحیه میدان پویا در مدارس استثنایی استان که به میزبانی مدرسه استثنایی ساعی شهرستان مریوان برگزار شد، با بیان اینکه خدمت به دانشآموزان با نیازهای ویژه یک فرصت معنوی ارزشمند و مغتنم است، گفت: این خدمت نه تنها یک وظیفه انسانی و اجتماعی است، بلکه بهعنوان یک موهبت الهی و شاخص رشد فرهنگی و بالندگی اجتماعی تلقی میشود.
وی توسعه عدالت آموزشی، تربیتی، اجتماعی و نصیب برابر آموزشی را حق دانشآموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و افزود: مکلف به کارآمدسازی و کیفیت بخشی به برنامههای آموزشی، پرورشی و توانبخشی برای کودکان با نیازهای ویژه هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان بیان کرد: بهرهبرداری از اولین سالن ورزشی چند منظوره دانشآموزان با نیازهای ویژه در سنندج تحول شگرفی در زمینه ورزش این قشر ایجاد کرده است و باعث شناخت بهتر استعدادها و توانمندیهای آنان میشود.
وی با تأکید بر اهمیت ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ورزﺷﯽ و ﺳﻼﻣﺖﻣﺤﻮر، ادامه داد: طرح میدان پویا بخشی از تلاشهای ملی برای ارتقای سبک زندگی سالم و فراهم کردن انگیزههای بیشتر برای مشارکت دانشآموزان و خانوادهها در ورزشهای گروهی و همگانی است و انتظار میرود این طرح تأثیرات مثبتی بر فعالیت بدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه داشته باشد.
اقبال خانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه این آئین نمادین با اشاره به اهمیت برنامهریزی برای اوقات فراغت دانشآموزان با نیازهای ویژه، اظهار کرد: در راﺳﺘﺎی ﻣﻨﻮﯾﺎت ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی و اﺟﺮای ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ و در جهت ﻏﻨﯽﺳﺎزی اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ و ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﯽ و روﺣﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان با نیازهای ویژه و ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﺮﮐﺖ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻧﺸﺎطآﻓﺮﯾﻦ، طرح تعامل محور «ﻣﯿﺪان ﭘﻮﯾﺎ» در ایام اوقات فراغت تابستان در مدارس استثنایی استان در حال اجرا است.
وی افزود: «ﻣﯿﺪان ﭘﻮﯾﺎ»، ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ و اﺟﺘﻤﺎعﻣﺤﻮر اﺳﺖ که با هدف ارتقای سلامت جسمی و نشاط اجتماعی دانشآموزان در قالب پنج محور اصلی دانشآموز پویا، خانواده پویا، شهر پویا، رویداد پویا و خانه پویا اجرا خواهد شد که هر یک به جنبهای مهم از تربیت بدنی و فعالیت اجتماعی دانشآموزان و خانوادهها میپردازد.
رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به فعالیت بدنی و اجرای برنامههای پیشگیری از کمتحرکی دانشآموزان با نیاز ویژه، اظهار کرد: فعالیتهای ورزشی باید متناسب با سن و جنسیت دانشآموز باشد، سیستم ایمنی بدن دانشآموزان را تقویت کند و باعث کسب اعتماد به نفس، کاهش فشارهای روانی و افزایش احساس سودمندی دانشآموزان با نیازهای ویژه شود.
وی با بیان اینکه طرح میدان پویا با گسترش فرهنگ سلامت بر سبک زندگی فعال تأکید دارد، افزود: محور نخست این طرح، «دانشآموز پویا» است که در آن، انواع فعالیتهای آموزشی و ورزشی در محیط مدارس برنامهریزی و برگزار میشود. محور دوم، «خانواده پویا» نام دارد که بر مشارکت فعال خانوادهها در کنار فرزندان خود در برنامههای ورزشی و تربیتی تأکید میکند.
خانی با اعلام اینکه فعالیتهای سلامتمحور از جمله کوهنوردی و پیادهروی زیرمجموعه فعالیتهای شهر پویاست، افزود: در فعالیت رویداد پویا با توجه به اینکه در تابستان کانونهای ورزشی درون و برونمدرسهای در رشتههای مختلف از جمله شطرنج، بوچیا و دوومیدانی ایجاد شده، مسابقاتی با این عنوان طراحی و رویدادهای ورزشی در سطوح منطقهای و استانی برگزار میشود.
وی اظهار کرد: برنامهریزی در خصوص استفاده از ظرفیت سالنهای ورزشی نواحی، شهرستان و مناطق و هیئتهای ورزشی استان جهت استعدادیابی و پرورش رشتههای تطبیقی(پارالمپیک) مورد تأکید است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه این چهار فعالیت به شکل حضوری برگزار میشوند، گفت: خانه پویا به شکل برنامه غیر حضوری اجرا میشود و با ﺗﻨﻮعﺑﺨﺸﯽ ﺑﻪ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﻣﺤﯿﻂﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی، محتواهای آموزشی و ورزشی از طریق فضای مجازی و شبکه آموزشی تولید و اطلاعرسانی شده و در اختیار دانشآموزان و خانوادهها قرار میگیرد و فرصت مشارکت مستمر دانشآموزان و خانوادهها در فعالیتهای بدنی در منزل را هم فراهم میکند.
انتهای پیام