به گزارش ایکنا از کردستان، اقبال خانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان امروز، 12 مهرماه در نشست شورای هماهنگی بررسی و حل مسائل مدارس استثنایی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تخصصیترین بخش در آموزش و پرورش است، گفت: از نظر کمیت تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه کم و تقریباً معادل یک درصد از کل جمعیت دانش آموزی است اما مشکلات و چالشهای در حوزه آموزش و پرورش استثنایی فراوان است.
وی افزود: سال تحصیلی جاری در مدارس استثنایی استان با شعار «هر تفاوت یک فرصت، در مسیر عدالت آموزشی» و با حضور 557 معلم و یک هزار و 470 دانشآموز با نیاز ویژه در 77 واحد سازمانی شامل 44 مرکز مستقل، 10 مرکز ضمیمه و 23 مرکز جامع سنجش آغاز شد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بیان کرد: از این تعداد 270 دانش آموز در مناطق روستایی و در 20 مرکز مستقل و ضمیمه روستایی از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات دریافت می کنند.
وی ادامه داد: 600 دانشآموز دارای آسیب بینایی، شنوایی و معلول جسمی حرکتی نیز در مدارس عادی (آموزش تلفیقی فراگیر) با اختصاص معلم رابط از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی دریافت میکنند.
خانی گفت: در اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بیست و پنج هزار و607 نفر معادل صددر صد نوآموزان جامعه هدف شرکت کردند، که از این تعداد670 نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند.
وی با تأکید بر مشارکت و آموزش والدین همگام با آموزش و برنامهریزی برای دانش آموزان و تأثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری این گروه از دانش آموزان، افزود: آگاهسازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که احتمالاً برای دانش آموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار حائز اهمیت است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه در قالب پروژه مهر از پروژههای نیمه تمام حوزه آموزش و پرورش استثنایی که از سال 98 پیشرفت فیزیکی ندارند بازدید بعمل آمده است، اظهار کرد: برخی از پروژههای نیمه تمام ویژه دانشآموزان استثنایی علیرغم پیشرفت فیزیکی قابل توجه سالهاست که منتظر تخصیص اعتبار برای بهرهبرداری بوده و لازم است مسئولان و نهادهای مرتبط به فکر این مسئله باشند.
وی ادامه داد: با مشارکت مشاور استاندار کردستان در امور معلولان وسازمان بهزیستی استان با تخصیص خدمات بیمه ای کارفرما و خویش فرما مقدمات ایجاد تعاونی ملی فراگیر کودکان استثنایی در شهرستان سنندج (مخصوص سه دهک پائین جامعه) فراهم شده تا بستری برای تقویت آینده شغلی، کفایت مالی و اجتماعی کودکان استثنایی باشد.
خانی اظهار کرد: در نشست کارگروه تخصصی حمایت از معلولین نیز مصوب شده تا خدمات آموزشی رایگان برای دانشآموزان با نیازهای ویژه دارای آسیب بینایی، شنوایی ومعلول جسمی حرکتی استان از سوی بنیاد قلمچی ارائه میشود.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت ها ودستاوردهای دانشآموزان با نیازهای ویژه استان در حوزههای مختلف ورزشی، فرهنگی و غنیسازی اوقات فراغت 380 دانشآموز در پایگاه های تابستانی، اظهار کرد: 950 دانشآموز با نیاز ویژه در برنامه معنوی سودای بندگی و 1400 نفر نیز در اردوی یک روزه نشاط شرکت کردند.
خانی با اعلام تخصیص اعتبار 27 میلیارد ریالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای سرویس ایاب وذهاب، تجهیز مراکز جامع و تمهید مقدمات راهاندازی زمین چمن مصنوعی در مدارس استثنایی استان در سه ماهه اخیر، افزود: جذب مشارکت خیرین و نهادهای که با این حوزه همپوشانی وظایف دارند، ضروری است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه با اشاره به اجرای دقیق برنامه جهش تحصیلی برای دانش آموزان دوره ابتدایی در سطح استان افزود: امسال 109 نفر دانش آموز دوره ابتدایی متقاضی شرکت در جهش تحصیلی بودند.
وی گفت: برای نخستین بار در استان کمیته پارابدمینتون با هدف توسعه ورزش در میان دانشآموزان با نیازهای ویژه راهاندازی شده و انتظار میرود زمینه حضور پررنگتر ورزشکاران دارای نیازهای ویژه در مسابقات استانی و ملی فراهم شده و توسعه پارابدمینتون به شکل جدیتری دنبال شود.
خانی اظهار کرد: 9 برنامه اصلی عملکردی و 22 شاخص در دستور کار برنامه های آموزش وپرورش استثنایی استان با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای دانشآموزان با نیازهای ویژه و ارتقای ارائه کیفیت خدمات آموزشی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی وتوانبخشی به آنان قرار دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اظهار کرد: 15 درصد از دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلالات یادگیری هستند که این عدد بعد از دوران کرونا به 20 درصد نزدیک شده است، که در مناطق دو زبانه و محروم نیازمند توجه بیشتر است.
خانی افزود: در برنامه سنجش سلامت (سال تحصیلی 1404-1403) 205 دانشآموز استثنایی شناسایی شدند که 183 نفر به مدارس استثنایی و 22 نفر به مدارس عادی(تلفیقی- فرگیر) جهت تحصیل معرفی شدند.
وی با بیان اینکه کل استان تحت پوشش 23 مرکز جامع سنجش میباشند، تصریح کرد: در آینده نزدیک مقدمات ساخت اولین مرکز جامع بینالمللی در کشور در شهرستان مریوان فراهم می شود تا گامی در مسیر توسعه عدالت آموزشی و ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه باشد.
خانی در پایان کمبود فضای آموزشی مناسب و ایمن، کمبود نیرویهای متخصص و توانبخشی، کمبود شدید تجهیزات آموزشی و توانبخشی، مشکلات سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه و نگاه بخشی و جزیرهای به آموزش و پرورش استثنایی را بهعنوان اهم چالشهای این حوزه عنوان کرد.
انتهای پیام