
به گزارش ایکنا از کردستان، افضلالسادات حسینی، استان حوزه تعلیم و تربیت در پنجمین همایش ملی آموزش محتوا در امور تربیتی که امروز، ۲۵ آذرماه در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار شد، کلید اصلی نوسازی نظام آموزشی کشور را نه در ساختارهای اداری، بلکه در کلاس درس و اعتمادسازی به بدنه معلمان دانست و کارورزی عملی را لازمه اصلی تربیت معلم حرفهای ذکر کرد.
وی بر جایگاه محوری معلم در هرگونه تحول آموزشی تأکید کرد و افزود: تحول آموزش از کلاس درس و اعتماد به معلم آغاز میشود.
به گفته این مدرس حوزه تعلیم و تربیت، مادامی که معلم از همان مراحل اولیه آموزش، به صورت عملی وارد فرآیند تدریس شود و مورد وثوق نظام قرار گیرد، میتوان به تحولات کیفی در سطح ملی امیدوار بود.
وی با اشاره به مدلهای موفق بینالمللی، به تجربیات کشورهایی مانند سنگاپور و هنگکنگ اشاره کرد که با قرار دادن خلاقیت در هسته آموزش معلمان توانستهاند به جایگاههای جهانی دست یابند و خاطرنشان ساخت که ایران نیز از این ظرفیتها بیبهره نیست.
حسینی، کارورزی را فراتر از یک واحد درسی توصیف کرد و افزود: دانشگاههای تربیت معلم باید تعاملات خود با مدارس را از ابتدای دوره آموزشی تقویت کنند تا آموزش معلمان کاملاً مبتنی بر عمل و تجربه شکل گیرد.
وی با تأکید بر اینکه نقطه شروع تحول آموزشی، واقعاً کلاس درس است، ادامه داد: معلمی که اعتماد سیستمی دریافت کند، ابزار لازم برای متحول ساختن محیطهای فیزیکی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کلاس را یافته و میتواند یادگیری عمیق و معنادار را برای دانشآموزان فراهم آورد.
این استاد حوزه تعلیم و تربیت، در بخش دیگری از سخنان خود، با مرور تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا، بر پتانسیل بالای دانشآموزان در مناطق محروم و کوچک تأکید کرد و یادآور شد که آموزش مبتنی بر هنر و خلاقیت، میتواند فرصتهای برابری برای این قشر فراهم کند.
وی در پایان، این گردهمایی علمی را یک نقطه عطف دانست و ابراز امیدواری کرد که این همایش صرفاً یک مراسم رسمی نباشد، بلکه به آغازگر یک حرکت عملی و جدی در مسیر تحول تربیتی و آموزشی کشور تبدیل شود.
انتهای پیام