از دیدگاه پیامبر(ص) دنیا را ببین!
کد خبر: 4007613
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
یادداشت وارده؛

از دیدگاه پیامبر(ص) دنیا را ببین!

یک مدرس دانشگاه در یادداشتی به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم(ص) خاطرنشان کرد: اگر از دیدگاه پیامبر، دنیا را که بنگری آدمهایش زیباترند و دوست داشتنی‌تر می‌شوند.

ژیلا مرادپور، دکترای الهیات و از اساتید دانشگاه‌های کردستان در یادداشتی با عنوان «با عینک پیامبر دنیا را ببین» به بیان ویژگی‌های اخلاقی پیامبر پرداخته است که در ادامه متن یادداشت آمده است؛

دردمندتر و معذورتر و نیازمندتر از آنچه نشان می دهند... آدمها را از خود جدا نمی بینی درد آن‌ها دردت می‌شود رشدشان رشدت و عاقبت خیریشان برایت آرزو.... رمز موفقیت پیامبر در دعوتش همدلی بالایش بود.

در این دنیای پر آشوب اگر توانستی با بودنت حال انسانهای اطرافت خوب بشه بهترین انسانی چون بهترین تخصص و مهارت خوب کردن حال آدمهاست...

مهارت همدلی و درک انسانها مهارتی است که دنیای بشر امروزی بیش از هر چیز به آن نیاز دارد و این مهارت جغرافیا و نژاد و دین و هر تفاوت دیگری را نمی شناسد چون زبانش دل است و دل در همه انسانها زبان اصلیش مهر است.

پیامبر اسلام موفق‌ترین کسی بوده که در درک هم نوعان و انسان‌های اطرافش خدمت نموده است و مهارت همدلی اش ناشی از رحمت و رافت و مهربانیش بوده است. آنچه از این اسوه حسنه در زندگیم همواره مرحله به مرحله و در انواع ارتباطاتم سعی کرده ام پیاده کنم همدلی و نگرش با رحمت بوده است و هرگاه با چنین نگاهی انسان‌ها را نگریسته‌ام هیچ گاه پشیمان نشده‌ام حتی اگر به این نتیجه رسیده باشم که سال‌ها عمرم را بابتش صرف کرده‌ام و نتیجه ای عایدم نشده و یا قدرم دانسته نشده است!

پیامبرم بسیار مهربان و با درک بود چون در یکی از جنگها وقتی صحابه پیامبر بر دشمن غالب می شود و او در زیر دستش شهادتین را می گوید ولی صحابه او را می کشد پیامبر بسیار ناراحت می شود و می فرماید مگر دلش را شکافته بودی تا ببینی شهادتین را از ته دل نگفته و از ترس بوده!!....

با این که با بدن زخمی از طائف خارج می شود و مورد هجوم و آزار طائفیان قرار گرفته راضی به نفرینشان نمی شود....

در روز فتح مکه مشرکینی را که سالها خود و یارانش را آزار و آواره کرده اند می بخشد و حتی خانه سرانشان منزلگاه امن معرفی می کند....

به عیادت همسایه یهودی مریضش که مدتها آزارش داده می رود.... خیلی از مهربانی‌های پیامبرم شنیده‌ام!

آری پیامبر با این رفتارهای زیبایش به ما این درس را میدهد که تا جایی که ممکن است حریم دل را پاک بنگریم وبه هر بهانه ای زمینه حسن ظن به انسان دیگر را فراهم کنیم حتی در بدترین شرایطی مثل جنگ!! اینگونه انسانها را بهتر درک می کنیم و این یعنی همدلی!

پیامبر رحمت که به مقام معراج رسید این چنین نسبت به انسانها ولو دشمنش مهربان است ما که مدعی الگو پذیری از او هستیم چقدر با هم نوعان خود چنینیم؟!

انتهای پیام
captcha