ماه ربیع باید ماه تولد باطنی برای مسلمانان باشد
کد خبر: 4008667
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی:

ماه ربیع باید ماه تولد باطنی برای مسلمانان باشد

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به اینکه ماه ربیع باید ماه تولد باطنی برای مسلمانان باشد، گفت: ماه ربیع ماه مولود رسول الله است و در این ماه مسلمانان و شیفتگان پیامبر خاتم به بهانه برگزاری مراسم و جشن‌ها و آیین‌های مذهبی گردهم می‌آیند.

عبدالسلام کریمی مشاور رئیس جمهور

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی شامگاه گذشته، پنجم آبان‌ماه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی خانقاهی اظهار کرد: برگزاری چنین مراسم معنوی و آیینی برای تمامی مسلمانان موجب درس گرفتن از سیره زندگی پیامبر شده و این الگوگیری مایه افتخار و سربلندی ماست.

وی با اشاره به اینکه ماه ربیع باید ماه تولد باطنی برای مسلمانان باشد، افزود: ماه ربیع ماه مولود رسول الله است و در این ماه مسلمانان و شیفتگان پیامبر خاتم به بهانه برگزاری مراسم و جشن‌ها و آیین‌های مذهبی گردهم می‌آیند.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تیان کرد: به نعمت‌های خداوند متعال بنگرید؛ خداوند برای هیچ نعمتی منت بر سر مخلوقات خود ننهاده اما برای وجود پیامبر اسلام بر مسلمانان منت نهاده است.

وی ادامه داد: برای آنکه چنین نعمت بزرگی چون وجود پیامبر(ص) را ارج نهیم باید قرآن یاد بگیریم، سنت و فقه بدانیم تا مایه سعادت ما در دنیا و آخرت باشد.

کریمی تأکید کرد: اگر خداوند کسی را دوست داشته باشد، در رأس امور قرار می‌دهد و امیدوارم شهردار سنندج و مجموعه مدیریت شهری که توفیق خدمتگزاری به مردم را دارند؛ بتوانند به خوبی از عهده این رسالت خطیر برآیند.

وی گفت: رئیس جمهور بر این مهم تأکید داشته که شیعه و سنی دو تا نیستند بلکه یک نفس واحد هستند که این خود نشانه بسیار خوبی برای آینده ایران اسلامی است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بر این مهم تاکید کرد: همه ما یکی و برادر هستیم و ریشه و خون ما یکی است بنابراین باید همواره اتحاد و همدلی داشته باشیم.

وی یادآور شد: هیچ قومی بر قومی دیگر برتری ندارد و هیچ قومی از قومی دیگر بالاتر یا در سطح پایین‌تری نیست تنها اختلاف در زبان و گویش است.

موسیقی خانقاهی «دف» با روح و روان انسان سازگاری دارد

سیدانور رشیدی، شهردار سنندج نیز در این آئین ضمن تبریک ایام ماه پرخیر و برکت ربیع الاول و میلاد پیامبر ختمی مرتبت گفت: جایگاه موسیقی جایگاه ویژه و بسیار بلندمرتبه‌ای در میان مردم سنندج و مناطق کوردنشین است.

وی افزود: موسیقی و به ویژه موسیقی خانقاهی «دف» با روح و روان انسان سازگاری دارد و این به مثابه گردش فصل‌ها و چرخش طبیعت است که اگر این همنوایی و هارمونی وجود نداشته باشد طبیعت و کائنات دچار مشکل می‌شود که البته موسیقی نیز این چنین است.

وی بیان کرد: تمام هستی و کائنات براساس نظم و هارمونی و قاعده خاصی استوار و پایدار است و تمام کائنات و موجودات تسبیح گوی خداوند سبحان است.

شهردار سنندج بیان کرد: گوشه‌ای از ثروت ما در زمینه موسیقی، موسیقی خانقاهی است و موسیقی خانقاهی صفای معنوی و جلای روح و جان به ما می‌بخشد چراکه خانقاه‌های این شهر که اولیای خدا متولیان آن بوده‌اند و مردم را به سمت آرامش، عبادت، حدیث، قرآن و خدمت سوق می‌دهند.

رشیدی اظهار کرد: خانواده‌های نامدار و متدینی در سطح شهر سنندج مراسم ماه مولود و ربیع الاول را آراسته کرده و به این ماه رونق خاصی می‌دهند.

وی در پایان گفت: شهر سنندج همواره در ایام مبارک ماه ربیع الاول خاستگاه برگزاری آیین و جشن و سرور این ماه در مدح و ثنای پیامبر خاتم بوده که متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری چنین مراسمی کمتر شده است.

انتهای پیام
captcha