کد خبر: 4324666
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۶
حجت‌الاسلام رنجبر تأکید کرد

نقش تولید علم بومی در مصون‌سازی فرهنگی جامعه اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان گفت: پس از انقلاب اسلامی، مأموریت جامعه نخبگانی ایران این است که ضمن بهره‌گیری از دستاوردهای علمی جهان، تمدن علمی را بر پایه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی بنا کند تا وابستگی علمی، زمینه‌ساز وابستگی فرهنگی و فکری نشود.

نادر رنجبر، مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام نادر رنجبر، مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان در نشست «نقش نخبگان حوزه و دانشگاه در دیپلماسی علمی»که به مناسبت گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه امروز، دوم دی‌ماه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت استقلال علمی در جمهوری اسلامی ایران، گفت: اگر جامعه‌ای توان تولید علم و فناوری نداشته باشد، ناگزیر است دانش و تکنولوژی را از بیرون وارد کند و در این صورت، فرهنگ تولیدکننده آن علم نیز به‌طور طبیعی به جامعه منتقل می‌شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره «جنبش نرم‌افزاری» و تولید علم بومی از اواخر دهه‌ی ۷۰ و به‌ویژه در دهه‌ی ۸۰ افزود: رهبر انقلاب با نگاه عمیق به آینده تمدن اسلامی، نسبت به مسئله نفوذ فرهنگی از مسیر علم و فناوری هشدار دادند. علم و صنعت اگر صرفاً مونتاژی باشد، فرهنگ و تفکر همراه آن نیز به جامعه تزریق خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان بیان کرد: متأسفانه برخی تفکرات وارداتی از غرب، در پاسخ به بحران‌ها و چالش‌هایی در همان جوامع شکل گرفته‌اند و ورود ناقص و بدون درک زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ها به کشور ما، آسیب‌زا خواهد بود. برای نمونه، تفکر ناسیونالیسم در غرب پس از جنگ‌های جهانی عاملی برای انسجام ملی شد، اما در جامعه اسلامی ایران که بر پایه‌ ارزش‌های الهی و وحدت دینی استوار است، چنین فرهنگی می‌تواند موجب تفرقه و چالش شود.

وی در ادامه با اشاره به تاریخ تقابل کلیسا با دانشمندان در قرون وسطی ادامه داد: تضاد علم و دین در غرب محصول عملکرد نامناسب کلیسا و برداشت‌های تحریف‌شده از مسیحیت بود، اما متأسفانه همین تفکر جدایی علم از دین به‌اشتباه به جوامع اسلامی نیز منتقل شد. در حالی که در اسلام، علم و دین دو بال پیشرفت و تعالی انسان‌اند؛ نخستین آیه نازل‌شده بر پیامبر(ص) با فرمان «اقرأ» آغاز شده و قرآن کریم انسان را به اندیشیدن، تعقل و علم‌آموزی دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه اسلام جایگاه ویژه‌ای برای تفکر و دانش قائل است، اظهار کرد: در منابع دینی ما آمده است که یک ساعت اندیشیدن از هفتاد سال عبادت برتر است. این نشان می‌دهد که دین اسلام راه علم را نه تنها مسدود نکرده، بلکه آن را مقدس و در مسیر تقرب به خدا تعریف کرده است.

حجت‌الاسلام رنجبر با اشاره به بحران معنویت در غرب افزود: حتی اندیشمندان غربی همچون «هربرت مارکوزه» از مکتب فرانکفورت، در آثار خود به نقد انسان مدرن پرداخته‌اند و او را «انسان تک‌ساحتی» نامیده‌اند؛ انسانی که با وجود پیشرفت‌های علمی و صنعتی، از معنا و روح تهی شده است.

وی در پایان تأکید کرد: پس از انقلاب اسلامی، مأموریت جامعه نخبگانی ایران این است که ضمن بهره‌گیری از دستاوردهای علمی جهان، تمدن علمی را بر پایه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی بنا کند تا وابستگی علمی، زمینه‌ساز وابستگی فرهنگی و فکری نشود.

انتهای پیام
دبیر:
ملیحه سیفی
captcha