صدور مجوز اولین موزه ـ مسجد استان کردستان
کد خبر: 4043286
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

صدور مجوز اولین موزه ـ مسجد استان کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به مجوز جدید یکی از موزه‌های استان گفت: مجوز اولین موزه ـ مسجد استان کردستان دیروز صادر شد و براین اساس، بخشی از قسمت ورودی مسجد به موزه اختصاص می‌یابد.

نشست خبری میراث فرهنگی و گردشگری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان شامگاه سه‌شنبه، 24 اسفندماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان اظهار کرد: امسال تعداد موزه‌های استان کردستان از دو موزه به چهار موزه افزایش پیدا کرد که رشد 100 درصدی را در این بخش شاهد بوده‌ایم. یکی از این موزه‌ها، کاخ موزه خسروآباد بوده که امسال آماده بازدید عموم گردشگران استانی و خارجی است.

وی با اشاره به مجوز جدید یکی از موزه‌های استان افزود: مجوز مسجد ـ مدرسه دارالاحسان به عنوان اولین موزه ـ مسجد استان کردستان دیروز، 23 اسفندماه صادر شد و براین اساس بخشی از قسمت ورودی مسجد به موزه اختصاص می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با اعلام اینکه با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان و هیئت امنای مسجد یکی از حجره‌های این مسجد ـ مدرسه دارالاحسان به موزه اختصاص یافته است، بیان کرد: در این بخش تاریخچه موزه ـ مسجد دارالاحسان و هدف از احداث مسجد نمایش داده می‌شود.

وی ادامه داد: نقش مهم مسجد دارالاحسان در اتحاد بین مذاهب مختلف، نقش تأثیرگذار مذهبی مسجد بین مردم و شاخص‌های هنری و معماری مسجد دارالاحسان از عمده اهداف انتخاب به عنوان موزه ـ مسجد بوده است.

گویلیان بیان کرد: استان کردستان در منطقه غرب و شمالغرب منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی بوده که بارش برف و باران امسال، رودخانه‌های استان را پرآب و سرسبزی مراتع و دشت‌های استان را بیشتر کرده که این امور ظرفیت متعالی برای توسعه گردشگری در استان بوده است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که استان کردستان با توجه به مرزی بودن و روابط خوب دو کشور ایران و عراق، ظرفیت تبدیل شدن به دروازه سلامت و گردشگری کشور را دارد لذا اگر ما بتوانیم گردشگران کشور همسایه را جذب و به سایر نقاط کشور هدایت کنیم، نفع اقتصادی این امر به استان کردستان برمی‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان با اشاره به جشن جهانی نوروز در کردستان، گفت: این جشن روز ۲۳ اسفندماه در شهر تهران شروع شده، سپس در شهرهای همدان و کرمانشاه ادامه می‌یابد و در روز ۲۶ اسفندماه نیز در شهر سنندج کارناوال و برنامه‌های آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه ۸۵ نفر از اقوام ایرانی سراسر کشور، سفیران چند کشور خارجی و نمایندگان ۱۲ کشور دنیا که دارای جشن نوروز هستند، حضور دارند.

گویلیان بیان کرد: برنامه‌های این جشن در پیاده راه فردوسی، خانه کُرد و در پایان در سالن شش هزاری نفری سنندج برگزار می‌شود که در خانه کُرد، لباس ملل، صنایع دستی و گالری عکس نوروز برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: برگزاری این جشن نقش بسیار مهمی در معرفی استان کردستان دارد و به رونق و توسعه گردشگری استان در سایر فصول سال نیز کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان افزود: در ایام نوروز نیز مراسم نوروزگاه را در اماکن تاریخی استان همچون خانه کُرد، عمارت خسروآباد و غار کرفتو برگزار خواهیم کرد که برنامه‌های فرهنگی در این اماکن برای عموم مردم است.

وی در ادامه گفت: بنا بر تأکید استاندار کردستان نیز در این ایام در همه شهرهای استان حداقل یک بازارچه صنایع دستی برپا می‌شود و در برخی از شهرها، جشنواره غذا و صنایع دستی نیز برگزار خواهد شد.

گویلیان اظهار کرد: شهرهای سقز، سنندج، مریوان و بانه همواره بیشترین میزان گردشگر را در استان به خود اختصاص داده‌اند که امیدواریم امسال نیز میزبان خوبی برای مردم سراسر کشور باشیم.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و رسانه‌ها در توسعه استان، گفت: در حوزه میراث فرهنگی ما امسال پنج بنای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کردیم چراکه این امر موجب حفظ و حراست بناهای تاریخی و میراث فرهنگی تکرار نشدنی استان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان یادآور شد: از محل ظرفیت‌های تبصره 19 قانون بودجه، امسال چهار بنای تاریخی و با ارزش استان کردستان بعد از سال‌ها تلاش فراوان تملک شد. این بناها در بافت تاریخی سنندج و بیجار قرار دارند و از پتانسیل لازم برای واگذاری به بخش خصوصی برخوردار هستند.

انتهای پیام
captcha