پنج کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در کشور برگزار می‌شود / صدور کارت شهروندی امت واحده اسلامی
کد خبر: 4071918
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

پنج کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در کشور برگزار می‌شود / صدور کارت شهروندی امت واحده اسلامی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از برگزاری پنج کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در کشور طی امسال و سال آینده خبر داد و گفت: اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی فردا، 29 تیرماه در کردستان برگزار خواهد شد.

نشست مطبوعاتی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز، ۲۸ تیرماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان اظهار کرد: اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی با شعار «کردستان، نماد وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب اسلامی» به همت نماینده ولی فقیه در استان کردستان و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای اولین بار در کشور فردا، 29 تیرماه در استان کردستان برگزار می‌شود.

وی افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان پرچمدار وحدت امت اسلامی در جهان تاکنون ۳۶ کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را از ابتدای انقلاب تاکنون برگزار کرده است و پیام این کنفرانس برای داخل و خارج کشور پیام وحدت، همدلی، همکاری، همبستگی و هم‌افزایی در جهان اسلام بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه بعد از برگزاری این کنفرانس‌ها شورای عالی تقریب مذاهب اسلامی تصویب کردند که اجلاسیه‌ها به صورت منطقه‌ای در داخل و خارج کشور به صورت سالانه برگزار شوند، بیان کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها بهره‌مندی از مشارکت حداکثری علمای جهان اسلامی برای پیام‌آوری وحدت اسلامی بوده است.

برگزاری اولین کنفرانس وحدت اسلامی در کردستان

وی افزود: در این راستا اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی با حضور اقلیم کردستان عراق و سه استان همجوار کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در استان کردستان برگزار خواهد شد و ان‌شاء الله سی‌و‌ششمین کنفرانس وحدت اسلامی نیز دو ماه آینده برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام شهریاری ادامه داد: این هم‌افزایی کنفرانس‌های منطقه‌ای با کنفرانس وحدت اسلامی نویدبخش اصول و چارچوب راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در همکاری با اقوام، ملیت‌ها و مذاهب مختلف خواهد بود.

وی به دلیل انتخاب استان کردستان برای برگزاری این اجلاسیه اشاره و اظهار کرد: وجه این انتخاب این است که کردستان الگوی مناسبی برای وحدت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب و ادیان مختلف بوده است و روحیه رشادت و مقاومت مردم کردستان علیرغم توطئه‌های دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ما از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مثال‌زدنی بوده است.

شهدای شاخص کردستان یادآور مقاومت چهل ساله کردستان

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان شهدای شاخص استان کردستان اشاره کرد و ادامه داد: نام شهدای شاخصی همچون شهید ملا حیدر فهیم و شهید ماموستا شیخ‌الاسلام و شهید ماموستا برهان عالی و شهدای دیگر از ماموستایان، علما و نخبگان کردستان یادآور مقاومت چهل ساله این استان در راستای اهداف و راهبردهای نظام اسلام بوده است و برهمین اساس اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی با مرکزیت سنندج برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: در کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی 28 سخنران از سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق از دو استان اربیل و سلیمانیه پیرامون وحدت اسلامی به سخنرانی خواهند پرداخت.

حجت‌الاسلام شهریاری افزود: بدون تردید دوره جدید فعالیت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیازمند راهبرد جدید بوده که این راهبرد را با عنوان «امت واحده اسلامی» که یک تعبیر قرآنی بوده، پیش روی خود داریم.

وی با اشاره به اینکه راهبرد «امت واحده اسلامی» ضمن توجه به نقشه‌های دشمنان جهان اسلام اصول و چهارچوب‌هایی را دنبال خواهد کرد، افزود: امت واحده اسلامی بر چهار رکن اساسی تبیین شده است که برای دستیابی به امت واحده اسلامی این چهار رکن به عنوان ارکان اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اولویت قرار گرفته‌اند.

پرهیز از تفرقه

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اولین رکن را پرهیز از تفرقه در جهان اسلام دانست و افزود: پرهیز از تفرقه به معنای پرهیز از جنگ، ترور، تکفیر، تنازع، مشاجره و توهین در جهان اسلام بوده است در این راستا مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هرگونه توطئه برنامه‌ریزی شده دشمنان اسلام مبنی بر توهین به مقدسات اسلام را محکوم می‌کند.

وی توهین به مقدسات را یک ظلم آشکار به اسلام دانست و اظهار کرد: ما به عنوان طلایه‌داران وحدت اسلامی همه مذاهب، گروه‌ها، اقوام را به احترام و حفظ مقدسات اسلامی دعوت می‌کنیم چراکه این امر یک واجب دینی، شرعی و اسلامی است و به گفته پیامبر اکرم(ص) مسلمان برادر مسلمان بوده و به او ظلم نمی‌کند.

حجت‌الاسلام شهریاری بیان کرد: استان کردستان با افتخار یک الگو موفق در راه امت واحده اسلامی بوده و هرکجا مناشع تفرقه بروز کرده است در مقابل مناشع قیام کرده و راهکارهایی را ارائه داده است که نشان از وحدت در استان دارد.

همکاری بین اقوام و مذاهب اسلامی

وی افزود: همکاری بین اقوام و مذاهب اسلامی دومین رکن مجمع بوده است در این راستا اولین راهکار همکاری امت اسلامی شدت گرفتن بر کفار و کسانی بوده که دستشان به خون جوانان ما آلوده بوده است. همکاری و اعاده امت اسلامی بر دو اصل شدت بر کفار و محبت و مودت با برادران مسلمان خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رکن سوم را هم‌‌افزایی در امنیت، سیاست، دانش، ثروت، خدمت‌رسانی مشارکتی دانست و گفت: رکن چهارم زیست اسلامی و سبک زندگی اسلامی بوده است لذا سبک زندگی باید بر مبنای شریعت، اخلاق اسلامی، اخوت اسلامی، عدالت اجتماعی و اصلاح باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز در کنار این ارکان دست به اقداماتی در حوزه عملی زده‌ایم، بیان کرد: برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای یکی از این اقدامات بوده است که اولین آن را در استان کردستان با محوریت سنندج و اقلیم کردستان عراق، دومین را در سیستان و بلوچستان با محوریت چابهار و مهمانانی از پاکستان و سومین کنفرانس را در خراسان رضوی با محوریت مشهد مقدس و مهمانانی از افغانستان برگزار خواهیم کرد.

تأسیس شبکه «سعید»

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به برگزاری پنج کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی طی امسال و سال آینده در کشور افزود: تأسیس شبکه جهانی «سعید» یکی دیگر از اقدامات عملی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بوده است.

وی افزود: شبکه «سعید» شبکه هویتی جهان اسلام خواهد بود که در حاشیه این کنفرانس منطقه‌ای فردا، 29 تیرماه افتتاح خواهد شد و نسخه اولیه آن در نمایشگاه کنفرانس منطقه‌ای راه‌اندازی و برای اولین بار کارت شهروندی امت واحده برای اعضای کنفرانس صادر خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: معرفی شبکه جهانی «آی محسن»؛ شبکه خدمات‌رسانی مشارکتی جهان اسلام به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جنبی این کنفرانس خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: ما در صحنه عملی شاهد مشارکت و هم‌افزایی بین ایران و عراق در حوزه امنیت بوده‌ایم و با بسیج مقاومتی حشدالشعبی ما موفق به شکست داعش و نجات کردستان ایران و عراق از دست یک دشمن خونین بوده‌ایم.

انتهای پیام
captcha