اختلافات جزئی برابر اهداف متعالی اسلام هیچ جایگاهی ندارد
کد خبر: 4072057
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

اختلافات جزئی برابر اهداف متعالی اسلام هیچ جایگاهی ندارد

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اختلاف اندیشه و نظرات همواره وجود داشته و دارد، گفت: اختلافات جزئی در برابر اهداف متعالی اسلامی هیچ جایگاه و اهمیتی ندارد.

مولوی اسحاق مدنی،  رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش ایکنا از کردستان، مولوی اسحاق‌ مدنی، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز، ۲۹ تیرماه در اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی که در اردوگاه امام علی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید»، خدای متعال تمام امت‌های گذشته را که بر حق بودند تا کنون یک امت واحده اسلامی می‌داند.

وی ادامه داد: این آیه تکلیف امروز کشورهای اسلامی را مشخص کرده که باید یک امت واحده باشند، چراکه ماهیت اسلام یکی است و کسانی که به مسائل اساسی اسلام اعتقاد دارند باید پیرو این آیه قرآن باشند.

وی با تأکید بر دوری از اختلاف و تفرقه افزود: هر بهانه‌ای که برای ایجاد اختلاف و تفرقه این امت ایجاد می‌شود باطل بوده است.

رئیس شورای عالی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اتحاد موهبت الهی بوده که باید شامل حال مردم شود، افزود: با توجه به اینکه در تاریخ گذشته بین گروه‌های اسلامی اختلافات و سوءتفاهم‌های به وجود آمده، آیا امکان وحدت وجود دارد. که باید گفت ریشه تمام این اختلاف دشمنان اسلام بوده‌اند و نیاز است که مسلمانان برای مقابله با آنان یکی شوند.

وی با اشاره به اختلافات جزئی بین صحابه بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: دشمنان با کشف این اختلاف و دامن زدن به این اختلافات جزئی اهداف خود را در سرزمین‌های اسلامی پیگیر هستند؛ لذا روز به روز به اختلافات و ایجاد تفرقه بین مسلمانان دامن می‌زنند.

مولوی اسحاق‌ مدنی افزود: صحابه با وجود این اختلافات برای عرضه اسلام به جهان همواره یکی شده و به این اختلافات اهمیت نمی‌دادند. صحابه‌ برای رشد اسلام ناب محمدی هیچ‌گاه از هم فاصله نگرفته و همواره به هم یاری می‌رساندند و خلفا در دوران حکومت خود برای رفع مشکلات و مسائل اسلامی از حضرت علی(ع) مشورت می‌گرفتند و حضرت علی نیز خود را از آنان جدا نمی‌دانست.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود:  امیدواریم امت اسلامی یکپارچه و متحد شده و در کنار هم زمینه رشد روزافزون دین اسلام را در جهان فراهم کنند. اختلاف اندیشه و نظرات همواره  وجود داشته و دارد اما این اختلافات در برابر اهداف متعالی اسلامی اهمیتی ندارد.

مولوی اسحاق‌ مدنی در پایان گفت: ایجاد وحدت و انسجام اسلامی کار محالی نیست و امیدواریم یک امت واحده اسلامی تشکیل و اسلام به شوکت و افتخار صدر اسلام برگردد.

انتهای پیام
captcha