شهادت امام حسین(ع)؛ ملت‌های مسلمان را بیدار کرد
کد خبر: 4079032
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

شهادت امام حسین(ع)؛ ملت‌های مسلمان را بیدار کرد

مسئول امور روحانیون ائمه و جمعه و جماعت مرکز بزرگ استان کردستان، گفت: هدف امام حسین(ع) از قیام امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جدش بود و امام حسین(ع) با شهادت خود ملت‌های مسلمان را بیدار کرد.

امام حسین(ع)

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام و المسلمین نادر رضایی، مسئول امور روحانیون ائمه جمعه و جماعت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور شامگاه گذشته، 26 مردادماه در نشست کارکنان مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ضمن تسلیت دهه محرم، به سخنان امام حسین(ع) از مسیر مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا اشاره و اظهار کرد: امام حسین(ع) در سال ۵۰ هجری قمری بعد از شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام به امامت رسید. تا سال ۶۰ هجری قمری امام حسین(ع) در مدینه امام مسلمین بود، 10 سال از خلافت و امامت امام حسین مقارن است با خلافت معاویه ابی سفیان در شام اما در این مدت هیچ گونه جنگی به وجود نیامد که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد.

وی افزود: طبق رویدادهای تاریخ امام حسن مجتبی وقتی با معاویه صلح می کند، امام حسین(ع) به احترام برادر معترض نمی‌شود اما تمام قضایای کربلا زمانی آغاز شد که معاویه در نیمه رجب سال ۶۰ از دنیا رفت و یزید به عنوان خلیفه در شام معرفی می‌شود و در ماه رجب تا ماه محرم امام حسن مجتبی شهید و امام حسین(ع) امام مسلمین می‌شود.

مسئول امور روحانیون ائمه جمعه و جماعت مرکز بزرگ اسلامی استان کردستان، بیان کرد: در شام قبل از فوت معاویه، معاویه به یزید می گوید من از همه برای شما بیعت گرفتم اما نتوانستم با عبدالله بن زبیر، عبدالله بن عمر خیام و امام حسین(ع) بیعت کنم شما نیز وقتی خلیفه شدید نباید با امام حسین مخالف کنید و نباید از او بیعت بخواهید چرا که بیعت نمی‌کند. اما یزید به این نصایح توجه‌ای نکرد. یزید بعد از اینکه رسما خلیفه شد نامه‌ای به والی مدینه که شخصی به نام ولید بود فرستاد و در این نامه قید کرد که بی درنگ با امام حسین بیعت کنید.

وی گفت: در ادامه از امام حسین درخواست بیعت کردند که امام حسین فرمودند که از پیامبر اکرم (ص) شنیدم که خلافت با آل ابوسفیان حرام است و من نیز این را نمی‌پذیرم. در اواخر ماه رجب امام حسین(ع) مدینه را به قصد مکه ترک می کند و در ماه شعبان امام حسین(ع) به مکه رسید ورود ایشان به مکه به دلیل این بود که مکه محل امن الهی است و حج در پیش رو بود.

حجت‌الاسلام‌ رضایی ادامه داد: در این مدت که ایشان در مکه حضور داشتند خبر به مردم کوفه رسید در این هنگام 150 نامه با مضامین و موضوع‌های مختلف به امام حسین فرستادن و ایشان را به کوفه دعوت کردند که بیایند کوفه و امام ما باشند و امام حسین مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد و بعد از آن مسلم به امام حسین نامه فرستاد که مردم کوفه پای کار هستند و بیاید بیعت کنید. اما در این راستا هواداران یزید به او نامه فرستادن که به داد کوفه برسید ولی در بصره عبید الله بن زیاد را به کوفه فرستاد و با ظاهر خاص وارد کوفه می‌شود و مردم خیال کردند که امام حسین آمده است و همان جا برخلاف مسلم با مردم سخنرانی می کند و این موجب شد که مسلم را به شهادت برساندند. خبرنامه شهادت مسلم به امام حسین در مکه نرسید که امام حسین در همان سال هشتم ذی الحجه سال ۶۰ مکه را به قصد کربلا ترک می‌کند.

وی افزود: امام حسین، هدف از قیام خود را در یک نامه می نویسد و نامه را به دست برادرش محمد حنیفی می‌دهد در واقع هدف از قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جدش بود.

مسئول امور روحانیون ائمه و جمعه و جماعت مرکز بزرگ استان کردستان، اظهار کرد: پیغمبر(ص) فرمودند:«امام حسن و امام حسین چه قیام کنند چه قیام نکنند این دو بزرگوار امام هستند»، امام حسین می‌فرماید: «قیام من به دلیل شرارت و خودپسندی نبود بلکه به خاطر اصلاح امت جدم بوده تا مردم آگاه و بیدار شوند».

وی در پایان یادآور شد: بعد از شهادت امام حسین(ع)، امام زین العابدین در خطبه نماز جمعه سخنرانی می‌کند و می‌گوید من فرزند مکه و منا هستم و خود را معرفی و مردم به اشتباه خود پی بردند که چرا یزید را قبول کردند و از آن روز به بعد پشت سر یزید نماز نخواندند در واقع امام حسین(ع) با شهادتش ملت‌های مسلمان را بیدار کرد.

انتهای پیام
captcha