کد خبر: 4080706
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

مهدویت در اعتقادات تشیع و تسنن جزو قطعیات است

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با اشاره به اینکه مهدویت در اعتقادات تشیع و تسنن جزو قطعیات است، گفت: مسئله مهدویت و عقیده به مهدی(عج) بین مسلمانان اهمیت زیادی دارد و این مطلب اختصاص به شیعه ندارد، بلکه اهل سنت در این موضوع به‌طور عموم با شیعه موافقت دارند و روایات زیادی درباره حضرت مهدی(عج) نقل می‌کنند.

اکبر هوشیاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبر هوشیاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج امروز، سوم شهریورماه در دوره اخلاق ویژه کارکنان مرکز بزرگ اسلامی با اشاره به اهمیت صلوات، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 56 سوره احزاب می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ همانا خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود و رحمت می فرستند. ای اهل ایمان! بر او درود فرستید و آن گونه که شایسته است، تسلیم او باشید».

وی افزود: فرستادن صلوات و درود بر پيامبر اكرم(ص) نمونه‌ای از بزرگداشت آن حضرت است كه خداوند متعال ابتدا از صلوات خود و فرشتگان بر آن حضرت خبر می‌دهد و سپس از مؤمنان می‌خواهد برايشان صلوات بفرستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بیان کرد: امام فخر رازی در تفسیر کبیر می‌فرماید صلوات به معنای دعا کردن است؛ دعای خداوند و ملائکه یعنی تعظیم پیغمبر(ص). دعا برای آل پيامبر يک مقام بسيار ارجمندی را ثابت می‌كند، به همين جهت اين دعا را در آخر تشهد نمازها واجب کرده كه مي‌گويد: «اللهم صل علی محمّد و آل محمّد و ارحم محمّدا و آل محمّد» اين مقام برای غير آل پيغمبر نيست تمام اين‌ها دليل است كه محبت به خاندان پيامبر واجب است

وی با اشاره به اینکه خداوند و تمام ملائکه عظمت حضرت رسول را می‌ستایند، ادامه داد: در تفسیر کبیر آمده است که حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: «هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد خداوند ده بار بر او صلوات می‌فرستد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هوشیاری، گفت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: «صلوات خدا و ملائکه و انسان‌ها به معنای تعظیم و انعطاف مطلق است در واقع در این تفسیر به‌خوبی اشاره‌شده که تمام موجودات فدای وجود پیغمبر (ص) و ایشان گل سر سبد تمام انبیا هستند».

وی گفت: در حدیث نبوی آمده است «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» منظور از این حدیث اتحاد جسمانی امام حسین(ع) با پیامبر(ص) به‌عنوان فرزند آن حضرت، اتحاد روحی و مکتبی امام حسین با پیامبر به‌ عنوان حافظ اسلام از انحرافات اموی و نیز اشاره به آگاهی وحیانی پیامبر از ظلم بنی امیه بر امام حسین(ع) و هشدار رسول‌الله به جایگاه معنوی امام است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در ادامه به مهدی قائم آل محمد اشاره و بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) ۲۵۰ سال قبل از تولد حضرت مهدی می‌فرماید: «مهدى از فرزندان من است، نامش نام من و کنیه‌‏اش کنیه من است، از نظر اخلاق و خلقت شبیه‌‏ترین مردم به من است، براى او غیبت خواهد بود تا این‌که مردم در آیین‏‌شان دچار گمراهى شود».

وی با اشاره به اینکه مهدویت در اعتقادات تشیع و تسنن جزو قطعیات است، گفت: مسئله مهدویت و عقیده به مهدی(عج) بین مسلمانان اهمیت زیادی دارد و این مطلب اختصاص به شیعه ندارد، بلکه اهل سنت در این موضوع به‌طور عموم با شیعه موافقت دارند و روایات زیادی درباره حضرت مهدی (عج) نقل می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هوشیاری به مشترکات تشیع و تسنن در بحث مهدویت اشاره کرد و یادآور شد: حتمی بودن ظهور و قیام حضرت مهدی(عج)، نسب امام زمان از اهل‌بیت و فرزندان رسول خدا(ص)، از نسل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، هم‌نام بودن حضرت مهدی(عج) با پیامبر(ص) از مشترکات دو مذهب تشیع و تسنن درباره امام زمان است.

انتهای پیام
captcha