اختتامیه همایش «امیرالمؤمنین علی (ع) در ادب و فرهنگ کُردی» در کردستان برگزار شد
کد خبر: 4195504
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲

اختتامیه همایش «امیرالمؤمنین علی (ع) در ادب و فرهنگ کُردی» در کردستان برگزار شد

نخستین همایش «امیرالمؤمنین علی(ع) در ادب و فرهنگ کُردی» با حضور جمعی از مسئولان استانی و دانشجویان دانشگاه‌های استان با تجلیل از مقالات برگزیده امروز، سوم بهمن در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

وریا حفیدی، دبیر علمی نخستین همایش «امیرالمؤمنین علی(ع) در ادب و فرهنگ کُردی»

به گزارش ایکنا از کردستان، وریا حفیدی، دبیر علمی نخستین همایش «امیرالمؤمنین علی(ع) در ادب و فرهنگ کُردی» در مراسم اختتامیه این همایش علمی که امروز، سوم بهمن در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه تولد و وفات حضرت علی(ع) بزرگ‌مرد تاریخ بشریت در مسجد انجام شده و شهر سنندج نیز پایتخت فرهنگ و هنر و به شهر مسجد و مناره در کشور معروف است لذا می‌طلبد که تبیین شخصیت حضرت علی(ع) در این شهر فرهنگی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه همایش‌های علمی با هدف ایجاد یک فضای عمومی برای آشنایی بیشتر با اندیشمندان در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود، افزود: حضرت علی(ع) شخصیت والا و منحصر به فردی است که تنها متعلق به دین اسلام نبوده و فراتر از تمدن اسلامی است.

دبیر علمی نخستین همایش «امیرالمؤمنین علی(ع) در ادب و فرهنگ کُردی» بیان کرد: بر همین اساس ابعاد شخصیتی ایشان باید در جامعه بیشتر تبیین شود و تفکرات و سیره وی در جامعه و بین اقشار مختلف جامعه عملی و حاکم شود.

وی با اعلام اینکه در این همایش سعی شده تا ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) در فرهنگ و ادب کُردی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: این همایش به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان با همکاری سازمان انتشارات سمت و جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شده است.

حفیدی از ارسال بیش از ۷۰ مقاله به دبیرخانه این همایش علمی اشاره کرد و گفت: ۶ مقاله برتر در اختتامیه این همایش علمی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش علمی افزود: معرفی و بازخوانی شخصیت حضرت علی(ع) و بیان جایگاه، تجسم و تبلور حضرت علی(ع) در فرهنگ و ادب کُردی برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش امیرالمؤمنین علی(ع) در ادب و فرهنگ کُردی، به دسته‌بندی مقالات ارسالی به این همایش در سه بخش فرهنگ و ادب، فقه و عرفان و حوزه هنر اظهار کرد: ۳۶ درصد آثار ارسالی در زمینه فرهنگ و ادب، ۲۱ درصد هنر، ۲۹ درصد فقه و عرفان و ۴ درصد نیز مقالات غیرمرتبط بوده است.

وی با اشاره به اینکه از تعداد آثار ارسالی ۴۰ درصد مقالات خارج از استان بوده است، گفت: از هر حوزه دو مقاله به عنوان برگزیده، منتخب شده و یک مقاله در مراسم اختتامیه ارائه می‌شود.

گفتنی است، در پایان همایش علمی امیرالمؤمنین علی(ع) در ادب و فرهنگ کُردی آثار برگزیده مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha