تبیین مبانی فقهی از وظایف دینی ماموستایان و علمای دینی است
کد خبر: 4204647
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

تبیین مبانی فقهی از وظایف دینی ماموستایان و علمای دینی است

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج گفت: یکی از وظایف دینی ماموستایان و علمای دینی تبیین مبانی فقهی، واقعیت‌ها و دیدگاه‌هاست لذا تبیین تدریجی این مبانی فقهی می‌تواند به کاهش فشارهای اجتماعی نیز کمک کند.

ماموستا احمد ایل بیگی، دبیر شورای افتای استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا احمد ایل بیگی، دبیر شورای افتای استان کردستان و مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج امروز، ۲۰ اسفندماه در نشست روحانیون اهل سنت با موضوع «تبیین مبانی فقهی و علمی استهلال ماه مبارک رمضان» گفت:  در حدیث نبوی آمده است که «آنگاه که رمضان فرا می رسد، دروازه‌های بهشت گشوده و دروازه های دوزخ بسته می گردد و شيطان‌ها به زنجير کشيده می‌شوند». براساس این حدیث نبوی مسلمانان باید زمینه بهره‌‌مندی هرچه بیشتر از فیوضات این ماه مبارک را برای خود فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه ناهماهنگی در اعلام ماه رمضان و عید فطر این امر را به کام مردم و جامعه روحانیت تلخ خواهد کرد، افزود: این امر خانواده‌ها، جامعه و بسترهای اجتماعی را درگیر می‌کند لذا برگزاری این نشست‌های علمی زمینه‌ساز شناخت و آگاهی بیشتر مردم و جامعه از اصول شرعی خواهد شد چرا مناظره، گفتگو و مباحث در این نشست‌های شناخت شرکت‌کنندگان را بیشتر خواهد کرد.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج بیان کرد: مسلمانان از هر قشر و مذهبی باید به اصول و مبانی فقهی خود به خوبی آشنا بوده  و از هر گونه اختلاف در بیان آغاز ماه مبارک رمضان و استهلال ماه بپرهیزند.

وی ادامه داد: اگرچه هلال ماه رمضان در تمام کشورها ممکن است که قابل رؤیت نباشد اما هر کشوری برای خود رؤیتی دارد لذا مردم باید رؤیت هلال ماه در کشور خود تبعیت کنند.

ماموستا ایل‌بیگی با اشاره به اینکه در کل دنیای اسلام دو مبنا یکی اتحاد مطلع و دیگری اختلاف مطلع برای اعلام آغاز ماه‌های قمری وجود دارد، افزود: اکثر حنفیه، حنابله و نیمی از مالکیه براین معتقدند که  یک رؤیت اکتفا می‌کند اما نیمی از مالکیه و شافعیه بر این معتقدند که دنیا مطالع مختلفی دارد و باید براساس بلد خود آغاز ماه‌های قمری را اعلام کنند.

وی افزود: تمام امرای معاصر براین تأکید دارند که مناقشه بین شوافع، نیمی از مالکیه و جماهیر اهل سنت مربوط به بلادی است که حکومت اسلامی و دینی حاکم نباشد، اما در کشورهای اسلامی دارای حاکمیت متمرکز، محلی برای مناقشه وجود ندارد.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج یادآور شد: یکی از وظایف دینی ماموستایان و علمای دینی تبیین مبانی فقهی، واقعیت‌ها و دیدگاه‌هاست لذا تبیین تدریجی این مبانی فقهی می‌تواند به کاهش فشارهای اجتماعی نیز کمک کند.

انتهای پیام
captcha