کد خبر: 4287936
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۸

وضعیت سرانه فضای آموزشی در سه شهرستان کردستان بحرانی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: وضعیت سرانه فضای آموزشی در استان کردستان، به ویژه در شهرهای بانه، مریوان و ناحیه یک سنندج، بحرانی گزارش شده است.

سید فواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان

به گزارش ایکنا از کردستان، سید فواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان امروز، ۲۱ خرداد در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با اعلام اینکه میانگین سرانه آموزشی در کردستان ۴.۸۱ سانتی‌متر مربع است که از میانگین کشوری (۵.۴۵ سانتی‌متر مربع) پایین‌تر است، در چند نقطه استان وضعیت بحرانی و کمتر از ۳ درصد است.

وی به هدف‌گذاری برای ساخت ۱۶۰ مدرسه با مجموعه هزار و ۴۵ کلاس درس در قالب طرح جامع «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی» اشاره کرد و افزود: این طرح با اولویت رفع کمبود در مدارس کانکسی، سنگی و کلاس‌های پرجمعیت (بالای ۳۵ دانش‌آموز)، همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و مقاوم‌سازی ابنیه فرسوده، برنامه‌ریزی شده است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، در سال تحصیلی جاری، ۲۹ مدرسه کانکسی شامل ۴۵ کلاس درس از چرخه آموزش استان حذف خواهند شد. همچنین، ۳۰ مدرسه سنگی با ۸۹ کلاس درس تا دو سال آینده برچیده می‌شوند و ۲۱ مدرسه تخریبی حاوی ۲۵۸ کلاس درس نیز در برنامه بازسازی قرار دارند که در مجموع منجر به اضافه شدن ۵۰۰ کلاس درس جدید به زیرساخت آموزشی استان خواهد شد. 

وی از نیاز به ۷ مدرسه جدید با ۷۶ کلاس درس برای حل مشکل کلاس‌های پرجمعیت خبر داد و اظهار کرد: ساخت ۲ مورد از این مدارس از طریق طرح بازآفرینی شهری در دست اقدام است.

حسینی تأکید کرد که اعتبارات کنونی ملی و استانی برای تحقق اهداف این طرح کافی نیست. 

وی با اشاره به افزایش سه برابری اعتبارات ملی نسبت به سال گذشته، خواستار مشارکت و حمایت بخش‌های مختلف برای تأمین منابع مالی لازم شد. در همین راستا، ۱۸۲ نقطه آموزشی در استان برای اجرای طرح شناسایی شده و برای هر یک، مدیری مسئول نظارت بر پیشرفت کار و رفع موانع تعیین شده است.

حسینی به نقش حیاتی کمک‌های مردمی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی توسط نهادهای دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی اشاره کرد.

وی از تعهد شرکت معادن طلای کردستان برای ساخت ۵۵ مدرسه خبر داد و از سایر شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی نیز خواست تا به این حرکت پیوسته و در توسعه فضاهای آموزشی مشارکت فعال داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، با اشاره به ماده ۲۰ (بند خ) قانون برنامه هفتم توسعه، فرصت کسر تا ۵۰ درصد از بدهی مالیاتی خیرینی که در حوزه مدرسه‌سازی مشارکت کنند را یک پتانسیل مهم برشمرد.

وی همچنین به طرح «نشان‌دار کردن پروژه‌های عمرانی در قانون مالیاتی» اشاره کرد که به موجب آن، مؤدیان مالیاتی می‌توانند بخشی از بدهی مالیاتی خود را مستقیماً به پروژه‌های مدرسه‌سازی اختصاص دهند. 

حسینی از رسانه‌ها خواست تا در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی پیرامون این فرصت‌های قانونی، نقش فعال‌تری ایفا کنند و گفت: نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم فعال‌تر می‌شود چراکه هر چه پروژه مردمی‌تر باشد زمینه افتتاح و تکمیل این فضاهای آموزشی بیشتر فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha