کد خبر: 4290889
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۴

کیفیت‌بخشی آموزش و فضاهای آموزشی در اولویت آموزش و پرورش استثنایی است

سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه کیفیت‌بخشی آموزش و فضاهای آموزشی دو جنبه مهم در آموزش و پرورش استثنایی هستند، گفت: تشکیل کمیته نخبگان، کمیته پیشکسوتان و ایجاد زمینه‌های اشتغال، توان بخشی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از اولویت‌های کاری مهم در حوزه استثنایی استان است.

کارگروه تخصصی توانمندسازی معلولان

به گزارش ایکنا از کردستان، اقبال خانی، سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان امروز، چهارم تیر در کارگروه توانمندسازی معلولان با تأکید بر اهمیت گسترش ارتباطات فراسازمانی و تلاش در جهت استفاده از ظرفیت‌های برون و درون سازمانی در جهت ارتقای خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، گفت: نگاه جزیره‌ای به حوزه آموزش و پرورش استثنایی باعث ایجاد چالش های زیادی در این حوزه شده است.

وی با بیان اینکه کیفیت‌بخشی آموزش و فضاهای آموزشی دو جنبه مهم در آموزش و پرورش استثنایی هستند، افزود: تشکیل کمیته نخبگان، کمیته پیشکسوتان و ایجاد زمینه‌های اشتغال، توان بخشی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از اولویت‌های کاری مهم در حوزه استثنایی استان است.

سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان با توجه به مأموریت خود در تربیت نیروی انسانی متخصص آموزش و پرورش استثنایی، ظرفیت‌های قابل توجهی برای همراهی مدارس و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارد.

وی ادامه داد: با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، معلمان برای تدریس مؤثر در مدارس استثنایی آماده می‌شوند. 

خانی یادآور شد: توانمندسازی معلولان در برگیرنده افزایش مشارکت و خودآگاهی توسط خودشان است. بنابراین می‌توان با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای معلولان در رشد اقتصادی و اجتماعی کشور تأثیر گذاشت.

هوشنگ شریعتی، مسئول فنی افراد آسیب دیده بینایی در مؤسسه خیریه دارالاحسان سنندج همچنین در این نشست گفت: از سال 89 پوشش دختران دارای آسیب بینایی بازمانده از تحصیل شهرستان‌ها و مناطق استان آغاز شده و از سال 1400 نیز پسران دارای آسیب بینایی هم از این حمایت‌ها بهره‌مند شدند.

وی با مهم دانستن کار معلمان رابط در آموزش این دانش‌آموزان یادآور شد: این معلمان تسهیل‌گر باید تخصص لازم در برخورد صحیح و آموزش اصولی دانش آموزان با نیازهای ویژه را داشته باشند.

مسئول فنی افراد آسیب‌دیده بینایی در مؤسسه دارالحسان سنندج بیان کرد: به همت مشاور استاندار کردستان در امور معلولان کردستان در سال جاری میزبان دومین دوره اجرای طرح توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی خواهد بود، افزود: اولین دوره این طرح در 23 دوره و9 پروسه طی چهارماه در کاشان برگزار شد.

وی یادآور شد: مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا در جامعه به طور مستقل و فعال شرکت کنند و از حقوق خود بهره‌مند شوند. 

شریعتی در پایان گفت: آموزش مهارت‌های مختلف، از جمله مهارت‌های شغلی، ارتباطی و زندگی روزمره، می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی معلولان و افزایش اعتماد به نفس آنها کمک کند.

انتهای پیام
captcha