به گزارش ایکنا از کردستان، زهرا مظفر، مشاور مقام عالی وزارت در امور شاهد و ایثارگران و ناظر معین استان در حوزه پروژه مهر امروز، 11 مرداد در نشست شورای معاونان، مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان کردستان گفت: ما مسئولیت خطیری بر دوش داریم؛ مسئولیتهایی که نهتنها وظیفهای اداری، بلکه امانتی الهی و اجتماعی هستند، امانتی که باید با نهایت صداقت، تعهد، دلسوزی و برنامهریزی به انجام رسانیم. ما باید تا زمانی که در این مسیر خدمت هستیم، فعالیتها را بدون هیچگونه کوتاهی، با تمام توان و انگیزه دنبال کنیم.
مشاور مقام عالی وزارت در امور شاهد شاهد و ایثارگران بیان کرد: اکنون با توجه به سپری شدن نصف فصل تابستان تقریباً در آستانه فصل مهر هستیم؛ فصلی که با خود آرامش، انگیزه و شور یادگیری را به همراه دارد. مهر را باید با آرامش آغاز کنیم؛ و این مهم از این طریق حاصل می شود که هیچ کلاسی بدون معلم باقی نماند. این اصل، نهتنها یک ضرورت آموزشی، بلکه یک تعهد اخلاقی و انسانی است.
وی ادامه داد: همه فعالیتهای ما باید حول دو محور اساسی شکل گیرد؛ توسعه عدالت در فضای آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی این دو، شعار محوری دولت و وزارت آموزش و پرورش هستند و خوشبختانه امروز میتوانیم با افتخار اعلام کنیم که نسبت به سال گذشته، گامهای مؤثری در این مسیر برداشتهایم. پیشرفتهایی که حاصل تلاش جمعی، همدلی و برنامهریزی دقیق بودهاند.
مظفر اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت کشور ما در ایام دشوار جنگ نیز درخشید و نشان داد که در هر شرایطی، با تکیه بر ایمان، تعهد و خلاقیت میتوان مسیر رشد را ادامه داد. امروز نیز باید با توجه به شرایط خاص، سناریوهای متعدد و متناسب طراحی کنیم تا در برابر چالشهای پیشرو آماده باشیم. انعطافپذیری، آیندهنگری و آمادگی برای مواجهه با تغییرات، از ویژگیهای ضروری نظام آموزشی در عصر حاضر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از اولویتهای مهم ما، شبکهسازی مؤثر میان دانشآموزان، اولیا و مدارس است، یادآور شد: تعامل سازنده میان مدرسه، خانواده و محله باید تقویت شود. این ارتباط سهجانبه، بستری مناسب برای رشد همهجانبه دانشآموزان فراهم میکند و موجب همافزایی در تربیت نسل آینده میشود.
ناظر معین آموزش و پرورش کردستان در حوزه پروژه مهر تأکید کرد: توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم، تأمین امکانات برابر، افزایش کیفیت آموزشی و توزیع مساوی منابع بین مدارس زیرمجموعه، از اهداف کلیدی دولت و وزارتخانه است. ما باید تلاش کنیم تا هیچ دانشآموزی به دلیل موقعیت جغرافیایی، اقتصادی یا اجتماعی از فرصتهای برابر آموزشی محروم نماند.
وی در ادامه افزود: توجه ویژه به نظافت، زیباسازی و شادابی فضای مدارس، نقش مهمی در ایجاد محیطی پویا، انگیزشی و امن برای دانشآموزان دارد. مدرسه باید مکانی باشد که دانشآموز با اشتیاق وارد آن شود و با انگیزه از آن خارج شود؛ فعالیتهای پژوهشسراها باید در راستای ارتقای کیفیت آموزشی هدایت شوند. این مراکز میتوانند با ایجاد فضای علمی، خلاقانه و پژوهشی، نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای دانشآموزان ایفا کنند.
مظفر افزود: توانمندسازی نیروی انسانی یکی دیگر از اولویت هاست که باید بر اساس پنج شاخص کلیدی چیدمان مناسب کلاسها، طراحی آموزشی ابتکاری و نوآورانه، بهرهگیری از ظرفیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالیتهای گروهی و مشارکتی، استفاده از فناوریهای نوین تدریس و اجتماعات یادگیری خلاقانه صورت گیرد.
وی اظهار کرد: پروژه مهر، نیازمند خودارزیابی دقیق در سه سطح اداره کل، شهرستان و مدرسه است. این ارزیابیها باید با هدف بهبود مستمر، شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارتقای عملکرد انجام شوند.
ناظر معین آموزش و پرورش کردستان در پایان گفت: در فرآیند ثبتنام رعایت تمام مفاد دستور العمل ها ضروری و الزامآور است؛ همچنین توزیع سریع و دقیق کتابهای درسی، بدون نگهداری غیرضروری در انبارهای ادارات کل، نواحی و مناطق، از اهمیت بالایی برخوردار است. کتاب باید بهموقع و با کیفیت در اختیار دانشآموز قرار گیرد؛ ساماندهی نیروی انسانی نیز یکی از حساسترین و مهمترین وظایف ماست که باید از تمام ظرفیتهای موجود برای تأمین منابع انسانی بهرهبرداری کنیم تا بتوانیم سال تحصیلی جدید را با آمادگی کامل آغاز کنیم.
انتهای پیام