دومین سوگواره استانی تعزیه و مرثیه «راویان عشق» در بیجار برگزار می‌شود
کد خبر: 1344715
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱

دومین سوگواره استانی تعزیه و مرثیه «راویان عشق» در بیجار برگزار می‌شود

گروه هنر: سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری دومین سوگواره استانی تعزیه و مرثیه خوانی با عنوان «راویان عشق» در شهرستان بیجار خبر داد.


جلال قلعه شاخانی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بیجار در راستای حفظ و تداوم اصالت آیین های نمایشی در مسیر پویایی و درهم تنیده شدن فرهنگ عاشورایی با تار و پود جامعه، همزمان با دهه سوم ماه صفر دومین سوگواره استانی تعزیه را برگزار می‌کند.



وی با اشاره به اینکه سوگواره در دو بخش تعزیه‌خوانی و مرثیه‌خوانی برگزار می‌شود، افزود: در بخش تعریه‌خوانی کلیه گروه‌های آماتور و حرفه ای می توانند شرکت کنند و در بخش مرثیه خوانی بصورت تک خوانی و با تأکید بر نوحه خوانی گروسی اجرا می شود.



سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه در بخش تعزیه‌خوانی حداکثر زمان برای اجرا 60 الی 70 دقیقه می باشد، اعلام کرد: هرگروه نباید بیشتر از 15 نفر باشند و حمل تجهیزات به عهده گروه است و به دلیل محدودیت مکان نمی‌توان از تجهیزات سنگین مانند اسب و شتر استفاده کرد.



وی با اشاره به اینکه به کلیه گروه‌های را یافته کمک هزینه با نظر کارشناسی پرداخت می‌شود، عنوان کرد: متقاضیان تا مورخه 15 آذر ماه فرست داشتند تامشخصات گروه را بروی CD به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.



قلعه‌شاخانی با تأکید بر زمان برگزاری بخش مرثیه خوانی سوگواره بیان کرد: متقاضیان مرثیه خوانی تا مورخ 2 دی ماه مهلت دارند تا آثار و بیوگرافی خود را بر روی CD به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.



وی با بیان اینکه از کلیه شرکت کنندگان راه یافته به بخش نهایی تقدیر و به برگزیدگان هدایای نفیس و لوح زرین اهدا می شود، اعلام کرد: پیش بینی می شود 50 تا 60 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شود که این جشنواره 4 الی 5 دی ماه در شهرستان بیجار برگزار می‌شود.



سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همزمان با برگزاری سوگواره دربخش مرثیه خوانی، کارگاه آموزشی یک روزه با حضور یکی از اساتید نام آور مداحی برای شرکت کنندگان دایر خواهد شد.



وی از متقاضیان و علاقه‌مندان خواست آثار خود را به آدرس دبیرخانه سوگواره واقع بلوار شهید رحمانی مجتمع فرهنگی هنری امیر نظام گروسی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیجار ارسال یا با شماره 08724223800 تماس بگیرند.

captcha