وقف؛ راهی در ایجاد تعادل اقتصاد کشور/ واقفان در جایگاه رفیع جامعه قرار دارند
کد خبر: 1349400
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
حجت‌الاسلام گرایلی تأکید کرد:

وقف؛ راهی در ایجاد تعادل اقتصاد کشور/ واقفان در جایگاه رفیع جامعه قرار دارند

گروه اجتماعی: توفیق وقف کردن اگر نصیب کسی شد باید دانست که آن شخص از نظر خداوند شخصی لایق بوده، لذا واقفان در جایگاه رفیع جامعه قرار دارند.


حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: در قرآن، آیه‌‏ای که بر وقف و احکام آن صراحت داشته باشد، وجود ندارد، ولی دانشمندان اسلامی از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده، چنین دریافته‌‏اند که وقف، مورد تأیید قرآن است.



اشاره‌ای به اهمیت وقف از دیدگاه اهل بیت(ع)



وی با بیان اینکه در سخنان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، درباره تشویق به وقف، جملات فراوانی به چشم می‏‌خورد، گفت: این بزرگواران که خود بهترین معلّمان بشر بوده‌‏اند در موارد زیادی به این عمل نیکو دست زده‌‏اند، از آن جمله، در‌ «قُبا» (نزدیک مدینه) نخلستانی بود به نام «بُوَیره» که از اموال شخصی پیامبر(ص) محسوب می‌‏شد و ایشان، آن را وقف بر فقیران و بینوایان کرده بود.



‌حجت‌الاسلام گرایلی افزود: در روایتى منقول از حضرت امام جعفرصادق(ع)، حیطان هفتگانه حضرت رسول اکرم(ع) بوده‌‏اند که بعد از رحلت آن حضرت در اختیار حضرت فاطمه(س) بود که بعدها دعوایى در مورد آنها مطرح شد و حضرت على‏(ع) بر وقفیت آنها شهادت دادند و حضرت فاطمه(س) نیز آنها را موقوفه معرفى فرمود.  



مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از آنجا که وقف مورد قبول پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده بر ما پیروان نیز لازم است که این امر مقدس را گرامی بداریم و در زندگی به آن توجه کنیم.



حجت‌الاسلام گرایلی وقف کردن را یک عمل بسیار ارزشمند معرفی کرد و افزود: توفیق وقف کردن اگر نصیب کسی شد باید دانست که آن شخص از نظر خداوند شخصی لایق بوده، لذا واقفان در جایگاه رفیع جامعه قرار دارند.



لزوم سرلوحه قرار دادن سیره ائمه(ع) در عمل به وقف



وی سرلوحه قرار دادن عمل امام معصوم در عمل وقف را مورد تأکید قرار داد و افزود: همان‌گونه که در سایر امور پیرو راه این هادیان دین هستیم در عمل به وقف نیز باید به دستوراتی که در اسلام آورده شده، توجه کرد.



مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی پایه‌گذاری سنت وقف را از مهم‌ترین تمهیدات دین اسلام در تأمین آینده مسلمان دانست و یادآور شد: وقتی به قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) و سنت عملی ایشان مراجعه می‌کنیم، اهمیت دوچندان این سنت زیبا را درمی‌یابیم.



حجت‌الاسلام گرایلی، با اشاره به اینکه وقف و موقوفات نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، خاطرنشان کرد: اگر فعالیت‌های اقتصادی بر مبنای وقف صورت گیرد، می‌توان شاهد تحولی مطلوب در اقتصاد کشور بود.

captcha