مشکل نهادهای اجرایی کشور، بی‌توجهی به مسئله پژوهش است
کد خبر: 1400869
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

مشکل نهادهای اجرایی کشور، بی‌توجهی به مسئله پژوهش است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام عبادی با تأکید بر انجام پژوهش و تحقیقات سودمند توسط دانشگاه‌ها که باید گره‌ای از کار مردم را بگشاید، گفت: مشکل نهادهای اجرایی کشور عدم توجه به امر پژوهش و تحقیقات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته، هشتم اردیبهشت در مراسم معارفه رئیس دانشگاه بیرجند گفت: باید دانشگاه پیوند و رابطه تنگاتنگی با صنعت و کشاورزی داشته باشد؛ چراکه این امر به رونق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشور منجر می‌شود.

وی افزود: پذیرش و تربیت دانشجو در رشته‌هایی که همسو با نیاز دانشگاه است برای رفع مشکلات جامعه ضروری است.

منتخب مردم بیرجند در مجلس با بیان اینکه دانشگاه باید به تحصیلات تکمیلی توجه کند، گفت: باید ارتباط دانشگاه با منطقه به‌گونه‌ای باشد تا مردم تأثیر آن را مشاهده کنند و این یک آرمان برای دانشگاه است که باید به سمتش حرکت کند.

دانشگاه‌ها در زمینه اقتصاد به مسئولان برنامه ارائه دهند

عبادی با اشاره به نام امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، بیان کرد: دانشگاه باید مشکلات اقتصادی مردم را لمس کند و در این راستا به مسئولان اجرایی کشور برنامه ارائه دهد.

وی با تأکید بر انجام پژوهش و تحقیقات سودمند توسط دانشگاه‌ها که گره‌ای از کار مردم را بگشاید، اظهار کرد: مشکل نهادهای اجرایی کشور عدم توجه به امر پژوهش و تحقیقات است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه برخی از ظرفیت‌های دانشگاهی در کشور خالی است، افزود: جذب دانشجویان خارجی به‌ویژه از کشورهای اسلامی و همجوار با ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود آموزشی و پژوهشی و توانمندی اساتید دانشگاه‌های کشور کم است.

عبادی با بیان اینکه دانشگاه به‌عنوان یک صنعت می‌تواند در استان نقش‌آفرینی کند، گفت: امیدواریم در دانشگاه‌های استان فضای صمیمیت و علمی و فرهنگی حاکم باشد تا هیئت علمی با آرامش خاطر و تمرکز در مسائل علمی بیاندیشند و راهکار ارائه دهند.

فضای نقد و انتقاد در قالب کرسی‌های آزاد‌اندیشی فراهم شود

بنا بر این گزارش، مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم توجه به مشکلات منطقه را یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها دانست و اظهار کرد: دانشگاهی که بیگانه با گرفتاری مردم و مشکلات اجتماعی منطقه خود باشد رسالت خود را به‌درستی ایفا نکرده است.

وی افزود: در این دوره تنها 38 دانشگاه تغییر مدیریت داده شده‌اند و در آموزش عالی باید فارغ از بحث‌های مادی و سیاسی، الگوی مناسبی از تحول و جابه‌جایی‌ها باشیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه آموزش عالی در دوره جدید نیازمند پرداختن به کیفیت و غنای بیشتر دانشگاه‌ها است، عنوان کرد: باید در دانشگاه بیشتر به مسئولیت‌های اجتماعی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی توجه شود.

توجه به مشکلات منطقه؛ از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها

صدیقی توجه به مشکلات منطقه را یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاهی که بیگانه با گرفتاری مردم و مشکلات اجتماعی منطقه خود باشد رسالت خود را به‌درستی ایفا نکرده است.

وی از وجود 4 میلیون و 400 هزار دانشجو در کشور خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 15 درصد در دانشگاه‌های دولتی و 85 درصد با هزینه شخصی و مردمی در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علمی ـ کاربردی در حال تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه در مجموعه آموزش عالی کشور 55 هزار نفر عضو هیئت علمی در بخش دولتی و غیر دولتی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: از این تعداد 46 درصد آ‌ن‌ها مربی، 38 درصد استادیار، 8 درصد دانشیار و 4 درصد استاد تمام هستند.

صدیقی عنوان کرد: مشارکت دانشگاهیان در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از دیگر برنامه‌های تدوین شده برای دانشگاه‌‌ها در دوره جدید است.

لزوم ایجاد فضای سالم و بانشاط در دانشگاه‌ها

وی با تأکید بر ایجاد فضای سالم و بانشاط در دانشگاه‌ها، یادآور شد: از حضور تشکل‌ها در دانشگاه‌ها در چارچوب قانون به‌خوبی حمایت می‌شود و فضای نقد و انتقاد در قالب کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها بیشتر فراهم می‌شود.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: اگر در فضای دانشگاه و آموزش عالی خود را از درون نقد کنیم از بیرون سرزنش نمی‌شویم.

صدیقی با بیان اینکه اگر اعتقاد به گشایش سیاسی داریم در دانشگاه‌ها باید به این امر پرداخته شود، گفت: در دولت تدبیر و امید توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی متناسب با قشر فرهیخته دانشگاهی مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به‌عنوان یکی از نقاط استراتژیک مدنظر وزارت علوم است، عنوان کرد: ریاست دانشگاه با پرهیز از روزمرگی و با توجه ویژه به نقش هیئت علمی و دانشجویان، دانشگاه را با کیفیت مناسب جلو ببرد.

دانشگاه، منشأ تحولات فرهنگی جامعه است

خلیل خلیلی، رئیس جدید دانشگاه بیرجند نیز در ادامه مراسم گفت: دانشگاه منشأ تمام تحرکات و پیشقراول تحول فرهنگی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه در پژوهش و آموزش نقش عمیقی دارد، بیان کرد: اما این تنها رسالت دانشگاه نیست و خراسان جنوبی قطب نگه‌داشت جمعیت است و در آن ظرفیت‌های زیادی برای آموزش عالی ایجاد شده است.

محمدرضا میری، رئیس سابق دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم با بیان اینکه در این دوران آموزشکده‌های سرایان، سربیشه و نهبندان راه‌اندازی شد، گفت: آمایش آموزش عالی در استان اجرایی شد تا شهرستان‌ها از بحث مهاجرت برای ادامه تحصیلات دانشگاهی عاری شوند.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله تدوین شده که ملاک دانشگاه بیرجند قرار گرفته، بیان کرد: در این دوران 5 دانشکده به 17 دانشکده افزایش داده شد.

رئیس سابق دانشگاه بیرجند از اشتغال به تحصیل 2300 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 350 عضو هیئت علمی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند که حضور این تعداد در دانشگاه بیرجند علاوه بر اینکه باعث شده نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجوی این دانشگاه از متوسط کشوری بالاتر باشد، خود در ارتقای کیفیت آموزشی نیز مؤثر است.

میری تأکید کرد: همراهی با ولایت و رهبری برای دادن مسئولیت به دیگران برای من مهم بوده و در این تصمیمات سیاسی‌بازی نقشی نداشته است.

captcha