قرائت خوب تسلط کامل در آیات و معانی قرآن است
کد خبر: 1429183
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
قاری ممتاز بیجاری:

قرائت خوب تسلط کامل در آیات و معانی قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: کمال حیدرزاده گفت: قرائت خوب یعنی تسلط کامل بر آیات و معانی قرآن به‌طوری‌که یک قاری خوب باید آیاتی مانند آیات عذاب، آیات بشارت‌دهنده بهشت و بیم‌دهنده جهنم را به‌خوبی بشناسد و نسبت به درک معانی و مفاهیم آن اهتمام داشته باشد.

کمال حیدرزاده، معاون پرورشی دبیرستان نمونه دولتی شهید رجایی و قاری ممتاز شهرستان بیجار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، گفت: از همان دوران کودکی به دلیل اینکه در خانواده مذهبی رشد پیدا کرده بودم علاقه شدیدی به قرآن داشتم و در آن زمان اوقات فراغت خود را در جلسات قرآنی و کلاس‌های آموزشی قرآن گذراندم و حجره‌های کوچک مسجد سیدالشهداء یکی از محل‌هایی بود که برای آموختن قرآن به آنجا مراجعه می‌کردم.

وی افزود: پس از اتمام دوران تحصیلات دبیرستان به‌عنوان سرباز معلم در روستاها خدمت کردم و از همانجا به‌طور کلاسیک و با استفاده از کاست‌های قرآن و کتاب‌های آموزشی به یادگیری اصولی قرآن پرداختم و بعد از اینکه به خدمت آموزش و پرورش درآمدم، با شرکت در دوره‌های مختلف تجوید، صوت و لحن و دوره‌های متعدد داوری توانستم به‌عنوان قاری در مجالس و محافل قرآنی شرکت کنم.

قاری ممتاز شهرستان بیجار با اشاره به دلیل انتخاب انجام فعالیت‌های قرآنی، افزود: چون قرآن، راهنمای مسیر انسان‌سازی و هدایت‌گری است و بالاترین سخنان خداوند متعال را دارا و موجب نجات انسان از رذائل و پستی‌ها و ارتقای آن به قله رفیع انسانیت می‌شود و این مسیر را برای زندگی بهتر انتخاب کردم.

صوت دلنشین قراء عامل جذب من به قرآن شد
حیدرزاده در مورد عواملی که موجب جذب وی به قرآن شده است، بیان کرد: صوت دلنشین قرای مشهور به‌ویژه عبدالباسط و شحات انور و قرائت زیبای سوره‌های مریم و حشر آن‌ها یکی از عوامل اصلی جذب من به قرآن بود به‌طوری‌که در ابتدا فراگیری قرائت قرآن روزی چند بار تلاوت این اساتید را گوش می‌دادم و با تقلید از آنها این سوره‌ها را تکرار می‌کردم.

وی درباره سبک قرائت خود عنوان کرد: از ابتدای یادگیری تلاوت قرآن به سبک عبدالباسط فعالیت می‌کردم، اما بعدها به توصیه اساتید خود سبک قرائت را تغییر دادم و در حال حاضر به سبک استاد شحات انور تلاوت می‌کنم و در ترتیل قرآن نیز دنباله رو سبک صدیق منشاوی هستم.

قاری ممتاز شهرستان بیجار در ادامه بیان کرد: تا کنون در مسابقات شهرستانی و استانی متعددی شرکت کرده‌ام و در اکثر دوره‌ها توانستم مقام‌های برتر را کسب کنم، همچنین در مسابقات سراسری قرآن بسیج که در اصفهان برگزار شد نیز شرکت داشتم.

وی با اشاره به مقدمات یک قرائت، گفت: قرائت خوب یعنی تسلط بر آیات قرآن کریم و معانی آن به‌طوری‌که یک قاری خوب باید آیاتی مانند آیات عذاب، آیات بشارت‌دهنده بهشت و بیم‌دهنده جهنم را به‌خوبی بشناسد و نسبت به درک معانی و مفاهیم آن اهتمام داشته باشد و در این روش یک قاری خوب باید سبک قرآنی خود را مشخص کند و به مراحل صوت، لحن و تجوید تسلط کامل داشته باشد.

حیدرزاده درباره مهم‌ترین عامل موفقیت خود، عنوان کرد: لطف و عنایت خداوند متعال و کمک قرآن و استمداد از اهل‌بیت(ع) و در واقع دوری از خودخواهی و خودپسندی از مهمترین عوامل پیشرفت و موفقیتم است.

قاری ممتاز بیجاری درباره تأثیر انس با قرآن در زندگی فردی و اجتماعی‌اش، ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم که در حال حاضر هر چه دارم از برکات این کتاب آسمانی و انسان‌ساز است.

موفقیت خود در زندگی فردی و جایگاه اجتماعی‌ام را مدیون قرآن هستم
وی ادامه داد: موفقیت خود را در زندگی فردی و جایگاه اجتماعی از برکات قرآن می‌دانم، علی‌الخصوص رفتن به سفرهای زیارتی خانه خدا و سفر به عتبات عالیات و سوریه از برکات معنوی این کتاب هدایت‌گر است که در این دوران نصیبم شده است.

حیدرزاده درباره راه‌های رسیدن از آهنگ قرآن به فرهنگ قرآن چیست ؟ عنوان کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب در دیدار قاریان و حافظان قرآن بیان داشتند، تجوید، صوت و لحن و مفاهیم دروازه ورود به تلاوت و روخوانی قرآن کریم است، لذا ما باید در جامعه ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی ابتدا مخاطبان را با اصول اولیه این کتاب آسمانی آشنا سازیم و با درک درست از مفاهیم آن به سراغ تلاوت قرآن برویم.

قاری ممتاز شهرستان بیجار بیان کرد: بحمدالله در چند سال اخیر مسئولان شهرستان بیجار با برگزاری جلسات قرآنی و دعوت از قاریان ممتاز و بین‌المللی و قراء مشهور مصری توجه خاصی به فرهنگ قرآنی داشته‌اند که امیدواریم این فعالیت بیشتر شود و به نحوی زیبا قرآن که بالاترین کلام الهی است را برای مستمعان تلاوت کنیم.

برگزاری برنامه جزء‌خوانی قرآن با حضور پرشور مردم بیجار
وی عنوان کرد: برگزاری برنامه جزء‌خوانی قرآن کریم با حضور پر شور مردم قرآن دوست شهرستان بیجار در حسینیه شهر و مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) از دیگر اقدامات مهم قرآنی در ماه رمضان در بیجار است.

حیدرزاده در پایان یادآورشد: امیدواریم مسئولان کشوری با پرهیز از موازی‌کاری در امر فعالیت‌های قرآنی و تأسیس یک وزراتخانه به‌نام وزرات علوم قرآنی به‌عنوان متولی امر حساس توجه به فرهنگ خطیر قرآن‌خوانی و قرآن‌پژوهی، پی‌‌گیر این مسئله مهم باشند و مسئولان شهرستانی نیز با حضور خود در مجالس و محافل قرآنی و برنامه‌ریزی دقیق در راستای اشاعه فرهنگ قرآن در شهرستان بیجار، موجب ترغیب حضور جوانان و سایر اقشار در این زمینه باشند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۱۷:۰۰
0
0
بسیار عالی و خوب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۲۳:۰۳
0
0
عالی
captcha