تطهیر امور و تزکیه نفس انسان بسته به پرداخت زکات است
کد خبر: 1440597
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸

تطهیر امور و تزکیه نفس انسان بسته به پرداخت زکات است

گروه اندیشه: در روایات اسلامی آمده است که با وجود این‌که پیامبر اکرم(ص) ملقب به «خلق‌العظیم» بودند، تنها کسانی که از مسجد بیرون می‌کردند، افرادی بودند که زکات پرداخت نمی‌کردند و باید به این امر واقف بود که تطهیر امور و تزکیه نفس انسان بسته به پرداخت زکات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حسین نبی‌لو، مدیرکل امور اجرایی زکات کشور ظهر امروز، 27 مرداد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه‌های استان زنجان، با تأکید بر این‌که زکات تنها واجبی است که بر اساس روایات مختلف، قبولی واجبات دیگر نیز به آن وابسته است، گفت: این واجب الهی تنها واجبی است که از سوی خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) امر شده است تا از اداکنندگان آن تشکر کند.
وی افزود: در روایات نیز آمده است که با وجود این‌که پیامبر اکرم(ص) ملقب به «خلق‌العظیم» بودند، تنها کسانی که از مسجد بیرون می‌کردند، افرادی بودند که زکات پرداخت نمی‌کردند و باید به این امر واقف بود که تطهیر امور و تزکیه نفس انسان بسته به پرداخت زکات است.
مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با تأکید بر این‌که امور مربوط به زکات باید تشکیلاتی و حاکمیتی اداره شود، ابراز کرد: نظام اسلامی ایران، به عنوان دومین نظام اسلامی پس از حکومت امیرالمؤمنین(ع) تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است ولی باید آگاه باشیم که با حد مطلوب فاصله داریم.
نبی‌لو با اشاره به این‌که سال گذشته 28 درصد افزایش در جمع‌آوری زکات در کشور وجود داشت، اظهار کرد: با وجود برنامه 178 میلیارد تومانی برای جمع‌آوری زکات در سال گذشته، این مبلغ به 270 میلیارد توان رسیده و با مساعدت 30 میلیارد تومانی دولت، از محل این کمک‌ها بیش از 5 هزار طر عمرانی در کشور به انجام رسیده است و 100 میلیون تومان از این مبلغ صرف کمک و خدمت‌رسانی به 380 هزار نفر از نیازمندان در سطح کشور شد.
وی تصریح کرد: مبلغ مصوب شورای مرکزی زکات کشور برای سال 93، 230 میلیارد تومان است که تاکنون بیش از 70 درصد رشد در این مبلغ پیش‌بینی شده است.
این مقام مسئول با تأکید بر این‌که استان زنجان در بخش‌های مختلف شورای زکات در کشور پیشگام بوده است، عنوان کرد: تحقق بیش از دو برابری مبلغ پیش‌بینی شده زکات در سال‌های 92 و 93، موفقیت در رساندن مبالغ زکات فطره در روز عید برای نخستین سال در سال جاری و ارتباط مؤثر با رسانه‌ها در امر فرهنگ‌سازی پرداخت زکات، از جمله فعالیت‌های مؤثر شورای زکات استان زنجان بوده است.
مشاور سرپرستی شورای زکات کشور با اشاره به نقش رسانه در فرهنگ‌سازی پرداخت زکات، عنوان کرد: در همین راستا استان زنجان تاکنون 6700 جلسه با مسئولان و مودیان جمع‌آوری زکات برگزار کرده و در صورت همکاری اصحاب رسانه با شورای زکات، موفق‌تر عمل خواهیم کرد.
در ادامه این جلسه، بهرام ولیزاده، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) زنجان تصریح کرد: کمیته امداد استان در برنامه‌های مختلف خود از ظرفیت اقشار مختلف مردم استفاده کرده و خبرنگاران نیز جزو این اقشار محسوب می‌شوند که در امر اطلاع‌رسانی در حوزه محرومیت‌زدایی موفق عمل کرده‌اند.
حجت‌الاسلام احمد جباری، رئیس اداره زکات استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به این‌که اقدامات مطلوبی با توجه به ظرفیت و موقعیت استان در حوزه زکات انجام شده است، ابراز کرد: جمع‌آوری 103 میلیارد ریال زکات در سال گذشته و رشد 128 درصدی آن یکی از فعالیت‌های عمده این شورا در استان بوده است.
وی در پایان یادآور شد: احداث 1400 سرویس بهداشتی برای محرومان، تهیه 400 کمک‌هزینه جهیزیه، ساخت 22 خانه بهداشت با همکاری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی، در صدر برنامه‌های صرف مبالغ جمع‌اوری زکات در استان قرار دارد.

captcha