ماندگاری دعبل خزاعی، به‌واسطه شعرسرایی خالصانه وی برای اهل‌ بیت(ع) است
کد خبر: 1446964
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
منتخب مردم شوش در مجلس اظهار کرد:

ماندگاری دعبل خزاعی، به‌واسطه شعرسرایی خالصانه وی برای اهل‌ بیت(ع) است

گروه هنر: علت ماندگاری شاعران و شعرگویی آنها از جمله دعبل خزاعی، شعرسرایی خالصانه آنها برای خدا و اهل‌بیت(ع) بود‎؛ هر آنچه که رنگ خدایی داشته باشد ماندگاری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی(یادمان دعبل خزاعی) شب گذشته، 14 شهریور در شهرستان شوش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید‌راضی نوری، منتخب مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، برگزاری این مراسم را نمونه‌ای از ولاء و محبت‌ به اهل‌ بیت(ع) دانست و گفت: یکی از افتخارات ما این است که ورود امام رضا(ع) به کشور از استان خوزستان آغاز شده است. وجود آرامگاه دعبل خزاعی؛ شاعر اهل‌ بیت(ع) نیز در شهرستان شوش مایه افتخار است و باید قدر آن را بدانیم.

وی با بیان اینکه شهر شوش منتسب به دعبل خزاعی است، گفت: شاعران بسیاری بودند که نسبت به امام رضا(ع) و اهل‌ بیت(ع) ارادت خود را ابراز می‌داشتند؛ اما شاعرانی همچون دعبل خزاعی ماندگار شدند. علت ماندگاری این شاعران شعر گفتن خالصانه آنها برای خدا و اهل‌ بیت(ع) بود و هر آنچه که رنگ خدایی داشته باشد ماندگاری دارد.

نوری با تأکید بر قدرشناسی وجود این شاعر در شهرستان شوش و استان خوزستان با اشاره به تندیس منتسب به دعبل خزاعی اظهار کرد: هزینه‌های زیادی برای این تندیس صرف شد اما به عللی در شهر نصب نشده است. در این مراسم به نیابت از همه مردم شوش درخواست می‌کنیم این تندیس را که نمادی برای ابراز علاقه و محبت مردم به دعبل است در شهر نصب شود؛ چرا‌که شهرستان شوش به نام دعبل شناخته می‌شود.

منتخب مردم شوش در مجلس با بیان اینکه شعر و ادب دعبل در سطح بین‌المللی هم شناخته شده است، از مسئولان درخواست کرد ارتباط مابین شهرستان شوش و آستان قدس رضوی در زمینه‌های مختلف معنوی و عمرانی افزایش یابد و به‌واسطه ارادت دعبل خزاعی به امام رضا(ع) ارتباط شوش با آستان قدس باید برقرار شود.

وی همچنین خواستار تأسیس پژوهشکده‌ای برای مقابله با شبهات و برطرف ساختن پاره‌ای از مشکلات در شهرستان شوش شد.

در ادامه همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با ابراز امیدواری برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این جشنواره با برنامه‌ریزی بهتر و منسجم‌تر از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان در سال آینده، از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و شرکت‌کنندگان در آن  که باعث پربار شدن جشنواره شدند تشکر کرد و در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را قرائت کرد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام سیدمحمد امام، امام جمعه شوش اظهار کرد: با توجه به ورود امام رضا(ع) به خوزستان، کرامت خاصی از امام در استان وجود دارد که شاعران خوزستانی نیز از این کرامت بهره‌مند شده‌اند.

وی با خوشامدگویی به شاعران جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی و ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره در شهرستان شوش درخصوص دعبل خزاعی گفت: این شاعر از شاعرانی است که در تمام عمر خود به شعرسرایی پرداخت و اشعار او درباره ائمه اطهار(ع) بوده است. در آن دوران، بنی‌عباس آثار شاعرانی را که محب اهل‌ بیت(ع) بودند از بین می‌بردند. اشعار دعبل نیز در حالی که شصت سال شعرسرایی کرد از بین بردند و تنها دیوان مختصری از اشعار او باقی ماند.

امام با بیان اینکه دعبل خزاعی شاعری است که به امام رضا(ع) خدمت کرد، گفت: دشمنان در آن دوره به‌واسطه محبت او به اهل‌بیت(ع) آثار او را از بین بردند.

captcha