عجین شدن دفاع با واژه‌های مقدس، دلیل نامگذاری کشته‌شدگان به شهید است
کد خبر: 1454541
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
معصومه آباد:

عجین شدن دفاع با واژه‌های مقدس، دلیل نامگذاری کشته‌شدگان به شهید است

گروه اجتماعی: یکی از آزادگان هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس با ارزش‌های اخلاقی، رمزهای دینی و واژه‌های مقدس همراه بود و به همین دلیل اسرای ما آزاده، مجروحان ما جانباز و کشته‌شدگان ما شهید محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، معصومه آباد، نویسنده کتاب «من زنده‌ام» و آزاده هشت سال دفاع مقدس در همایش زن و دفاع مقدس که امروز شنبه، پنجم مهر در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس حماسه غرورآفرینی است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد، گفت: خاطرات این دوران ویژگی‌های منحصر به فردی را نه تنها در تاریخ ایران و انقلاب اسلامی بلکه در تاریخ جنگ‌های جهان به یادگار گذاشته است؛ هشت سال دفاع مقدس بود که ایران را جهانی کرد.

وی ادامه داد: جنگ ایران و عراق کاملاً متفاوت با همه جنگ‌های تاریخ بوده و طولانی‌ترین جنگ پس از جنگ ویتنام است. جنگ ما با عراق نبود بلکه دنیا مقابل ایران ایستاد. شرایط پس از انقلاب اسلامی، فضای اختلاف و درگیری‌های خونین در کشور باعث شده بود که انقلاب اسلامی نتواند ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را تشکیل دهد و در این زمان بود که دیوانه‌ای از یک گوشه با خواب‌های رویایی گمان می‌کرد که فرصتی مناسب برای تهدید ایران پیش آمده است اما با پرتاب اولین تیر به کشور همه مردم فارغ از قومیت، سن، جنس و دین در جبهه‌ها حضور یافتند و تعبیر صدام ملعون در هم ریخته شد.

آباد با اشاره به اینکه برخی به چگونگی آغاز جنگ می‌پردازند، گفت: جنگ می‌تواند به هر دلیل آغاز شده باشد و این مهم نیست. دفاع مقدس ملت ایران خارج از همه قواعد جنگی در شهرها و برابر مردم بی‌سلاح و بی‌پناه بود. دفاع مقدس به دلیل اینکه با ارزش‌های اخلاقی، رمزهای دینی و واژه‌های مقدس همراه بود اسرای ما آزاده، مجروحان ما جانباز و کشته‌شدگان ما شهید محسوب می‌شوند.

آزاده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه ما نسلی سعادتمند هستیم که توانستیم واژه‌هایی همچون شهادت، جانبازی، اسارت، رهبری، امام و مقتدا را در عمل درک کنیم، تصریح کرد: مفهوم بلند شکست حصر آبادان رمزگشایی از همه موفقیت‌ها در جبهه‌های جنگ است. فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر حصر آبادان باید شکسته شود کافی بود تا آبادان نماد مقاومت شود. مردم یک سال در هر کجا که بودند در حصری قرار گرفتند که بی‌شباهت به شعب ‌ابی‌طالب نبود. این مردم مقاومت کردند و با تمام تلاش حصر آبادان را شکستند. این نماد و پیام ولایت‌مداری و حرکت در مسیر ولایت و فرماندهی کل قوا بود.

وی با اشاره به دوران اسارت خود گفت: به دلیل تصوری که دشمن از زن مسلمان در ذهن خود داشت که این را مدیون زنانی هستیم که پیش از ما در کردستان با آنها جنگیدند به ما نزدیک نمی‌شدند.

آباد با بیان اینکه جنگ ایران و عراق، جنگ عراق با مادران و دختران و همسران بود، گفت: خانواده شهدا که چندین فرزند خود را از دست داده‌اند همچنان پس از گذشت بیش از سی سال از پایان دفاع مقدس فرزندان خود را شافعین آخرت و دنیا و دارای معجزه می‌دانند و با افتخار از آنها یاد می‌کنند.

آزاده هشت سال دفاع مقدس خاطرات آن دوران را گنج بی‌پایان دانست و افزود: اگر حافظ این گنج باشیم نه تنها برای این عصر و نسل، بلکه برای همه اعصار و همه افرادی که برای کشور دندان‌تیز کرده‌اند کفایت می‌کند. نفت و گاز تمام شدنی است، اما این گنجی که توسط تک تک آحاد ملت به وقوع پیوست پایانی ندارد.

وی با بیان اینکه حمایت مردان از زنان در دوران اسارت به معنای غیرت و جوانمردی است، تصریح کرد: در روزگار سخت اسارت و حضور در زندان‌های مخوفی که ما با تمام سلول‌‌های خود آن را تجربه کردیم به دلیل آنکه با عصاره اعتقاد، تکلیف، ‌وظیفه و اندیشه همراه بود مدال پرافتخاری است که آن را به گردن همه زنان کشورم می‌نهم.

آباد افزود: همه ما به اندازه لیاقت، ارادت و توانمان از این گنج بهره می‌بریم و اگر لایق باشیم امانت‌دار آن هستیم و اگر لایق نباشیم از بین می‌رود و یا به جای آن بدلی قرار می‌گیرد که در سال یک هفته را به یاد شهدا و دفاع مقدس می‌گذرانیم.

وی پیرامون تقدیم کتاب خود به مقام معظم رهبری و تقریض ایشان بر کتاب «من زنده‌ام» تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «رنج کشیدنی است و نه خواندنی است و نه نوشتنی اما این کتاب آنقدر رنج را خوب توصیف کرده که هر کسی آن را بخواند در این رنج سهیم می‌شود.» احساس کردم سلام و آفرینی که حضرت آقا در این تقریض به من دادند پاداش ارزنده‌ای بود که در همه این سالها دریافت کرده‌ام.

مژده اونباشی، جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس کمتر از عمل شهیدان نیست، گفت: با آغاز رسمی جنگ تحمیلی در 31 شهریور سال 59 نیروها از سراسر ایران در خرمشهر حاضر شدند. گفته می‌شد که لشکر 92 زرهی و لشکر قزوین در راه است اما دریغ از نیروهای نظامی که چند روز بعد از آغاز جنگ رسیدند. مردم و جوانان با حماسه و ایثارگری، جان بر کف بدون هیچ‌گونه امکاناتی به مقاومت پرداختند.

وی ادامه داد: در 15 مهر دیگر بیمارستانی در خرمشهر وجود نداشت و همه آنها را دشمن نابود کرده بود. پس از گذشت زمان اندکی از آغاز جنگ تعداد بسیاری از مردم و کودکان شهید شدند که برای خاکسپاری آنها با مشکل مواجه بودیم و البته با برخورد گلوله‌های بسیار دشمن به مزار آنها اجساد از قبرها بیرون می‌آمدند.

اونباشی با اشاره به اینکه نیروهای خانم در هشت سال دفاع مقدس به سه دسته تقسیم می‌شدند، افزود: گروهی در مسائل نظامی با شهید جهان‌آرا همکاری داشته و انبار مهمات سپاه را نگهبانی می‌کردند. گروهی نیز امدادگر بودند. همه خطوط شهر به جبهه تبدیل شده بود چرا که رژیم بعثی عراق تصمیم بر تصرف سه روزه آبادان داشت.

جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه تمام دنیا برابر ایران ایستاده بود، گفت: میراژ فرانسه، میگ روسیه، همه کشورهای عربی و... با ارتش بعثی عراق در این جنگ همکاری کردند. مقاومت ما برابر همه دنیا با ایثار و فداکاری بسیار برای ما ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در 24 مهر خرمشهر را خونین‌شهر نامید، گفت: نیروهای بعثی تا دروازه اهواز نیز پیش آمده بودند و در شرایط سخت و دشوار آن زمان مقاومت 45 روزه مردم خرمشهر و آبادان بود که توانست اهداف شوم رژیم بعثی دست‌نشانده آمریکا را نابود کند و من برابر این جوانان سر تعظیم فرود می‌آورم.

یادآور می‌شود، در این مراسم سردار محمد علیپور، مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، دکتر خسرو نشان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در این مراسم حضور داشتند.

captcha