ضرورت بصیرت‌افزایی در مجالس عزاداری ماه محرم
کد خبر: 1465593
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
حجت الاسلام رئیسیان عنوان کرد:

ضرورت بصیرت‌افزایی در مجالس عزاداری ماه محرم

گروه اجتماعی: رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ضرورت بصیرت‌افزایی در مجالس عزاداری ماه محرم، گفت: ما می‌توانیم با تکیه بر تاریخ صحیح واقعه عاشورا و محرم این بصیرت‌افزایی را در مردم ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به ضرورت بصیرت‌افزایی در مجالس عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: ما می‌توانیم با تکیه بر تاریخ صحیح واقعه عاشورا و محرم این بصیرت‌افزایی را بین مردم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم به‌خوبی تاریخ صحیح واقعه عاشورا را بیان کنیم طبیعتاً افسانه‌ها و خرافات از بین خواهند رفت زیرا در صورتیکه بتوانیم آب زلالی را ارائه کنیم، قطعا مردم به سراغ آب گل‌آلود نمی‌روند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه ما باید در مراسم عزادارای به فرمایشات سیدالشهدا(ع) توجه کنیم، اظهار کرد: بهترین راه برای شناخت سیدالشهدا(ع) و درک پیام این بزرگوار در واقعه عاشورا، مراجعه به فرمایشات خود ایشان است.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای از بین بردن حرمت‌های ماه محرم، تأکید کرد: دشمن به دنبال این است که محرم را از درون تهی کند اما راه مقابله با این ترفند این است که ما بتوانیم هم تاریخ کربلا را صحیح ارائه کرده و هم از فرمایشات امام حسین(ع) استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسیان در ادامه با بیان اینکه فلسفه وجودی قیام امام حسین(ع) امر به‌معروف و نهی از منکر بوده است، افزود: گاهی اوقات منکر آنقدر عظیم، بزرگ و مهم است که وجود نازنین اباعبدالله‌الحسین(ع) برای جلوگیری از آن منکر باید جان خود را بدهند از همین رو زمانی که امام حسین(ع) از مدینه خارج شدند، در آن وصیت معروفشان فرمودند می‌خواهم مردم را به دین ناب و خالص که آلوده شده است، دعوت کنم.

وی با بیان اینکه در آن زمان مسیر هدایت دچار انحراف شده بود، اظهار کرد: اگر صراط مستقیم حتی ذره‌ای زاویه بگیرد و یک انحراف در این خط مستقیم ایجاد شود هرچه جلوتر برود، این زاویه بیشتر می‌شود لذا امام حسین(ع) احساس کردند این منکر عظیمی که انحراف از صراط مستقیم و هدایت بود، دارای زاویه شده و باید جلو آن گرفته شود.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: انحرافات در زمان معاویه و یزید به اوج خود رسید اما امام حسین(ع) با این منکر مقابله کردند، این امر نشان می‌دهد گاهی وقت‌ها منکر به قدری مهم و تأثیرگذار است که فردی همچون امام حسین(ع) باید جان خود را فدا کنند تا از منکر جلوگیری شود.

وی با اشاره ویژگی‌های منبر عاشورایی، بیان کرد: فردی که می‌خواهد منبرش مفید و اثرگذار باشد، اولا باید شرایط روز را درک کرده و توجه داشته باشد مباحثی را که مطرح می‌کند به دور از واقعیت‌های جامعه نباشد، همچنین، در سخنرانی‌های خود از فرمایشات و پیام‌های امام حسین(ع) استفاده کند زیرا با این اقدام می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری بر روی مردم ایجاد کند.

حجت‌الاسلام رئیسیان در ادامه به مهمترین ویژگی‌های مداحان نیز اشاره کرد و گفت: مداحان ما باید واقعه کربلا را همانطور که بزرگان گفته‌اند، بدون اضافه کردن مطلب برای مردم بیان کنند زیرا هدف ما تنها این نیست که مردم را به گریه در بیاوریم اما آنقدر این واقعه جانگداز است که اشک مردم درخواهد آمد و بر روی آن‌ها تأثیرگذار است. 

captcha