پوشش اسلامی شيوه اساسی كاهش استرس است
کد خبر: 2212733
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲

پوشش اسلامی شيوه اساسی كاهش استرس است

گروه سياسی و اجتماعی: توجه به پوشش اسلامی و حفظ و رعايت حجاب اسلامی يكی از شيوه های مناسب كاهش استرس و اضطراب در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كردستان، «حميدرضا تركمندی»، روز پنج‌شنبه 5 آبان‌ماه در گفتمان‌ دينی شهرستان بيجار كه با موضوع «بهداشت روان»، در دبيرستان دخترانه معارف اسلامی صدرا برگزار شد، اظهار كرد: توجه بانوان به كاركرد مصونيتی پوشش مناسب يكی از شيوه‌های كاهش استرس‌های روزمره و اضطراب ناشی از مزاحمت‌های احتمالی است.
وی با اشاره به اينكه نزديك به 300 نوع بيماری روانی وجود دارد، عنوان كرد: نمی‌توان به هر شخصی عنوان بيمار روانی داد و بايد توسط متخصص، كاركردهای مختلف روانی فرد مانند انديشه، عاطفه، ادراك و رفتار بررسی شود تا درجه خفيف بودن بيماری يا شدت آن مشخص شود.
تركمندی افزود: هنوز هيچ پژوهش علمی ارتباط‌ بين استفاده از چادر و بروز افسردگی را تاييد نكرده و اين ادعای ضعيف و بی‌اساس، نوعی حمله به مقوله با ارزش حجاب و عفاف بانوان است.
وی نقش انجام فرايض دينی را در كاهش اضطراب با توجه به اظهارات روان‌پزشكان و روانشناسان برجسته و مهم دانست و اعلام كرد: دعا و توكل به خدای متعال، شكر نعمت‌های موجود، داشتن يك ايمان قوی و انجام فريضه نماز، در كاهش ترس، نگرانی و تشويش، تاثير شگرفی دارد.
وی در مورد عوامل زائد استرس‌زا برای دختران نوجوان و جوان بيان كرد: توجه افراطی و وسواس‌گونه به وضعيت ظاهری، مدل‌های جديد پوشش، فراموشی توانايی‌ها و ابعاد ارزشی وجود انسان و غيره از مهم‌ترين مشغوليات ذهنی برخی نوجوانان است كه با مشاهده رفتار بزرگترها در محيط خانواده و اجتماع و تاثير رسانه‌ها، آموخته شده و تا ميزان زيادی انرژی آنها را صرف خواهد كرد و در نتيجه از پرداختن به مهمات زندگی باز می‌مانند.
كارشناس مسائل اجتماعی و استاد گفتمان‌های دينی شهرستان بيجار با اشاره به اينكه برخی افراد به صورت ناآگاهانه بهداشت روان خود را به خطر انداخته و در طوفان برخی باورهای غيرمنطقی گرفتار می‌سازند، گفت: مراجعه به رمال‌ها و فالگيرها يكی از ده‌ها عوامل تشديد اختلالات در افراد 15 تا 64 ساله كشور است كه بايد با اطلاع‌رسانی به موقع از طريق رسانه‌ها، گفتمان‌های دينی و همكاری شهروندان با پرهيز از اين مراجعات، نسبت به محو تاثيرات مخرب اين شغل‌های كاذب اقدام كرد.
اين كارشناس مسائل اجتماعی در بيجار يادآور شد: بايد به جای اين موارد با قرائت آيات قرآن كريم، اميد به كرم الهی و بهره‌گيری از آموزه‌های غنی دين مبين اسلام، قدم‌های بلندی برای بهداشت روان ساكنان جامعه اسلامی برداشت.
captcha