وجود ساز عرفانی دف و مراسم مولودخوانی نشان از اعتقاد و باور دینی مردم دارد
کد خبر: 2676646
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

وجود ساز عرفانی دف و مراسم مولودخوانی نشان از اعتقاد و باور دینی مردم دارد

گروه هنر: استاندار کردستان گفت: وجود ساز عرفانی دف و مراسم مولودی‌خوانی در صحن مساجد، تکایا و خانقاه‌های کردستان همگی ناشی از نگاه ویژه مردمان این خطه از میهن اسلامی برای حفظ ارزش‌ها و نشر مبانی اعتقادی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با حضور بیش از 10 هزار نفر از دوستداران حضرت رسول اکرم(ص) دیشب، 15 دی‌ماه مصادف با 13ربیع‌الاول 1436، بزرگ‌ترین جشن مولودی‌خوانی کشور در مسجد جامع سنندج برگزار شد.
عبدالمحمدزاهدی، استاندار کردستان در این مراسم طی سخنانی با تبریک هفته وحدت اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین افتخارات مردم کردستان و کردهای جهان این است که تلفیقی اصولی و منطقی را بین دین و موسیقی پایه‌گذاری کرده‌اند.
وی افزود: وجود ساز عرفانی دف و مراسم مولودی‌خوانی و دف‌نوازی و اجرای موسیقی دینی و مذهبی در صحن مساجد، تکایا و خانقاه‌های کردستان همگی ناشی از نگاه ویژه مردمان این خطه از میهن اسلامی برای حفظ ارزش‌ها و نشر مبانی اعتقادی است.
استاندار کردستان تصریح کرد: عشق و ارادت ویژه مردم کردستان به ساحت مقدس رسول‌الله (ص) زبان زد همگان بوده و در این مسیر نیز شخصیت‌های بزرگی به خلق آثاری ماندگار پرداخته‌اند.
وی اعلام کرد: مرحوم شمس قریشی بنیان‌گذار مکتب مولودی‌خوانی از شخصیت‌هایی است که در تاریخ مردم کردستان و همه ایرانیان و حتی جهان اسلام چهره‌ای ماندگار بوده و تا ابد اثرات خدمات وی در آیین‌ها و سنن مردم منطقه نمایان است.
زاهدی بیان کرد: توجه به شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار در جامعه از جمله اموری است که باید همواره مدنظر داشته باشیم و در راستای تقویت مبانی هویت‌بخش اسلامی به نسل جوان در زمینه معرفی بزرگان دینی به آن‌ها نیز تمام توان خویش را به کار گیریم.
استاندار کردستان تصریح کرد: نیروی انسانی توانمند زیربنای توسعه و تعالی هر جامعه است و نیروی انسانی توانمند در برخی مواقع به سرمایه‌ای نمادین تبدیل‌شده و برای همیشه تاریخ ماندگار می‌شود.
وی بر تقویت گروه‌های مولودی‌خوانی و حمایت از فعالیت‌های مرتبط با موسیقی مذهبی در استان تأکید کرد و افزود: باید راه و سیره مرحوم شمس قریشی تداوم داشته باشد و مولودی‌خوانی و موسیقی مذهبی در کردستان بیش از پیش گسترش یابد.
زاهدی در ادامه با اشاره به جایگاه مرحوم سیدبهاءالدین شمس قریشی بین مردم کردستان افزود: به زودی مزار آن مرحوم در سنندج در شأن و جایگاه آن عارف نامی کُرد مرمت و بازسازی خواهد شد.

captcha