ثبت ملی دو اثر تاریخی ـ قرآنی در کردستان
کد خبر: 3102150
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶

ثبت ملی دو اثر تاریخی ـ قرآنی در کردستان

گروه اجتماعی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از ثبت ملی دو اثر منقول قرآن تاریخی نگل سنندج و فرش دستباف حسینیه بیجار در راستای حفاظت از این آثار خبر داد.

رسول اشتودان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: فرش دستباف حسینیه بیجار و قرآن تاریخی نگل سنندج در راستای اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 مجلس شورای ملی و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی، ماده 22 آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی کشور مصوب 1381 شورای امنیت ملی کشور ثبت شدند.
وی افزود: آثار مذکور تحت حمایت قانون و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف با اقدام عملیاتی که منجر به آسیب یا خدشه به آن شود برابر فصل نهم از کتاب قانون پنجم مجازات اسلامی با موضوع (تخریب اموال تاریخی و فرهنگی) جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در خصوص این آثار ملی اعلام کرد: قالی دستباف شماره دو حسینیه بیجار واقع در استان کردستان شهرستان بیجار بخش مرکزی به شماره ثبت 3 و همچنین قرآن تاریخی روستای نگل بخش کلاترزان که به شماره ثبت 2  به عنوان آثار منقول فرهنگی این استان  ثبت ملی شدند.
وی یادآور شد: ثبت آثار ملی در راستای حفاظت از این آثار فرهنگی و تاریخی انجام می‌شود و در بردارنده هویت ملی و تاریخچه فرهنگی ملت‌هاست.

captcha