ریشه کیفیت پایین محصولات داخلی؛ پارادوکس در ارتباط کارگر و کارفرما
کد خبر: 3263016
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد:

ریشه کیفیت پایین محصولات داخلی؛ پارادوکس در ارتباط کارگر و کارفرما

گروه اجتماعی: امام جمعه مشهد با اشاره به پیشرفت‌های خیره کننده دانشمندان و مهندسان ایرانی در عرصه فناوری هسته‌ای و فناوری نانو افزود: ریشه اینکه ما کالای با کیفیت تولید نمی‌کنیم، در روابط کارگر و کارفرما خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از خراسان رضوی، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و جمعی از نمایندگان جامعه کارگری استان، به مناسبت هفته کار و کارگر صبح امروز، 16 اردیبهشت‌ماه با آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در محل دفتر امام جمعه دیدار کردند.

در این دیدار آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در ارتباط با استفاده از محصولات داخلی و اجتناب از مصرف کالاهای خارجی اظهار کرد: یک مشکل مهم که عامل کندی در اجرای فرمایشات رهبر انقلاب است، پارادوکس در ارتباط کارگری و کارفرمایی است و کلید آن به دست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باز می‌شود.

وی با بیان اینکه ما کشور بزرگ همراه با بازار بزرگ مصرفی هستیم، افزود: کمتر کشوری از جهت کمیت و کیفیت، بازار مصرف ایران را دارد و به نوعی کشور اول منطقه هستیم به گونه‌ای که همه برندهای خارجی از این بازار استفاده حداکثری را می‌برند اما برندهای داخلی از آن بی‌بهره هستند.

امام جمعه مشهد با بیان این پرسش که «چرا مردم کالای خارجی مصرف می‌کنند»، اظهار کرد: وقتی با کارآفرینان و صاحبان سرمایه صحبت می‌کنیم، خواستار رفع مسئله قاچاق و بستن دروازه ورود جنس خارجی هستند، به نظر خودشان مسئله‌ای حق به جانب است اما این بزرگ‌ترین مصداق عذر بدتر از گناه است.

وی در ادامه گفت: مردم با نظام و رهبری عناد ندارند و عرق ملی هم دارند اما مردم عاقل بوده، قدرت تشخیص دارند و به دنبال زیباترین و لذیذترین زندگی هستند، البته این حقی است که نمی توان مردم را از آن محروم ساخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبین نظرات رهبری ادامه داد: منظور رهبر معظم انقلاب از تأکید بر مصرف کالای داخلی، محرومیت مردم از زندگی راحت نیست زیرا این حرف زور بوده و اسلام و رهبری حرف زور نمی‌زنند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های خیره کننده دانشمندان و مهندسان ایرانی در عرصه فناوری هسته‌ای و فناوری نانو افزود: ریشه اینکه ما کالای با کیفیت تولید نمی‌کنیم، در روابط کارگر و کارفرما خلاصه می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: کارفرما در رأس ابزار تولید قرار دارد و از موضع اربابی می‌خواهد تا چرخ کارخانه را بچرخاند و سودی به دست آورد که با هیچ فعالیتی مقابله نکند و در زمانی که احساس کرد سود حاصل از کار پایین‌تر از ساخت و ساز و تجارت است، سرمایه را از تولید خارج کرده و ناله ورشکستگی سر می‌دهد.

وی افزود: کارگر هم این شرایط را درک می‌کند که امنیت شغلی ندارد و انگیزه‌ای برای کار و تولید کالای با کیفیت ندارد لذا توصیه بزرگان مبنی بر کار برای اسلام و انقلاب فایده‌ای ندارد زیرا با حرف نمی توان نان شب خانواده را تأمین کرد بنابراین تا زمانی که وحدت بین کارفرما و کارگر ایجاد نشود و کارفرما خود را عامل اعتلای نظام نداند، این مشکل حل نخواهد شد.

وی در پایان ابراز کرد: ان‌شالله در وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی با اراده جدی به سمت اصلاح روابط پیش روند تا در پرتو آن مسائل اقتصادی و تولید و هم مسائل کار درست شود و ان‌شالله خداوند به تلاش‌های شما در راه ارتقای نظام اسلامی پاداش جزیل عنایت کند.

در ابتدای این دیدار محمود احمدی، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی با بیش از 1050 تشکل کارگری و کارفرمایی، رتبه اول در کشور را دارا است، به فعالیت 980 تشکل در سال 92 اشاره کرد و ادامه داد: مدیران زیر مجموعه اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی شامل سه بانک، 19 اداره و رؤسای کانون‌های کارگری استان هستند.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی با اشاره به فرمایشات هفته گذشته رهبر انقلاب مبنی بر استفاده از کالاهای داخلی و کار شایسته، اظهار کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بلافاصله طی ابلاغیه‌ای، کلیه دستگاه‌های زیرمجموعه را از خرید کالاهای خارجی منع کرد.

captcha