میزبانی امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک از عزاداران حسینی + عکس
کد خبر: 3392998
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹
همزمان با تاسوعای حسینی صورت گرفت؛

میزبانی امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک از عزاداران حسینی + عکس

گروه اجتماعی: همزمان با روز تاسوعای حسینی، بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک میزبان ده‌ها هزار عزادار حسینی بود که در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) عزاداری کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با روز تاسوعای حسینی، جمعه، اول آبان‌ماه، بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک میزبان ده‌ها هزار عزادار حسینی بود که در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) عزاداری کردند.

همه ساله بر اساس یک سنت دیرینه، هیئت‌های عزاداری شهرستان گناباد، روز تاسوعا در بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک برادر گرامی ثامن‌الحجج علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) حضور می‌یابند و ضمن عرض ارادت به ساحت این امامزاده بزرگوار، با مداحی، مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.

این هیئت‌های عزاداری، پس از حضور در شهر کاخک، حرکت خود را از میدان امام خمینی(ره) این شهر به سمت بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) آغاز می‌کنند و با عزاداری‌، عشق و ارادت خود را به سیدالشهدا(ع) به نمایش می‌گذارند.

علاوه بر هیئت‌های مذهبی شهرستان گناباد، ده‌ها هیئت عزاداری دیگر از روستاها و شهرهای مختلف استان‌های خراسان رضوی و جنوبی برای عزاداری و عرض تسلیت به فرزند موسی‌ابن جعفر(ع)، امامزاده سلطان محمد عابد(ع)، در شهر کاخک حضور می‌یابند که این حضور گسترده عزاداران حسینی موجب حرکت کند دسته‌های عزاداری در مسیرهای منتهی به این بقعه متبرکه می‌شود.

خیل عظیم عزاداران حسینی به قدری بود، که چهار جایگاه عزاداری در اضلاع مختلف این بقعه متبرکه آماده شده بود تا همزمان چهار هیئت مذهبی به طور همزمان عزاداری کنند.

حضور جوانان و نوجوانان و حتی کودکان و خردسالانی که به عشق امام حسین(ع) پیراهن مشکی به تن کرده بودند و عزاداری می‌کردند، به قدری گسترده بود که خیمه معرفتی که با حضور مبلغ اعزامی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی و در راستای طرح بصیرت عاشورایی برپا شده بود، مملو از حضور کودکان بود.

جوانان و نوجوانان به شیوه‌های مختلفی عشق و ارادت خود به شهدای کربلا را به نمایش گذاشته بودند، عده‌ای در هیئت‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌کردند، گروهی با طبل و سنج، هیئت‌ها را همراهی می‌کردند و تعدادی هم با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، به یاد سقای تشنگان کربلا، از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردند.

هنگام اذان ظهر که فرارسید، هیئت‌های عزاداری نوای ملکوتی اذان را پخش کردند و به یاد نماز حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، نماز جمعه را اقامه کردند.

عصر روز تاسوعا نیز امامزاده سلطان محمد عابد(ع)، پذیرای هیئت‌های عزاداری از شهر کاخک و روستاهای اطراف بود که تا غروب تاسوعا، به عزاداری و مرثیه‌خوانی پرداختند.

یادآور می‌شود، بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد عابد(ع) کاخک، در جنوبی‌ترین منطقه خراسان رضوی، در فاصله 22 کیلومتری جنوب گناباد و 290 کیلومتری شهر مقدس مشهد واقع شده است که در مناسبت‌های مختلف مذهبی پذیرای ده‌ها هزار زائر است.

captcha