تنها ۲ میلیون نفر در کتابخانه‌ها عضو هستند
کد خبر: 3456206
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

تنها ۲ میلیون نفر در کتابخانه‌ها عضو هستند

گروه هنر: مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ابراز نگرانی از عدم وجود فرهنگ کتابخوانی در دانشگاه‌ها، گفت: با توجه به اقداماتی که انجام شده است به افق دلخواه خود نرسیده‌ایم و تنها ۲ میلیون نفر در کتابخانه‌ها عضو هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز، دوم آذرماه در مراسم آئین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان کردستان، اظهار کرد: در کشور 2 هزار 285 کتابخانه نهادی، 905 کتابخانه مشارکتی و 24 کتابخانه مستقل وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه از دیرباز تا کنون کتاب با ملت ایران عجین بوده است، افزود: در حال حاضر 2 میلیون 300 هزار نفر در کتابخانه‌های کشور عضو هستند.
مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: در تاریخ ما شاعران، ادیبان و طبیبان بسیاری وجود داشته که در تمام دنیا بی‌نظیر بوده‌اند؛ همین امر قدمت علم و دانش و کتابخوانی در این دیار را نشان می‌دهد.
وی اعلام کرد: در زمان‌های دور در مناطق کُردنشین بزرگان زیادی در عرصه مترجمی و نویسندگی با کمترین امکانات فعالیت می‌کردند ولی اکنون باید بررسی کنیم با این امکانات کردستان در چه جایگاهی است.
محمدزاده با اشاره به اینکه حال و روز کتابخانه‌ها امروز خوب نیست، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای فرهنگ‌سازی کتابخوانی در جامعه تلاش بسیار کرده و امکانات روز را در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها بکار گرفته است.
وی تلاش این ارگان را ستودنی دانست و بیان کرد: 700 کتابخانه در روستاهای کشور فعالیت دارند که در این راستا شش هزار پرسنل نیز مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با ابراز نگرانی از عدم وجود فرهنگ کتابخوانی در دانشگاه‌ها، ذکر کرد: با توجه به اقداماتی که انجام شده است به افق دلخواه خود نرسیده‌ایم و  تنها 2 میلیون نفر در کتابخانه‌ها عضو هستند.
وی ضمن اشاره به اینکه سرانه کتابخوانی در کشور رضایت‌بخش نیست، بیان کرد: ارتقاء سطح فرهنگی و مطالعه کتاب مربوط به یک نهاد نیست بلکه باید همه دستگاه‌ها در این زمینه فعال باشند.
محمدزاده افزود: طبق قانون، شهرداری‌ها باید 1.5 درصد از درآمد خود را به بحث ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اختصاص دهند که این مسئله متأسفانه به خوبی پیگیری نمی‌شود.
وی در پایان یادآور شد: شهرداری‌های بعضی از استان‌ها از درصد تعیین شده این قانون متأسفانه فقط نیم‌درصد آن را پرداخت می‌کنند که این درصد ناچیزهم با پیگیری‌های بسیار پرداخت می‌شود.

captcha