نیشابور نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران شد
کد خبر: 3479916
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷

نیشابور نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران شد

گروه هنر: به مناسبت «سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و در راستای توسعه فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، نيشابور، نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، عباس كرخي، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور و مسئول پیگیری نامزدی نیشابور در بحث پایتخت کتاب ایران در خصوص روند شکل‌گیری بحث پایتخت کتاب ایران در کشور، عنوان کرد: پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری که جهت تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی کوشش چشمگیری کرده باشد، اعطا می‌شود.
وی بیان کرد: به مناسبت «سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی» به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی، با هدف حمایت از اقدامات انجام شده، پیشنهادهای نو و ابتکاری و برنامه‌های جذاب و مردمی در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، را در طرح «پایتخت کتاب ایران» براي معرفی نيشابور جهت کسب عنوان پایتخت کتاب ايران آماده كردیم.
وی با اشاره به اینکه نیشابور در سال 1393 به عنوان نامزدنهایی پایتخت کتاب ایران مطرح شد، ادامه داد: در رقابتی بسیار نزدیک، از کسب عنوان پایتخت کتاب بازماند و اهوازی‌ها توانستند اوّلین پایتخت کتاب ایران لقب بگیرند، در تماسی که آبان 1394، از دبیرخانه‌ طرح پایتخت‌ کتاب با من گرفته شد، خواستند نقطه نظرات نیشابور را درباره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران بدانند، در این زمینه کارگروهی در اداره تشکیل شد و نقاط قوت و ضعفی که به ذهنمان رسید را ارسال کردیم و در نهایت همان کارگروه تصمیم گرفتند که امسال نیز با جدّیت در این مسابقه‌ فرهنگی شرکت کنیم.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور تصریح کرد: همان طور که می‌دانید، در طرح‌های پایتخت کتاب، هر شهر باید برنامه‌هایی پیشنهاد می‌داد که بتواند، در گسترش و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان عموم مردم اجرایی شود، نیشابور در بحث کارگروه‌های مردم نهاد، انجمن مؤلّفان، تعداد مؤلّف، پیشنهاد برنامه‌هایی بر اساس توانمندی‌های بومی، برنامه‌هایی بر اساس روزهای ملّی و... همچنین برنامه‌هایی در سطح منطقه‌ای، استانی، ملّی و بین‌المللی ارائه کرده است.
کرخی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم آن‌ها را اجرا کنیم، جالب است بدانید ما جزو معدود شهرهایی بوده‌ایم که در سال 1394 بیشترین برنامه را در راستای کتاب و کتاب‌خوانی اجرایی کرده‌ایم، ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها و نهادهایی که کمال همکاری را با ما داشته‌اند، شورای فرهنگ عمومی و شورای اسلامی شهرنیز نگاهی ویژه به مسئله‌ ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی داشته اند که جا دارد، دست مریزادی تقدیم‌شان کنیم.
وی با بیان اینکه ما مرتّب با اداره کل و دبیرخانه‌ پایتخت کتاب در تماس بوده ایم و گزارشی مصوّر از برنامه‌های خود را برایشان ارسال کرده‌ایم، عنوان کرد: به عبارتی برای هیأت داوران، به استناد موارد ارسالی مسجّل شده است که برنامه‌های پیشنهادی ما، ضمانت اجرایی نیزدارد و هیاتی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توانمندی‌های نیشابور بازدید داشتند.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور اظهار کرد: اکنون وضعیّت خیلی خوبی داریم، روز دوشنبه 26 بهمن‌ماه در خانه‌ کتاب تهران با 14 شهر دیگر از برنامه‌های خود دفاع کردیم، طوری که با دیدن فضا به نظرم جایگاه خیلی خوبی خواهیم داشت.
کرخی با بیان اینکه اگر نیشابور پایتخت کتاب شود، مزیت‌هایی هم به او تعلق می‌گیرد، بیان کرد: به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر، مقامات عالی‌رتبه کشوری اعتبارات و منابع فرهنگی تخصیص خواهند داد که در این راستا  نيشابور با عنايت به غناي فرهنگي، شایستگی انتخاب پایتخت کتاب ایران را دارد و با تشکیل ستادي منسجم، اعم از افراد حقيقي و حقوقي، کارگروه ویژه‌ای برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران با قوت شكل گرفته است و آن گونه که در جلسه‌ تهران عنوان شد، بانک ملّت به عنوان حامی بخش کتاب، وارد میدان شده است، امیدواریم بتوانیم جزو سه شهر نهایی شویم تا از این فرصت به دست آمده برای تجهیز زیرساخت‌های کتاب در نیشابور استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در برنامه‌های پیشنهادی سال 1395 روستاها، نیز کانون توجّه قرار گرفته‌اند چراکه اگر از روستاها غافل شویم، زیان جبران‌ناپذیری خواهیم دید، اطمینان دارم در سال آینده در بخش روستاهای دوستدار کتاب نماینده‌ای ویژه ازنیشابور خواهیم داشت.
 سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور هدف از دنبال کردن پایتخت کتاب ایران را بالا بردن سرانه مطالعه دانست و افزود: در واقع تلاش برای این موضوع امری ضروری و استراتژیک برای نظام جمهوری اسلامی است تا به هر شکل ممکن ارتباط مردم با کتاب افزایش یابد و گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطح ملی و حتی بین‌المللی انجام شود.

captcha