شهید مطهری بزرگ‌ترین روشنفکر دینی زمان خود بود
کد خبر: 3496036
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵

شهید مطهری بزرگ‌ترین روشنفکر دینی زمان خود بود

گروه اندیشه: عضوهیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: شهید مطهری بزرگ‌ترین روشنفکر دینی زمان خود بود، زیرا او در سایه ولایت خداوند و بر اساس پذیرش و باورحقیقی ولایت خداوند به فهم دین پرداخت.

محسن نصری، عضوهیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به فطرت پاک الهی و اینکه خداوند می‌فرمایند «من روح شرافت را در انسان دمیدم»، اظهارکرد: شهید مطهری فطرت را ام‌المسائل معارف اسلامی می‌دانست و مهم‌ترین دغدغه شهید مطهری شناخت اسلام و فطرت انسان بود.
وی با بیان اینکه زندگی بر اساس فطرت‌الهی شکل می‌گیرد و زندگی بدون فطرت بر اساس طبیعت مادی و حیوانی متفاوت خواهد بود، افزود: فطرت زمانی که تحت تمایز انسان با بقیه انسان‌ها و موجودات شد در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیاری را ایفا می‌کند و اگر از زاویه قرآن و عترت بخواهیم اسلام را بشناسیم، یکی از موضوعات اساسی در این زمینه مقوله فطرت است.
نصری خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بدانیم چه کسی روشنفکر است، آن کسی را روشنفکر می‌دانیم که ولایت خداوند بر هستی و ولایت تکوینی و تشریحی خداوند را بر هستی پذیرفته باشد و خداوند سرپرست او شده و از تاریکی و ظلمات به نور هدایت شده است.
وی با اشاره به اینکه روشنفکر کسی است که ولایت خداوند را پذیرفته باشد و از نورانیت برخوردار باشد و فهم درک درستی از مسائل و موضوعات را داشته باشد، گفت: اگر کسی ولایت خداوند را نپذیرفت، تاریک فکر است و فهم درک درستی ندارد و نمی‌تواند خود، جامعه و خداوند را به خوبی بشناسد.   
عضوهیئت‌علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: شهید مطهری بزرگ‌ترین روشنفکر دینی زمان خود بود، زیرا او در سایه ولایت خداوند و بر اساس  پذیرش و باورحقیقی ولایت خداوند به فهم دین پرداخت.
وی ادامه داد: در همین دوران کسانی بودندکه اطلاعاتی در خصوص دین  پیدا کردند، اما بعضا اطلاعات آن‌ها دقیق و جامع نبود و یا اشتباه بود، به طور مثال اگر به اندیشه و دیدگاه مرحوم بازرگان نظر کنیم، با اینکه وی به روشنفکر دینی معروف است ولی در حقیقت در اواخر عمر خود به نفی سیاست از دین پرداخت.
وی ادامه داد: مرحوم بازرگان در مقاله‌ای به نام «خدا و آخرت، هدف بعثت انبیاء» به نقش دین در عرصه اجتماعی و سیاسی نپرداخت و آن را نفی‌کرد و برهمین اساس چنین تفکری را نمی‌توان روشنفکر دینی دانست، زیرا فهم دقیق از دین نیست.
عضوهیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به دیدگاه‌های مرحوم شهید بهشتی در خصوص دین، گفت: شهید بهشتی یک روشنفکر دینی بود، زیرا دین را از مبداء قرآن و عترت گرفته و ولایت خداوند را پذیرفته بودند.
نصری افزود: شهید مطهری با سخنرانی در دانشگاه‌ها تلاش می‌کردند تا اندیشه اسلامی را ترویج و تبلیغ و  شبهات را رفع کنند و علاوه بر این شهید بهشتی نیز تلاش می‌کردند به حوزه آموزش و پرورش دینی و تبلیغ کتاب‌های درسی و سیستم جدید تحصیلی  در مدارس بپردازند که نمونه بارز اقدامات وی در قم و هامبورگ آلمان برای تبلیغ اسلام بود.
وی با بیان اینکه در آن در دوران عده‌ای به روشنفکردینی معروف شدند، در صورتی که روشنفکر دینی نبودند، ادامه داد: مرحوم بازرگان دغدغه دین  داشتند، اما به خوبی معارف دین را در یک پازل و سیستم نشناختند و برای همین وی به نفی عرصه‌های سیاسی دین پرداخت و در کتابی به نام «راه طی شده» اعلام کرد، الگوی ما باید غربی‌ها باشند.
وی بیان کرد: به نوعی می‌توان گفت مبنای فکری جمهوری اسلامی، کتاب‌های شهید مطهری است و حضرت امام(ره) در این زمینه فرمودند که تمام کتاب‌های شهید مطهری آموزنده و قابل استفاده است.
استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بارها از نقش و تاثیرگذاری اندیشه‌های شهید مطهری تعریف کرده‌اند، گفت: ما باید برای شناخت اسلام از آموزه‌های شهید مطهری نیز استفاده کنیم، زیرا وی مبانی فکری اسلامی را  به خوبی در آثار خود مطرح کرده‌اند.
وی با بیان اینکه تحقق کامل اسلام را در اصل ظهور امام زمان(عج) شاهد هستیم، افزود: رویکرد انقلاب اسلامی، حفظ اسلام و مبارزه با دشمنان است، بخشی از ارزش‌های اسلامی بعد از انقلاب در جامعه تحقق پیدا کرد و امروز می‌بینیم که جامعه ما در سایه انقلاب اسلامی عزت و امنیت دارد.
نصری در ادامه با اشاره به اینکه اسلام مقوله استقلال را مطرح می‌کند و اینکه جامعه اسلامی حق پذیرش سلطه بیگانگان را ندارد، گفت: مرحوم مطهری در کتاب «ولاء و ولایت‌ها» بحث ولایت حق بر باطل را بر اساس آیات و روایات مطرح می‌کنند و اینکه مسلمان حق ندارد ولایت کفار را بپذیرند.  انقلاب اسلامی نیز رخ داد تا استقلال داشته باشیم که شرق و غرب جهان نتوانند به ما زورگو بگویند.
captcha