حرم رضوی ثبت جهانی می‌شود
کد خبر: 3497599
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

حرم رضوی ثبت جهانی می‌شود

گروه هنر: معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از پیشنهاد سندی در دولت خبر داد و گفت: بنا به تقاضای وزرای فرهنگ و ارشاد و راه و شهرسازی و نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سند در دستور کار دولت قرار گرفت که پیشنهاد ثبت جهانی حرم رضوی از جمله محورهای آن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در مراسم تقدیر و رونمایی از لوگوی مشهد 2017 تاکید کرد: قرار است که در فرصت اندک حدود یکسال باقی مانده، تمام اتفاقات در مشهدالرضا(ع) مزین به این آرم مشهد 2017 شود و به یادگار بماند.
وی افزود: با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از سوی آیسسکو، لزوم انجام برخی از برنامه‌ها در این زمینه به وجود آمد که وزیر راه و شهرسازی به ما ماموریت دادند تا در این مسیر هر نوع کمکی که می‎توانیم انجام دهیم و با اجرای اقدامات عمرانی در حد توان کوشیدیم.
تولید فرهنگی برای رویداد فرهنگی
حناچی تصریح کرد: تلاش کردیم از این فرصت پیش آمده در جهان اسلام برای انجام بهترین اقدامات توسعه‌ای در شهر مشهد استفاده کنیم و نیز تولیداتی با این آرم برای سالیان سال داشته باشیم؛ بنابراین برآنیم تا به مناسبت این اقدام، یک تولید فرهنگی خاص را رقم بزنیم، مشابه همان تولیداتی که برای پنج‌هزار سال مهندسی ایرانی اتفاق افتاد.
وی اضافه کرد: قرار است همان رویداد برای مشهد 2017 نیز رقم بخورد و تأثیر تمدن خراسان بزرگ و عرصه پرداختن به حوزه نفوذ خراسان بزرگ که بسیار فراتر از مرزهای امروزی ایران است، مورد بررسی قرار بگیرد و خروجی آن را به عنوان یک سند ملموس مورد استفاده قرار دهیم.
وی با تأکید اینکه این موضوع فرصتی است برای توسعه شهر مشهد، ابراز کرد: باید فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در این عرصه را برای آینده شناسایی کنیم و آن را به عنوان مزیت مشهد مورد بهره‌برداری قرار بدهیم؛ همچنین این اقدام فرصتی است برای خلق و اصلاح، برای خلق آثار جدید و اصلاح مسیری که نیاز به تصحیح دارد.
پیشنهاد یک سند راهبردی
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی از پیشنهاد سندی در دولت خبر داد و گفت: بنا به تقاضای وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی و نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سند در دستور کار دولت قرار گرفت، که پیشنهاد ثبت جهانی حرم رضوی از جمله محورهای آن محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه آماده‌سازی اقدامات بافت پیرامون حرم و پروژه‌هایی که در مقیاس دولت باید مورد توجه قرار بگیرد، در این سند دیده شده‌اند، ابراز کرد: کلیه این اقدامات با مرکزیت کانونی ثامن‌الحجج(ع) صورت می‌گیرد و همه ما افتخار خدمت‌ به این آستان را داریم و امیدواریم این طور نباشد که رفتاری از ما مناسب با خلق و خوی معصومین(ع) نباشد؛ همین‌طور از این فرصت برای اصلاح نیز استفاده خواهیم کرد و کاری می‌کنیم تا از این فرصت برای بالا بردن بهره‌وری در بافت اطراف حرم حداکثر استفاده را ببریم.
حناچی با اشاره به حامیان اجرای مسابقه «طراحی نشانه»(لوگو) پایتخت فرهنگ اسلامی ـ مشهد 2017 گفت: به دلیل جاذبه علی بن موسی‌الرضا(ع) بسیاری از سازمان‌های خصوصی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردند که در ادامه این راه از کمک آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
captcha