کاهش طلاب مدارس علمیه با افزایش جذب بدون کنکور دانشجو
کد خبر: 3525125
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
آزادبخت مطرح کرد:

کاهش طلاب مدارس علمیه با افزایش جذب بدون کنکور دانشجو

گروه اندیشه: مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) پل‌دختر کمبود مدرس را یکی‎از مشکلات اساسی مدرسه علمیه الزهرا(س) پل‌دختر بیان کرد و گفت: متأسفانه جذب طلبه هر سال به‌دلیل جو فرهنگی محیط و دانشگاه‌های بدون کنکور نسبت به سال قبل از آن کاهش پیدا می‌کند.

اعظم آزادبخت، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س)  پل‌دختر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، کمبود مدرس  را یکی ‎از مشکلات اساسی در حوزه علمیه الزهرا(س) پل‌دختر بیان کرد و گفت: اساتید باید حتماً حوزوی باشند و مدرک سطح سه و مجوز تدریس داشته باشند.
وی افزود: حوزه علمیه الزهراء(س) پل‌دختر در سال 1387 ساخته شده و از سال 1388 طلبه پذیرش کرده در سال اول 120 شرکت کننده داشتیم که 30 نفر از آنها جذب حوزه علمیه شدند.
 آزادبخت درباره شرایط پذیرش طلاب در این حوزه علمیه، اضافه کرد: بانوان باید زیر 35 سال سن و حداقل باید مدرک دیپلم داشته باشند و در آزمون ورودی که در مرکز استان برگزار می‌شود قبول شوند.
وی با اشاره به این‌که 2 سال است که با معدل 12 هم در این مدرسه علمیه طلبه جذب می‌کنیم، ادامه داد:  این افراد بعد از قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه در حوزه علمیه و ارزیابی استانی به‌عنوان طلبه سال اول پذیرش می‌شوند و این طلبه‌ها بعد از گذشت مدت 5 سال و گذراندن 194 واحد درسی و 3 واحد پایان‌نامه، مدرک کارشناسی یا سطح 2 دریافت می‌کنند.
آزادبخت درباره میزان ظرفیت جذب طلبه در حوزه علمیه الزهرا(س) پل‌دختر یادآور شد: متأسفانه جذب طلبه هر سال به‌دلیل جو فرهنگی محیط و دانشگاه‌های بدون کنکور نسبت به سال قبل آن کاهش پیدا می‌کند هم‌اکنون 100 طلبه در 5 پایه تحصیلی در این حوزه در حال تحصیل هستند.
وی با بیان این‌که تاکنون سه دوره فارغ‌التحصیل داشته‌ایم و سال 92، در دور اول 30 نفر فارغ‌التحصیل شدند، گفت: از همه شهرها طلبه جذب می‌کنیم و هم‌اکنون از شهرهای دره‌شهر، درب‌گنبد، کونانی، بروجرد، خرم‌آباد، ماژین، پاعلم طلبه داریم و بیشترین میزان طلبه‌ها از روستاها هستند و 20 درصد از طلبه‌های ما هم در مرکز شهر قرار دارند.
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) پل‌دختر با اشاره به این‌که روستای سراب‌حمام با بیش‌از 20 طلبه بیشترین فراوانی را دارد، ادامه داد: حوزه علمیه 10 نفر کادر اداری دارد و 12 استاد داریم که 4 تن از آنها آقا هستند، امام جمعه شهر پل‌دختر، امام جمعه معمولان و رئیس تبلیغات پل‌دختر از اساتید این حوزه هستند.
وی با بیان این‌که اساتید باید مدرک سطح 3 حوزه داشته باشند، درباره میزان ورودی‌های امسال گفت: 30 نفر برای سال‌تحصیلی جدید پذیرش کردیم که از 24 شهریور طی مراسمی با حضور مسئولان شهرستان سال‌تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.
آزادبخت درباره فعالیت‌های قرآنی این مدرسه علمیه به جزء ‌خوانی قرآن در مناسبت‌ها توسط بانوان مهدی‌نژاد و مریم ولی‌پور، برپایی کلاس حفظ قرآن اشاره کرد و افزود: بیشترین کلاس قرآنی شهرستان توسط طلاب برگزار می‌شود طلبه‌ها در این کلاس‌ها سخنرانی، بیان احکام احکام، قرآن، تجوید و تصحیح قرائت را برای بسیجیان و مردم انجام می‌دهند.
وی گفت: بیش‌از 14 مسجد شهر و روستایی شهرستان پل‌دختر را توسط بانوان طلبه پوشش دادیم که در این مساجد کلاس قرآن، احکام و سخنرانی توسط طلبه‌ها انجام می‎گیرد.
آزادبخت اعزام بیش‌از 20 نفر مبلّغ بانو به روستاهای مورانی، سراب‌حمام و روستاهای شهر معمولان در ماه مبارک رمضان شرکت طلاب در کاروان‌های راهیان نور و حرم امام خمینی(ره) و اردوهای جهادی را از دیگر فعالیت‌های مدرسه علمیه الزهرا(س) پل‌دختر برشمرد.
وی اضافه کرد: بیش‌ از 30 امام جماعت از بین بانوان طلبه در این شهرستان داریم خواهران داریم، بانوان طلبه از طرف آموزش و پرورش در مدارس راهنمایی و دبیرستان علاوه‌ بر اقامه نماز جماعت، به سخنرانی در زمینه احکام و حجاب می‌پردازند.
مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س) پل‌دختر گفت: شاگردی اهل‌بیت(ع)، اعطای مدرک سطح 2 مربی قرآن و احکام و مبلّغ در سطح شهرستان از مزایای درس خواندن در حوزه علمیه است به‌طوری‌که هم‌اکنون بیشتر نیروهایی که درسطح حوزه فعالند از فارغ‌التحصیلان خود این مرکز هستند.
captcha