چاپ 32 عنوان کتاب در حوزه ادب کُردی در دانشگاه کردستان
کد خبر: 3548210
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

چاپ 32 عنوان کتاب در حوزه ادب کُردی در دانشگاه کردستان

گروه فرهنگی: رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان گفت: مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان از سال 79 کار خود را آغاز کرده و تاکنون 32 عنوان کتاب در حوزه فرهنگ و ادب کُردها چاپ کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، امید قادرزاده، رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان در مراسم رونمایی از کتاب «مسگه‌ری» دومین کتاب از مجموعه کتب «پیشه کۆنەکانی شاری سنه»، که شامگاه سه‌شنبه، دوم آذرماه در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان که از ابتدا با هدف معرفی فرهنگ و ادبیات کُردی کار خود را آغاز کرد، در سال 95 به پژوهشکده ارتقاء یافت و تاکنون  فعالیت‌های زیادی در راستای خدمت به ادبیات و زبان کُردی انجام داده است.

وی افزود: مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان از سال 79 کار خود را آغاز کرده و تاکنون 32 عنوان کتاب در حوزه فرهنگ و ادب کُردها چاپ کرده است.

رئیس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان در ادامه عنوان کرد: «پیشه کۆنەکانی شاری سنه» مجموعه‌ای 60 جلدی از مشاغل کهن و فراموش شده شهر است که توسط فریدون حسین پناهی گردآوری شده و با توجه به اینکه این کار خدمتی به تاریخ و فرهنگ کردهاست، حمایت از آن را وظیفه خود دانسته و اقدام به چاپ آن کردیم.

وی ادامه داد: مشاغل و پیشه‌های کهن بخشی از تاریخ و فرهنگ ما هستند که متاسفانه بسیاری از آنها امروزه در حال از بین رفتن هستند که این کتاب توانسته است این فرهنگ شفاهی را به صورت مکتوب درآورده و از این طریق به حفظ آن کمک کند.

قادرزاده در پایان آمادگی این پژوهشکده را برای حمایت از فعالیت تمامی کسانی که در راستای خدمت به ادبیات و فرهنگ کُردی تلاش می‌کنند، اعلام کرد.

یادآور می‌شود؛ در ادامه مراسم پیام «مظهر خالقی»، هنرمند نام آوازه کُرد به این مراسم قرائت شد و شعری نیز در این خصوص توسط شاعر کُرد، ناصر روشن قرائت شد.

captcha