ربیع‌الاول؛ فرصت خانه‌تکانی دل‌های مومنان
کد خبر: 3550149
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

ربیع‌الاول؛ فرصت خانه‌تکانی دل‌های مومنان

گروه معارف: همواره بهار طبیعت ما را به تکاپوی خانه‌ها و محل زندگی وا می‌دارد و فرا رسیدن ربیع‌الاول فرصتی است تا فرصتی را هم به خانه تکانی دلهایمان اختصاص دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، ربیع‌الاول سومین ماه از تقویم هجری قمری و بهار دل‌های مومنان است که بعد از محرم و صفر، فصلی دیگر از عبودیت را در مقابل بندگان قرار می‌دهد و امسال اولین روز این ماه پر خیر و برکت مصادف با سازدهمین روز از آذر ماه شده است.

این ماه در روزهای خود اتفاقات پر فراز و نشیبی را ثبت کرده که هر کدام از آنها می‌تواند الگویی در زندگی همه ما باشد که مهمترین آن لیلة المبیت است، شبی که امیرالمومنان برای حفظ جان خاتم الانبیاء در بستر وی خوابید که پس از آن آیه 207 از سوره مباکه بقره نازل شد: « وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»؛ « و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد و خدا نسبت به [اين] بندگان مهربان است».

از دیگر مناسبت‌های ربیع‌الاول می‌توان به وقایع ذیل اشاره کرد:

روز هشتم ربيع الاول: در سال 206 هجری قمری، شهادت امام حسن عسکرى (ع) طبق روايتى واقع شده است و از همان روز، امامت حضرت صاحب الزمان، حجة بن الحسن (عج) آغاز شده است.

روز دهم ربيع الاول: روز ازدواج رسول خدا (ص) با حضرت خديجه کبرى (ع) است به همين مناسبت روزه اين روز به عنوان شکرگزارى مستحب شمرده شده است.

روز دوازدهم ربيع الاول: اين روز مطابق نظر مرحوم شيخ کلينى و مسعودى و همچنين مشهور ميان اهل سنت، روز ولادت با سعادت نبى مکرم اسلام حضرت محمد (ص) است. همچنين در اين روز، رسول خدا (ص) بعد از 12 روز که مسير راه ميان مکه و مدينه را پيمودند وارد مدينه شدند و نيز روز انقراض دولت بنى مروان در سال 132 هجری قمری است.

روز چهاردهم ربيع الاول: در سال 64 هجری قمری در چنين روزى، يزيد بن معاويه پس از سه سال و نه ماه خلافت که همراه با جنايات عظيمى بود به هلاکت رسيد.

شب هفدهم ربيع الاول: طبق روايات مشهور شيعه، شب ولادت حضرت خاتم الانبياء رسول معظم اسلام (ص) است. همچنين يکسال قبل از هجرت رسول خدا (ص)، در چنين شبى معراج آن حضرت صورت گرفت.

همچنين در چنين روزى در سال 83 هجرى قمرى، ولادت امام صادق (ع) واقع شده است و از اين جهت نيز بر اهميت اين روز افزوده شده است.

اعمال سفارش شده برای این ماه:

انسان مومن از هر فرصتی برای ابراز عبودیت به درگاه باریتعالی استفاده می‌کند هر چند در این بین روزهایی هستند که از فضیلت بیشتری برخوردار هستند که از جمله آن می‌توان به اعمال شب و روز هفدهم ربیع‌الاول، مصادف با ولادت خاتم الانبیاء اشاره کرد: که از جمله آن غسل به نیت روز هفدهم ربیع الاول است.

روزه كه براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین (ع)آمده است: كسى كه روز هفده ربیع را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یكسال را مقرر مى‌فرماید.

دادن صدقه، خوشحال كردن مومنان و به زیارت مشاهد مشرفه رفتن.

زیارت رسول خدا(ص) از دور و نزدیک در روایتى از آن حضرت آمده است: هر كس بعد از وفات من، قبرم را زیارت كند مانند كسى است كه به هنگام حیاتم به سوى من هجرت كرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت كنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید كه به من مى رسد.

captcha