شورای روحانیت سنندج پاسخ‌گوی بیست هزار پرسش شرعی و فقهی است
کد خبر: 3566073
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

شورای روحانیت سنندج پاسخ‌گوی بیست هزار پرسش شرعی و فقهی است

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: انتخاب تعداد اعضای شورای افتا و روحانیت بر طبق شرایط شهرستان‌ها بود و شورای روحانیت سنندج در سال پاسخ‌گوی بیست هزار سوال و پرسش شرعی و فقهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان دیروز، چهارم بهمن ماه در نشست تخصصی ائمه جمعه و شوراهای روحانیت، اظهار کرد: پاسخگویی به سوالات و شبهات در حوزه مسائل دینی و مذهبی از وظایف خطیر روحانیون است که این وظیفه از دوران انبیاء و اوصیا بوده و هر کدام به سهم خود و به تناسب مسئولیتی که بر عهده داشتند انجام می دادند.

وی افزود: انبیا وظیفه داشتند امر رسالت را به گوش مردم برسانند و مسئول اجرای رسالت الهی بوده اند و کار تعلیم و تعلم و پاسخگویی به مسائل فقهی و دینی را انجام می دادند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان به بهبود وضعیت تحصیل روحانیون بعد از انقلاب اشاره و عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب وضعیت حوزه های علمیه بهبود و ارتقاء یافت، روحانیت علاوه بر وظایف تعلیم و تعلم می بایست در مسائل فقهی و مذهبی علم و دانش کافی داشته باشند.

وی بیان کرد: در بحث روحانیت و اعضای شورای روحانیت باید زمینه را فراهم کنیم که هر قشری سوالات فقهی در زمینه مذهبی و فقهی پیش آمد بتواند به راحتی به آنها مراجع و پاسخ سوالات خود را دریافت کند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی اعلام کرد: به عالم و کسی که علم کافی و وافی در زمینه مسائل فقهی دارد مراجعه و طبق تشخیص آنها که آگاهی کافی به مسائل فقهی امام شافعی دارند و پاسخگوی مسائل و سوالات مردم باشند.

وی افزود: حل مسائل و موارد مربوط به نماز جمعه بر عهده مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور است و مرکز بزرگ نیز با هماهنگی لازم با شورای روحانیت محل و مکان لازم برای برپایی نماز جمعه مشورت داده می شود.

نایب رییس دوم کمیسیون سیاسی – اجتماعی مجلس خبرگان گفت: شورای روحانیت وظیفه دارند با آگاهی و علمی که نسبت به مسائل فقهی امام شافعی دارند طبق فقه امام شافعی تصمیم گیری و وارد مسائل شوند و اگر در مسائل پیش آمده شورای افتاء و روحانیت اجازه دادند دیگران وظیفه دارند عمل کنند.

وی عنوان کرد: شورای روحانیت هر شهر و استانی در مسائل و سوالات پیش آمده باید جمع شوند و تبادل نظر کنند و براساس علم و آگاهی که در فقه امام شافعی دارند تصمیم اتخاذ نمایند که آن تصمیم نیز مورد قبول نظام است و برای تصمیم و نظر آنها ارزش قائل است.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی گفت: انتخاب تعداد اعضای شورای افتاء و روحانیت بر طبق شرایط شهرستان‌ها بود و شهر سنندج با توجه به جمعیت فراوانی که دارد تعداد اعضای شورای روحانیت آن بیشتر است و شورای روحانیت در سال پاسخ گوی بیست هزار سوال و پرسش شرعی و فقهی است.

وی گفت: در رابطه با فراهم کردن زمینه تحصیل روحانیون در استان تلاش زیادی شده که سطح علم و آگاهی روحانیت بالا برود و دانشکده هایی در این زمینه همچون جامعه المصطفی دایر و راه اندازی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه بستر لازم برای پژوهش و تحقیق علمی روحانیون فراهم شده است، افزود: کسب تحصیل باید پژوهش محور باشد و روحانیون در نظام اسلامی باید با سواد و دارای دانش بالایی باشند تا بتوانند مسائل فقهی و دینی را درست تشخیص دهند و ما تا جایی که توانستیم زمینه را برای کسب علم و دانش برای روحانیون فراهم کردیم.

وی با اشاره به اینکه کسب علم و دانش سلاح مبارزه با جریانات تکفیری است، عنوان کرد: با توجه به هجمه های دروغین که از طرف گروه های تکفیری و سلفی وارد می شود روحانیون باید به آن سطح از علم و آگاهی برسند که بتوانند پاسخگوی این هجمه ها باشند و بتوانند نیازهای فقهی و دینی مردم را جواب دهند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی طلاق را یکی از موضوعات مهم استان عنوان کرد و افزود: امروزه بحث طلاق یکی از مسائل کلان هر شهر و استان است که شورای روحانیت با توجه به مسائل فقهی امام شافعی می تواند تاثیرگذار و بخشی از این مشکل را حل کند.

وی در پایان یادآور شد: این اختیار به اعضای شورای روحانیت داده شده که در مکان و محل لازم برپایی نماز جمعه به تشخیص اعضاء شورای روحانیت صورت گیرد.

captcha