معرفی سه شهر از استان چهارمحال و بختیاری برای سومین جشنواره «پایتخت کتاب ایران»
کد خبر: 3566245
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کبیری خبر داد:

معرفی سه شهر از استان چهارمحال و بختیاری برای سومین جشنواره «پایتخت کتاب ایران»

گروه فرهنگی: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد با تشریح فعالیت های این اداره در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت:در سومین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» سه شهر شهرکرد، فارسان و چهل‌گرد از استان چهارمحال و بختیاری معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فرانک کبیری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد درباره ترویج کتاب‌خوانی اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی دستگاه‌های فرهنگی، احیای اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی است. این امر باید از دوران کودکی رُخ دهد. از این‌ رو تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در این شهر همراه با سایر فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفت و باعث شد شهرکرد یکی از  10 شهری باشد که به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح در کنار سایر فعالیت‌ها انتخاب شود.
  وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف جشنواره «پایتخت کتاب ایران»، گفت: بدون تردید شروع یک حرکت فرهنگی همیشه در ابتدا با یک سلسله ضعف‌ها رو‌به‌رو است اما شروع آن مؤثر است و جای قدردانی و تشکر از متولیان دارد. چرا که مطمئنم این فعالیت‌ها به ثمر خواهند رسید. و حداقل 10 سال دیگر شاید بتوانیم نتایج ملموس حرکتی که اکنون شروع شده را ببینیم؛ شاید امروز آن اهمیت و جایگاه مدنظر را نتوانیم درست مشاهده کنیم اما بدون تردید تأثیر مثبتی که در جامعه خواهد گذاشت، دیده می‌شود.
  کبیری اظهار کرد: سال گذشته در زمینه داوری‌ها، از جمله کسانی بودم که رتبه‌های دوم و سوم شهرهای پایتخت کتاب ایران برایم جای پرسش داشت اما به هر حال چون می‌خواستیم کاری انجام شود، به احترام برگزارکنندگان، مسأله را پیگیری نکردیم. اما گفتند که شاخص‌هایی برای داوری مشخص شود و موقعیت هر شهر هم لحاظ شود؛ هر شهری را متناسب با موقعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی ارزیابی کنند.
  وی توضیح داد: در سومین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» سه شهر شهرکرد، فارسال و چهل‌گرد از استان چهارمحال و بختیاری معرفی شده‌اند. در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» این دوره نیز، بیش‌ترین تعداد طرح و شرکت‌کننده به روستاهای شهرستان شهرکرد ( بیست و سه روستا و سی و نه طرح) تعلق دارد که بیش‌ترین تعداد طرح از روستای دستگرد امامزاده است. همچنین در این جشنواره استان بِن با یک روستا و شهرستان فارسان با یک روستا شرکت کرده‌اند.
  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد، افزود: در این دوره از جشنواره «پایتخت کتاب ایران» فعالیت‌های شهرکرد به این ترتیب است که فرمانداری چهار طرح، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد 179 طرح، امور کتابخانه‌ها 17 طرح، جهاد دانشگاهی 3 طرح، بسیج هنرمندان 7 طرح، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد 30 طرح، حوزه هنری 14 طرح، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 10 طرح، آموزش و پرورش 17 طرح، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرکرد 13 طرح و مؤسسه آراد 5 طرح اجرا کرده‌اند. در این حوزه 60 طرح دیگر نیز در حال اجرا هستند.  
وی درباره برنامه‌های مروج کتابخوانی شهرستان شهرکرد، گفت: یکی از این برنامه‌ها نشست خوانش کتاب نام دارد. در این برنامه اعضای گروهی مردم‌نهاد که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال هستند، گرد هم جمع می‌شوند و یک نفر به صورت نوبتی، خلاصه کتابی را که پیش‌تر توسط اعضای گروه انتخاب شده است، ارائه می‌دهد. همچنین از دیگر برنامه‌ها می‌توان به کتابخوانی دانش‌آموزان در مدارس اشاره کرد؛ در این برنامه دانش‌آموزان خلاصه کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کنند، از طریق پاورپوینت، نمایشی یا همراه با موسیقی ارائه می‌دهند. این امر باعث ایجاد انگیزه میان این قشر از جامعه در جهت کتابخوانی شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد افزود: «یک روز، یک کتاب» از دیگر برنامه‌های شهرستان شهرکرد در راستای طرح‌های مروج کتابخوانی محسوب می‌شود. در این برنامه در طول یک روز افراد مختلف از طیف‌های متفاوت که دغدغه کتاب و کتابخوانی دارند مانند اعضای باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و نویسندگان شهرکرد در برگه‌های متحدالشکل خلاصه آخرین کتابی که مطالعه کرده‌اند، یا به صورت نوشتاری یا در قالب تصویرسازی ارائه می‌دهند.. در نهایت این برگه جمع و به شکل یک کتاب با اسامی خودِ افراد چاپ می‌شود. پیش‌بینی ما درباره تعداد صفحات این کتاب، در وهله نخست هزار صفحه است.
کبیری ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به «باشگاه‌های کتابخوانی2» اشاره کرد؛ در این برنامه امکاناتی در اختیار متقاضیان ثبت باشگاه کتابخوانی که موفق به ثبت باشگاه نشده‌اند، قرار می‌گیرد. در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد با چندین اصناف تفاهمنامه منعقد کرده است؛ به طور مثال این اداره با صاحبان مغازه‌هایی که فضای شیک و مدرنی دارند (مانند کافی‌شاپ‌ها یا فست‌فودها) صحبت کرده است تا از فضای خود برای احداث کتابخانه استفاده کنند.
وی افزود: همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد برنامه اصناف دوستدار کتاب را راه‌اندازی کرده است. به این منظور به طور مثال با پارچه‌فروش‌های شهرستان شهرکرد صحبت کرده است تا تخفیف ویژه‌ای برای مشتریانی که کتاب مطالعه می‌کنند قائل شوند. انتخاب این افراد توسط اداره و از باشگاه‌های کتابخوانی و انجمن خوانش کتاب، صورت می‌گیرد. یا این‌که مشتریان تعویض‌ روغنی در مدتی که برای این امر در مکانیکی منتظر هستند، فضایی برای مطالعه کتاب داشته باشند. همچنین قرار است این اداره کتاب‌هایی با موضوع واکسیناسیون و آموزش‌های پیش از ازدواج در اختیار این مراکز قرار دهد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد با بیان این‌که این شهرستان در مجموع 18 کتابفروشی را در خود جای داده است، بیان کرد: در بخش باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز، شهرکرد توانسته است 58 باشگاه کتابخوانی را ثبت کند. در این طرح، 3 کتابفروشی «چکاوک»، «پاتوق کتاب» و «نمایشگاه کتاب» شرکت کردند. همچنین نهادهایی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهزیستی، آموزش و پرورش و مؤسسات NGO  همکاری کردند.
  کبیری یادآور شد: پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح، از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده، اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در نخستین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، «اهواز» با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم «نیشابور» توانست این عنوان را از آن خود کند.
  وی گفت: جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری بهعنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتابخوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

captcha