تأسیس چهارمین مدرسه حضرت مهدی(عج) با رویکرد سفیران هدایت
کد خبر: 3588596
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

تأسیس چهارمین مدرسه حضرت مهدی(عج) با رویکرد سفیران هدایت

گروه معارف: شعبه چهارم مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با رویکرد نظام تحصیلی سفیران هدایت در مشهد تأسیس شد.

حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت یزدی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: سفیران هدایت» فرصتی برای نیازهای عاجل و فوری جامعه و همچنین برطرف کننده نیازهای کوتاه مدت نظام اسلامی است.
وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی سفیران هدایت جهت تربيت مبلغ توانمند و پارسا در راستای نشر احكام و معارف اسلامی در حوزه علميه خراسان برگزار می‌شود، گفت: سفیران هدایت پیشانی حوزه هستند و می‌توانند برای طرح بلند مدت مؤثر بوده و پذیرش حوزه علمیه را متحول کنند.
مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) به ظرفیت‌های تاثیرگذار سفیران هدایت اشاره کرد و افزود: اگر سفیران خوب تربیت شوند می‌توانند آبرو و زینت حوزه باشند و دیگران را جذب حوزه کنند.
نظافت با اشاره به اهداف مدرسه علمیه سفیران هدایت تصریح کرد: هدف ما این است طلابی را تربیت کنیم که دارای جامعیت بوده و در کنار علمیت و معنویت از کارآمدی و مقبولیت بالایی برخوردار باشند، تعادل داشته باشند و نگاهشان نیز جامع باشد.
حجت‌الاسلام نظافت، علم و معرفت، اخلاق و آداب، معنویت، بصیرت و ارتباط موثر را پنج عرصه دارای اهمیت ویژه‌ در سفیران هدایت عنوان کرد و در توضیح آن گفت: داشتن سواد و قدرت و استدلال قوی از لازمه های یک طلبه و مبلغ است لذا برای ما خیلی مهم است کسی که مبلِّغ است با سواد باشد.
وی افزود: مبلِّغ نباید حرف‌های سست بزند؛ باید حرف‌هایش محکم باشد؛ باید قدرت اقناع داشته باشد و بتواند با عقول و افکار ارتباط برقرار کند؛ لذا ما به علم اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم.
مدیر مدرسه علمیه امام مهدی افزود: البته در کنار علم، به معرفت هم اهمیت می‌دهیم. چرا که مبلِّغ باید ابتدا خودش اعتقاداتش قوی باشد و در زمینه معارف کلیدی شامل انسان شناسی، خداشناسی، امام شناسی و معاد شناسی و ... هیچ شک و شبهه‌ای درونش نباشد تا بتواند در جهت رفع مسائل و شبهات جامعه گام بردارد. 
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر فراگیری معارف ذکر شده اظهار کرد: ما براین معارف کلیدی تأکید می‌کنیم و راهش را هم انس با قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه قرار می‌دهیم و معتقدیم که مبلغان باید با آثار بزرگانی مانند شهید مطهری که از قرآن و نهج‌البلاغه استفاده کرده‌اند، آشنا شوند.
حجت الاسلام نظافت با اشاره به آیه ی«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» درخصوص ویژگی‌های اخلاقی طلبه گفت: طلبه باید محبوب و برخوردهایش جذاب باشد چراکه طلبه با تخلق به اخلاق و آداب اسلامی است که مقبولیت و محبوبیت پیدا می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه از دیگر خصوصیات یک طلبه را شناخت فضائل و رذائل دانست و ادامه داد: طلبه باید به فضایل متخلق شود و از رذائل بدور باشد. طلاب  و به‌ویژه سفیران هدایت باید از حیث اخلاق و آداب حرف اول را بزنند.
 مدیر مدسه امام مهدی(عج) در خصوص برنامه سوم مدرسه امام مهدی برای سفیران اظهار کرد: طلبه‌ها و مبلِّغان باید حظ ویژه‌ای از نماز و قرآن و ارتباط با اهل‌بیت و اشک و آه داشته باشند چراکه طلبه‌ای که خودش معنویت را نچشیده باشد، نمی‌تواند معنویت را منتقل کند.
حجت الاسلام نظافت در ادامه با تاکید بر اینکه بصیرت برای طلبه خیلی اهمیت دارد، گفت: منظور ما از بصیرت، زمان شناسی، جریان شناسی و دشمن شناسی است. طلبه و مبلِّغ باید زمان و زمانه خودش را بشناسد و با جریانات مخالف، دشمنان و پیچیدگی‌های آن آشنا باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه، شناخت وضع موجود را از وظایف طلاب دانست و ادامه داد: طلبه باید با شناختی که از وضعیت موجود کسب کرده است فریب نخورد و اقدام به هنگام داشته باشد. همچنین طلبه و مبلِّغ باید در جهت تربیت سیاسی و بصیرت افزایی جامعه اقدام کند. 
مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: از طلبه پذیرفته نیست که بخواهد تنها با شعار، انقلاب را ترویج کند؛ بایستی بتواند با قدرت اقناع بالای خودش بدون هیجان، بدون عصبانیت و با متانت، از انقلاب دفاع کند. باید خودش به حقانیت انقلاب که حقانیت اسلام است ایمان داشته باشد و روش ترویج و دفاع از انقلاب را یاد داشته باشد.
وی افزود: اگر کسی اهل نماز شب باشد ولی بصیرت سیاسی نداشته باشد یک جاهایی ضربه خواهد خورد. اگر کسی اعلمُ النّاس باشد ولی بصیرت نداشته باشد ناخواسته ابزار دست دشمنان می‌شود لذا برای ما بصیرت سیاسی بسیار پر اهمیت است؛ البته باید به این نکته توجه کرد که منظور از سیاست، گروه بازی و سیاست زدگی نیست؛ منظورمان تأکید بر محکمات انقلاب اسلامی است.
مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) داشتن زبان گویا و قلم زیبا را از دیگر بایدهای مبلغ و طلبه‌ها دانست و تصریح کرد: طلبه‌ها و مبلِّغان باید زبان گویایی داشته باشند؛ از اعتماد به نفس برخوردار باشند و بتوانند زیبا و آهنگین و پرجذبه حرف بزنند.
وی با بیان اینکه مبلغان و طلبه‌ها بایستی در هنگام صحبت کردن لکنت زبان و فقر واژگانی نداشته باشند، گفت: طلاب و مبلِّغان باید مهارت ارتباط مؤثر داشته باشند و بدانند با مخالفانشان و همچنین توده مردم چگونه برخورد کنند.
حجت‌الاسلام نظافت از دیگر مهارت‌های لازم برای یک مبلغ و طلبه را مهارت گویندگی و نویسندگی برشمرد و افزود: از دیگر مهارت‌های یک مبلغ و طلبه توانمند می‌توان به مهارت تبلیغی، مهارت گویندگی، مهارت نویسندگی و تسلط بر فضای مجازی و استفاده از ظرفیت تکنولوژی جدید در راستای آموزشی و تبلیغی اشاره کرد که برای ما بسیار اهمیت دارد.
captcha