آقاباباخان؛ موقوفه 200 ساله شیراز در خدمت عاشوراییان/ 7000 خانواده صاحب مسكن و شغل شدند
کد خبر: 3599419
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴

آقاباباخان؛ موقوفه 200 ساله شیراز در خدمت عاشوراییان/ 7000 خانواده صاحب مسكن و شغل شدند

گروه اجتماعی: موقوفه مرحمت پناه آقاباباخان، یكی از موقوفات 200 ساله شیراز و دارای 7 هزار رقبه است كه بیشتر درآمد رقبات آن برای عزاداری امام حسین(ع) و اعزام زائران بار اولی به كربلای معلی هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سیدحمیدرضا نبوی، متولی موقوفه مرحمت پناه آقاباباخان امروز، 24 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینكه وقف از جمله سنت‌های حسنه در جامعه بشری است و قدمتی به عمر طول زندگی بشر داشته است و در تمام جوامع وجود دارد، گفت: دین اسلام موجب شده است تا وقف در مسیری روشن، منطقی، هدف‌دار، مترقی و دقیق قرار بگیرد.

وی افزود: وقف سنت ارزشی در اسلام بوده و ماهیت آن، توسعه و آبادانی و محرومیت‌زدایی در جامعه و صدقه جاریه و برای همیشه ماندگار می‌ماند.

نبوی اظهار كرد: مرحوم آقاباباخان در سال 1238 هجری قمری نزدیك به 200 سال قبل به دلیل عشق به خاندان اهل بیت(ع) با داشتن هشت فرزند، تمام اموال و دارایی خود را جهت ترویج فرهنگ شیعه و زنده نگه داشتن راه حضرت سیدالشهدا(ع) و برپایی هرچه باشكوه‌تر مجالس آن حضرت به نام ایشان وقف می‌كند.

7 هزار خانواده از این موقوفه صاحب مسكن و شغل شده‌اند

وی ادامه داد: با این عمل نیكو و با اتصال به آن حضرت نام خود را نزدیك به 200 سال است زنده نگه داشته است و از این عمل زیبا و خداپسندانه نزدیك به 7 هزار خانواده از طریق رقبات این موقوفه صاحب مسكن و شغل شده‌اند.

متولی موقوفه مرحمت پناه آقاباباخان گفت: این موقوفه با استفاده از مبلغ جزئی كه از بابت اجاره دریافت می‌كند، به جهت اجرای نیات مرحوم واقف در طول سال در مراسم‌های مختلف اهل بیت(ع) از عزاداران امام حسین(ع) پذیرایی می‌كند و همچنین با كمك به هیئات عزاداری جهت تهیه وسایل عزاداری همچون سیستم‌های صوتی و مانند آن و انتشار كتب مراثی سروده شده از سوی نویسندگان و شاعران اهل بیت(ع) از دیگر اقدامات صورت گرفته از منبع این موقوفه است.

حمایت از 40 مسجد، حسینیه و هیئات مذهبی شیراز

نبوی بیان كرد: سال 1395 موقوفه آقاباباخان در تمام ماه مبارك رمضان مراسم قرائت و تفسیر قرآن مجید و سخنرانان در خصوص فضائل این ماه مبارك سخنرانی كردند و اطعام حسینی در زمان افطار و شب‌های قدر سحری بین روزه‌داران در حسینیه آقاباباخان توزیع شد و همچنین در ماه‌های محرم و صفر موقوفه آقاباباخان حامی 40 مسجد،‌ حسینیه و هیئت‌های مذهبی در سطح شهر شیراز بوده و تعداد 100 هزار پرس غذا با هزینه‌ای بالغ بر 650 میلیون تومان، بین عزاداران حسینی توزیع شد.

اعزام 90 نفر به كربلای معلی در سال گذشته

وی اضافه كرد: همچنین طبق نیت مرحوم واقف این موقوفه اقدام به اعزام 90 نفر از عزاداران حسینی به كربلای معلی با هزینه‌ای بالغ بر 75 میلیون تومان در طول سال و اربعین حسینی كردیم.

به گفته وی، این موقوفه برای خرید وسایل عزاداری نیز اقدام كرده است و در این راستا 11 دستگاه سیستم صوتی به مبلغ 69 میلیون تومان خریداری كرده و تحویل مساجد، حسینیه‌ها و هیئات عزاداری نیازمند داده است.

انتشار و توزیع 20 هزار جلد كتب مراثی به مبلغ 14 میلیون تومان میان عزاداران در سال گذشته از دیگر اقداماتی بود كه این متولی موقوفه از آن‌ها نام برد و گفت: موقوفه آقاباباخان از نظر جغرافیایی در جنوب شهر شیراز و از ابتدای خیابان سپاه در بلوار رحمت تا سه راه دارالرحمه واقع شده است و به دروازه كازرون و فلكه خاتون ختم می‌شود.

اشاره به برخی از رقبات موقوفه

وی همچنین گفت: از مرحوم آقاباباخان موقوفاتی همچون حوزه علمیه آقاباباخان جنب بازار وكیل، مسجد آقاباباخان واقع در خیابان زند باریك، حمام آقاباباخان و سرای آقاباباخان جنب سرای مشیر باقی مانده است.

نبوی یادآور شد كه اطعام و عزاداری امام مظلوم حضرت سیدالشهدا(ع)، خرید وسایل عزاداری، چاپ كتاب مراثی، كمك به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) و روشنایی حرم حضرت سیدالشهدا(ع) از نیات مرحوم آقاباباخان است.

متولی موقوفه مرحمت پناه آقاباباخان در پایان گفت: این موقوفه با همكاری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز، عملیات ساختمانی تكمیل حسینیه آقاباباخان را كه قریب 20 سال است به صورت نیمه كاره رها شده، شروع كرده است.

یادآور می‌شود، مرحوم آقاباباخان در زمان حیات خود، والی مملكت فارس بوده و در سن 67 سالگی در سفری كه به كربلا داشتند در همان مكان مقدس دار فانی را وداع می‌گوید و به آرزوی دیرین خود می‌رسد و در تربت پاك كربلا در كنار مولای خود دفن می‌شود.

captcha