استان مرکزی در رتبه چهارم سرمایه‌گذاری کشور قرار دارد
کد خبر: 3627912
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
افشون خبر داد:

استان مرکزی در رتبه چهارم سرمایه‌گذاری کشور قرار دارد

گروه اقتصاد: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: بر اساس آخرین آمایش پژوهش مجلس شورای اسلامی استان مرکزی از لحاظ سرمایه گذاری رتبه چهارم کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ظفر افشون، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی، در نشست خبری که امروز، دوشنبه 16 مردادماه در استانداری برگزار شد گفت: سیاست اصلی دولت یازدهم تنش‌زدایی بود و سعی شد با تکیه بر این سیاست مشکلات حوزه اقتصادی و صنعت کشور حل شود.
وی گفت: وزارت صنعت و معدن در سال گذشته بالغ بر 75 هزار واحد صنعتی آسیب دیده را در سطح کشور شناسایی کرد و با وضع قوانینی چون رفع موانع تولید و حمایت از واحدهای کوچک و متوسط توانست بخش اعظمی از مشکلات این واحدها را برطرف کند. واحدهای صنعتی توانستند با ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب بخشی از مشکلات را برطرف کنند و از طرف دیگر بانک‌ها موظف شدند این واحدها را به بهانه بدهی یا چک برگشتی از خدمات مالی محروم نکنند.
افشون تصریح کرد: به گمان عده‌ای مدیریت استان در رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری مؤثر نبوده است در حالیکه نرخ بیکاری استان از 10.3 به 7.3 کاهش یافته از لحاظ نرخ تورم نیز، از 33.9 به 8.3 در سال 95 کاهش یافته است. بر اساس آخرین آمایش پژوهش مجلس شورای اسلامی، استان مرکزی از لحاظ سرمایه گذاری رتبه چهارم کشور را دارد همه این توفیقات نشان دهنده کار و عزم جدی مدیریت استان در کاهش مشکلات اقتصادی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با بیان اینکه مجموع درآمدهای نفتی استان از 22 هزار میلیارد دلار به 90 هزار میلیارد دلار افزایش یافته است، گفت: معوقات بانکی کشور 10 درصد است ولی در استان مرکزی این معوقات 5 درصد است. حدود 800 میلیارد تومان تسهیلات به بیش از 1100 واحد در سال 95 تعلق گرفته است و همچنان ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی ادامه دارد.
وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم افزایش ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری خارجی بود خوشبختانه امروز شاهد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه از جانب کشورهای توسعه یافته همچون فرانسه هستیم. استان مرکزی سهم قابل توجهی در جذب این سرمایه‌گذاران داشته است.
افشون گفت: بسیاری از مشکلات صنایع استان ناشی از سیاست‌های غلط دولت نهم و دهم است مشکلاتی که هچنان با آن درگیر هستیم، خوشبختانه با اقدامات دولت یازدهم و حمایت از صنایع، بسیاری از این مشکلات در حال برطرف شدن است. مدیریت کارخانه آونگان به فرد جدیدی واگذار خواهد شد و کارگرهای اخراجی دوباره به کار برمی‌گردند. مشکلات واحد آذرآب نیز در حال بررسی است و در شورای تأمین استان در این باره تصمیماتی گرفته می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی در پایان بیان کرد: 16 هزار میلیارد  از443  هزار میلیارد تسهیلات کشور سهم استان مرکزی است این تسهیلات به دو روش؛ بانکی، ویژه واحدهای صنعتی که دارای معوقه و چک برگشتی بودند و از طریق سایت بهین یاب و ارائه تسهلات و تخفیف به واحدهای صنعتی خوش حساب پرداخت شده است.
captcha