۹۰ درصد عشایر کشور جاده دسترسی دارند
کد خبر: 3639247
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

۹۰ درصد عشایر کشور جاده دسترسی دارند

گروه اجتماعی: رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: ۹۰ درصد عشایر کشور جاده دسترسی دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، کرمعلی قندانی، رئیس سازمان امور عشایر کشور امروز، 15 شهریورماه در نشست شورای امور عشایر در یاسوج، اظهار کرد: در حوزه آموزش عشایر در  سال ۶۶ میزان سواد عشایری ۲۷ درصد بود که در سال ۸۸ به ۶۳ درصد رسید و اکنون این میزان به ۷۰ درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: هم افزایی مناسبی در این استان وجود دارد و نمایندگان استان هم فعالند.
رئیس سازمان  امور عشایر کشور بیان کرد: در  ۱۷ مبحث در قانون برنامه ششم از عشایر نام برده شده است که این نشان از توجه به این حوزه است و این در حالی است در برنامه پنجم توسعه این ظرفیت مغفول مانده بود.
قندالی تصریح کرد: در بحث کلان اقداماتی شده است و شورای عالی عشایر در دو مقطع در سال ۹۳ و ۹۵ تشکیل شد و چند مصوبه داشت و در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگ  و خدمات زیربنایی مصوباتی داشتیم.
وی اضافه کرد: مصوبه‌ای که در آن ساختار ایجاد و شاخص‌های مختلف تعریف شده است باید اجرایی و مشکلات رفع شود.
رئیس سازمان  امور عشایر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش‌های مختلف مباحث و هدف‌گذاری‌های مناسبی تبیین شده است.
قندالی یادآور شد: ۹۰ درصد مناطق عشایری جاده دسترسی دارند و در حوزه آبرسانی عشایری با همان ناوگان جمعیت را خدمات داده‌ایم و حفظ کردیم و امروزه تولید ۱۹۰ هزار تن تولید گوشت قرمز توسط عشایر محقق شده است  و ۲۸ درصد دام سبک متعلق به عشایر است و در حوزه صنایع دستی نیز ظرفیت بالا است.
وی عنوان کرد: چرا امروز گناه تخریب منابع طبیعی را بر عهده عشایر می‌گذاریم و امروز بهترین مراتع که از دستبرد تخریب فیزیکی باقی مانده در حوزه عشایر است و از آن دفاع می‌کنند.
رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین بهترین بهره‌برداران از منابع را در حوزه عشایر دانست.
قندالی در ادامه افزود: در حوزه فرهنگی اقدامات مناسبی انجام شده است و همچنین در حوزه دفاعی نقش عشایر پررنگ و محسوس است.
وی اضافه کرد: با کنار هم گذاشتن این ظرفیت‌ها باید دید که چه خدماتی به این جامعه داده‌ایم و  باید از تمام ظرفیت‌ها برای توانمندسازی جامعه عشایری استفاده کرد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور یادآور شد: کلمه عشایر و ادبیات عشایر در همه جوامع نهادینه خواهد شد و توجه مسئولین نیز به این حوزه است.
قندالی گفت: ظرف سه سال گذشته یک‌هزار جلسه شورای عشایر برگزار شده است و باید به جایی برسیم که توسعه خدمات به جامعه عشایری به بهترین نحو میسر شود.
وی اظهار کرد: باید به مردمی که با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را دارند توجه ویژه شود و مطالبات در این حوزه به مانند حوزه شهری است و تنها فرایند متفاوتی دارد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور تصریح کرد: در سال‌جاری ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات برای استان و همچنین در آینده نزدیک ۶ میلیارد تومان دیگر به حوزه عشایری این استان تخصیص می‌یابد و در مجموع  تا پایان سال ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد و ۶ درصد به استان اختصاص پیدا می‌کند.
منبع: مهر
captcha