آنچه که مسئولان هیئات مذهبی باید به آن توجه کنند
کد خبر: 3642528
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹

آنچه که مسئولان هیئات مذهبی باید به آن توجه کنند

گروه اجتماعی: در نشست ستاد هماهنگی هیئات عزاداری ماه محرم اهواز نمایندگانی از فرماندهی نیروی انتظامی، پلیس راهوار، سپاه ناحیه امام علی(ع) و امام حسین(ع) و اداره تبلیغات اسلامی اهواز نکاتی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری در اهواز بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، سید ولی‌اله موسوی رئیس اداره سیاسی فرمانداری اهواز در نشست ستاد هماهنگی هیئات عزاداری ماه محرم اهواز که پیش از ظهر امروز شنبه 25 شهریور در فرمانداری اهواز تشکیل شد، با اشاره به خودجوش بودن مراسم عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله(ع) گفت: هر جا مردم در برنامه‌ای ورود یافتند، با کیفیت‌تر و بهتر از ما دولتی‌ها آن مراسم را برگزار کردند.

وی با بیان اینکه آنچه به صورت خودجوش و بر اساس عشق و علاقه باشد تأثیرات بسیار عمیق و فوق‌العاده‌ای در پی دارد، اظهار کرد: وظیفه ما به عنوان دولت و دستگاه اجرایی فراهم ساختن بستر و زمینه برای چنین شوق و ذوقی در فعالیت‌های مذهبی است. اداره‌کل تبلیغات اسلامی، فرماندهی انتظامی، پلیس راهور، ناجا، شورای تأمین و شهرداری باید زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند که مردمی که می‌خواهند در زمینه نشر شعائر دینی فعالیت کنند، این کار را به خوبی انجام دهند.

موسوی بیان کرد: دستور جلسه امروز که در شورای تأمین نیز مورد بررسی قرار گرفت، تمهیدات برگزاری مراسم دهه محرم به ویژه پیاده‌روی اربعین در اهواز است. از اداره‌کل تبلیغات اسلامی انتظار داریم فهرستی از هیئات‌ مذهبی عزاداری شهر اهواز را که شناسنامه دار هستند، در اختیار ما قرار دهد.

رئیس اداره سیاسی فرمانداری اهواز گفت: نگاه ما در این جلسه بیشتر ابعاد انتظامی، امنیتی و ترافیکی مراسم عزاداری است. در حوزه امور اجتماعی، خدماتی و رفاهی جلسه دیگری تشکیل خواهد شد.

در ادامه این نشست نمایندگانی از فرماندهی نیروی انتظامی، پلیس راهوار، سپاه ناحیه امام علی(ع) و امام حسین(ع) و اداره تبلیغات اسلامی اهواز نکاتی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری در اهواز بیان کردند.

سرهنگ نجم‌الدین سهرابی از سوی نیروی انتظامی در اهواز پیشنهاد کرد: برای نظم بخشیدن به مراسم هیئات مذهبی لازم است جلسات تخصصی برگزار شود و رؤسای کلانتری‌های شهرستان اهواز از هیئات مذهبی حوزه استحفاظی خود مطلع شوند.

وی گفت: نیروی انتظامی با همکاری مسئولان مربوطه آمادگی کامل در برقراری نظم و امنیت مراسم محرم در اهواز را دارد.

سرگرد محمد عبیاوی رئیس دایره عملیات راهور اهواز نیز اظهار کرد: پلیس راهور جهت نظم ترافیکی طرح‌هایی را در نظر گرفته است. از مسئولان هیئات مذهبی درخواست‌هایی داریم که لازم است به آنها ابلاغ شود.

وی توضیح داد: نکته اول این است که هیئات مذهبی ساعت پایان مراسم خود را به صورت مشخص اعلام کنند. همچنین از ورود هر گونه خودرو به دسته‌جات عزاداری و سوارشدن اشخاص در قسمت بیرونی خودرو پرهیز کنند. سعی شود وسایل صوتی بر روی چرخ دستی یا وسایل مخصوص حمل شود تا نیازی به وارد شدن خودرو در میان جمعیت نباشد.

عبیاوی ادامه داد: در خصوص نصب داربست‌ها هیئات مذهبی سعی کنند کمترین فضا را اشغال کنند. افرادی که انتظامات هیئت و واسطه پلیس راهور و هیئات مذهبی هستند تعاملشان را با پلیس انتظامی و راهور بیشتر کنند و برای حفظ و امنیت مراسم در اطراف دسته‌جات مستقر شوند.

سرگرد حجازی، جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج ناحیه امام علی(ع) تصریح کرد: برخی از محافل مساجد و هیئات مذهبی ما فاقد محتوا هستند. خیلی از مساجد اهواز فقط دهه اول مراسم تشکیل می‌دهند که نه سخنران دارد و نه پلاکارد؛ تنها مداح بالای جایگاه می‌رود و معمولاً مراسم آنها زنجیرزنی است و عمدتاً در خیابان‌های اصلی هستند. با وجود این هیئات مذهبی ما گوش شنوایی نسبت به این نکات دارند و می‌توان با آنها کار کرد.

وی با تصریح به اینکه مشکل اصلی ما در بحث ترافیک در روز عاشورا است، گفت: با توجه به بزرگ بودن شهر اهواز لازم است در هر منطقه از مناطق هشت‌گانه اهواز یک یا دو نقطه به صورت محوری برای عزاداری مردم مشخص شود.

سپس محمد سواری، معاون سپاه ناحیه امام حسین(ع) گفت: مسئولان هیئات مذهبی در زمینه تعیین مداح دقت کنند چرا که موضوع بسیار مهمی است. هیئات مذهبی لازم است نسبت به تبلیغات دشمن و علامت‌های شیطان‌پرستی که بعضاً روی لباس‌های مشکی به عنوان پیراهن عزاداری چاپ شده و به فروش می‌رسد، آگاهی داشته باشند و افرادی را برای امنیت مردم در اطراف مراسم در نظر می‌گیرند.

سید ابوالقاسم حسن‌زاده رئیس اداره تبلیغات اسلامی اهواز نیز بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه «طوبی»، همه هیئات مذهبی ملزم هستند از این طریق نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند. هر هیئتی در کنار کار عزاداری لازم است کار قرآنی هم کند. از این رو نیاز است مربی قرآن هیئت نیز در سامانه ثبت شود. علاوه بر این هیئت مذهبی لازم است سخنرانان خود را در این سامانه معرفی کند. سخنرانان باید از سامانه سجام که مربوط به امور مبلغان است، کد داشته باشند. مداح نیز در این سامانه باید ثبت شده و کد مداحی دریافت کند. پس از ثبت این اطلاعات، این موارد در کمیسیون صدور مجوز بررسی و نسبت به اعطای مجوز اقدام می‌شود.

captcha