شعار دولت‌های استکباری در مبازره با مواد مخدر پوچ است/لزوم تقویت کارکرد دین در مبارزه با اعتیاد
کد خبر: 3683840
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
حقیقی تأکید کرد:

شعار دولت‌های استکباری در مبازره با مواد مخدر پوچ است/لزوم تقویت کارکرد دین در مبارزه با اعتیاد

گروه اجتماعی: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ضمن تأکید بر استفاده از کارکرد دین در مبارزه با اعتیاد گفت: شعارهای سازمان ملل و دولت‌های استکباری در مبارزه با مواد مخدر پوچ است، این دولت‌ها تلاش می‌کنند نقش ایران و شهدایی که در این زمینه تقدیم کرده است را کمرنگ جلوه دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همایش منطقه‌ای «صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر» امروز، اول بهمن ماه به میزبانی استانداری مرکزی و به همت ستاد مبازره با مواد مخدر و مشارکت خبرگزاری ایکنا آغاز به کار کرد.
نبی‌الله شاه‌محمدی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، در ابتدای این همایش ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و نمایندگان 5 استان حاضر در همایش گفت: در دولت تدبیر و امید نسبت به گذشته، توجه ویژه‌ای به مشارکت سمن‌ها در حوزه اعتیاد و کاهش این آسیب شده است، و از سال 94، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، تقسیم‌بندی مناطق را مطرح کرد که بر اساس این تقسیم بندی، استان مرکزی، همدان، لرستان، خوزستان، ایلام و کردستان به عنوان منطقه 4 شناخته شدند.
به گزارش ایکنا؛ فتح‌‌الله حقیقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، نیز در این همایش گفت: مواد مخدر و اعتیاد در سازمان ملل به عنوان یکی از جرایم سازمان یافته نامگذاری شده است و امروزه چرخش مالی مواد مخدر به عنوان تجارتی پر سود در دنیا شناخته می‌شود به طوری که از رقم یک‌هزار و 500 میلیارد دلار در سال 2 هزار به رقم بیش از 4 هزار میلیارد دلار رسیده است.
وی ادامه داد: سازمان ملل، 4 آسیب را به عنوان تهدید جهانی مطرح کرده است که شامل سلاح‌های کشتار جمعی، افزایش جمعیت، افزایش آلایندگی و قاچاق مواد مخدر می‌شود، امروز در کشور شاهد هستیم که مواد مصرفی از سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرده و سالیانه 500 تن مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود یعنی بالغ بر روزی 1.4 تن مصرف مواد مخدر داریم.
حقیقی ادامه داد: سال‌های 75 تا 76 سن مصرف مواد مخدر 23 تا24 سال بود ولی اخیراً سن مصرف به کمتر از 21 سال رسیده است، آمارهای متفاوتی از تعداد معتادین کشور ارائه می‌شود که طبق کمترین آمار، یک میلیون 325 هزار معتاد در کشور هستیم که اگر نرخ جمعیت خانواده‌ها را 4 نفره در نظر بگیریم 5 میلیون و 300 هزار خانواده معتاد در کشور داریم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: طبق این آمار اگر 50 درصد زوجین همسر معتاد داشته باشند بالغ بر 728 هزار زوج معتاد داریم، دانش مبارزه با مواد مخدر چندان پیچیده نیست و شعارهایی که سازمان ملل و دولت‌های استکباری در امر مبارزه با مواد مخدر می‌دهند پوچ است.
وی تأکید کرد: در حمله آمریکا به افغانستان 2 هدف پیگیری می‌شد، یکی مبارزه با تروریست و دیگری مبارزه با مواد مخدر اما شاهد هستیم نه تنها تولید و مصرف مواد مخدر کاهش پیدا نکرد بلکه بعد از حمله آمریکا، مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر مسیر داد و افزایش یافت همچنین وسعت کشت زمین‌های خشخاش در افغانستان، 25 برابر افزایش یافته است.
حقیقی با تأکید بر اینکه ایران در امر مبارزه با مواد مخدر در جهان شهرت خاصی دارد گفت: تقدیم 3700 شهید در این راه موید همین امر است اما کشورهای دیگر از جمله دولت‌های استکباری تلاش می‌کنند نقش ایران را در این امر کمرنگ جلوه دهند.
وی تأکید کرد: مبارزه با مواد مخدر با سایه نمایی، فرافکنی و تشویش افکار عمومی و مشکلات را گردن دولت‌ها انداختن امکان پذیر نیست،همچنین با برخورد قضایی و انتظامی نمی‌توان با چرخه مواد مخدر مبارزه کرد بلکه با همکاری، تلاش سمن‌ها و همسویی دستگاه‌ها در قالب خط مستقیم این امر امکان‌پذیر می‌شود.
حقیقی افزود: پروسه مبارزه با مبارزه با مواد مخدر و کاهش این آسیب، طولانی است و یک‌شبه محقق نمی‌شود، برای تأثیرگذاری در این زمینه باید بر اساس اهداف بلند مدت و راهکار عملیاتی اقدام کرد و در کنار آن، در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و به صورت جزئی و عملیاتی وارد شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با تأکید بر اینکه باید بیش از گذشته نقش سمن‌ها را در مبارزه با اعتیاد پررنگ‌تر کرد گفت: در واقع این سمن‌ها هستند که به عنوان یک نهاد ارزشمند و تصمیم ساز در کنار مدیران متولی امر، نقش آفرینی می‌کنند البته مشارکت سمن‌ها و اهمیت آن، با شعار مدیران و برگزاری یک جلسه، محقق نمی‌شود بلکه باید وظایف را به برون سپاری کرد.
حقیقی در پایان تأکید کرد: باید به دنبال راهکار مبارزه با مواد مخدر بر اساس کارکرد دینی، ظرفیت سمن‌ها و نیروهای مردمی، شوراها و دهیاران باشیم، شوراهای اسلامی شهر، فقط برای تخصیص اعتبار تشکیل نشده‌اند بلکه به عنوان یک نهاد اصیل مدنی باید در امر پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی وارد شوند.

captcha