31 روستای شهرستان بیجار موقوفه هستند
کد خبر: 3711847
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

31 روستای شهرستان بیجار موقوفه هستند

گروه اجتماعی- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیجار با اشاره به اینکه بیشترین موقوفات ما در سطح شهرستان مربوط به روستاها بوده است، عنوان کرد: تعداد ۳۱ روستای شهرستان بیجار موقوفه هستند.

حجت‌الاسلام مهدی مرادی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیجار در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: وقف سنت حسنه‌ای است که از طریق معصومان و بزرگان دین ترویج شده و اکنون به دست ما رسیده است.
وی با اشاره به احساس تعلق خاطر به مال دنیا افزود: باوجود این امر زمانی که فرد اموال خود را وقف در راه خدا قرار دهد باعث ماندگاری اموالش می‌شود چراکه وقف اموال فرد را ابدی کرده و دیگر کسی نمی‌تواند تعرض به آن داشته باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیجار بیان کرد: به لطف و برکت نظام جمهوری اسلامی، موقوفات زمان گذشته احیا و زنده شده‌اند و اکثر موقوفات شناسایی شده در سطح کشور بیشتر با نیات روضه سیدالشهداء است و این نیت در وقفیات بیجار نیز صدق می‌کند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین موقوفات ما در سطح شهرستان مربوط به روستاها بوده است، عنوان کرد: تعداد ۳۱ روستای شهرستان بیجار موقوفه هستند.
حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به موقوفات سطح شهر بیجار اعلام کرد: در شهرستان بیجار موقوفات مهمی از جمله موقوفه میرزا عبدالله تهرانی، موقوفه حاج آقا امامیه، موقوفه محترم السلطنه وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های سازمان اوقاف در چند سال گذشته ترغیب مردم به وقف جدید است تا مردم فقط به وقف های گذشته اکتفا نکنند در این راستا سال گذشته در شهرستان ۹ وقف جدید به ثبت رسید.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیجار با اشاره به مشاوره به واقفان در اداره اوقاف برای انتخاب وقفیات جدید مورد نیاز جامعه کنونی بیان کرد: نیت رسیدگی به مشکلات جوانان، ایجاد شغل، فعالیت‌های قرآنی، تبلیغ و ترویج فرهنگ غدیر، ازدواج و تهیه جهیزیه، پرداخت هزینه بیماران اط جمله نیات جدید جامعه است.
وی با اشاره به وجود ۱۵ امامزاده در سطح شهرستان بیجار بیان کرد: در سال گذشته فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته تا دسترسی و اسکان زائران برای زیارت بقعه‌ها و امامزاده‌ها به سهولت انجام پذیرد.
حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به اقدامات در دست اجرای این اداره اعلام کرد: آبرسانی به امامزاده حمزه عرب در نوک قله یکی از پروژه‌های انجام شده سال گذشته بود و در سال آینده ساخت شبستان با زیر بنای ۳۷۵ متر مربع در پیرتاج، ساخت حسینیه در خورخوره، سکوبندی محلی برای اسکان زائران و احداث آشپزخانه از جمله کارهایی است که در حمزه عرب انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه فعالیت سازمان در سه محور موقافات، فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی و امامزادگان است، عنوان کرد: در زمینه بروزرسانی و تمدید اجاره موقوفه‌ها که از اولویت‌های سازمان است، فعالیت می‌کنیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیجار اعلام کرد: در محور امامزادگان آغاز فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی است که در حمزه عرب، خورخوره و پیرتاج در دست بررسی است و در حال تهیه طرح جامع سایر امامزادگان شهرستان هستیم.
وی با اشاره به محور فعالیت‌های قرآنی افزود: مسابقات قرآن مرحله شهرستانی و سهمیه هزار نفری طرح تربیت حافظان قرآن کریم را داریم و طرح تربیت مربی جهت ارتقای سطح مربیان دوره های آموزشی برگزار می شود که تعدادی از مربیان حائز شرایط به این کلاس‌ها اعزام خواهند شد.
حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به ترفندهای دشمن برای ضربه زدن به جامعه کنونی تحمیل تغییر سبک زندگی است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف ترویج سبک زندگی اسلامی است و در این راستا سال گذشته ۵ نفر برای گذراندن دوره‌های آموزشی اعزام شده‌اند.
وی در پایان یادآور شد: امسال نیز تعداد دیگری اعزام خواهند شد که پس از گذراندن این دوره‌ها در مساجد و امامزاده‌ها فعالیت‌های قرآنی و ترویج سبک زندگی را آغاز می‌کنند.
انتهای پیام

captcha