حفظ انسجام ملی در گرو رسیدگی به مشکلات اقتصادی است
کد خبر: 3727670
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶

حفظ انسجام ملی در گرو رسیدگی به مشکلات اقتصادی است

گروه سیاست و اقتصاد- عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: اگر بخواهیم انسجام ملی خود را حفظ کنیم، باید به مشکلات اقتصادی رسیدگی کرده و با تأمین حداقلی از رفاه اقتصادی، از تشدید نارضایتی در میان مردم جلوگیری کنیم.

حفظ انسجام ملی در گرو رسیدگی به مشکلات اقتصادی است

محمودرضا رهبرقاضی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: در علم سیاست، وحدت و انسجام ملی به این معناست که تمام بخش‌های جامعه با یکدیگر ارتباط داشته باشند. هر جامعه‌ای متشکل از چهار بخش عمده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حقوقی است که اگر همه این بخش‌ها هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند، انسجام ملی شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به آن دسته از قواعد، زیرساخت‌ها و زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و قومیتی که می‌تواند در ایجاد وحدت و انسجام ملی مؤثر باشد، گفت: هر کدام از قواعد و زیرساخت‌ها به نوبه خود در ایجاد وحدت و انسجام ملی مهم و مؤثر هستند. امروز به لحاظ فرهنگی، بخشی از جامعه ما به غرب گرایش دارد و برخی از گروه‌ها دارای افکار سنتی هستند که این تضادهای فکری می‌تواند انسجام ملی را با چالش مواجه کند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان بیان کرد: در کشور ما اقوام گوناگونی زندگی می‌کنند که کشورهای غربی با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی سعی در ایجاد شکاف میان این اقوام و فعال کردن گسل‌های قومیتی در کشور دارند که در صورت عدم هوشیاری، می‌تواند انسجام موجود در جامعه را به خطر بیندازد.
رهبرقاضی تصریح کرد: نقطه قوت کشور ما در زمینه انسجام ملی، فرهنگ چند هزار ساله آن است که قومیت‌های مختلف با یکدیگر در دل آن زندگی کرده‌اند و باعث حفظ و تداوم انسجام ملی شده است. اندیشمندان بزرگ کشور و مذهب شیعه می‌توانند کمک زیادی به حفظ وحدت ملی داشته باشند و اگرچه هموطنان سنی مذهب نیز در کشور زندگی می‌کنند، ولی به طور کلی مذهب تشیع و تسنن تضاد زیادی با یکدیگر ندارند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر حائز اهمیت است و انسجام ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مشکلات اقتصادی است. اگر بخواهیم انسجام ملی خود را حفظ کنیم، باید به مشکلات اقتصادی رسیدگی کرده و با تأمین حداقلی از رفاه اقتصادی، از تشدید نارضایتی در میان مردم جلوگیری کنیم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر جامعه را به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کنیم، در بخش نرم‌افزاری و فرهنگی از جایگاه خوبی برخورداریم که به حفظ انسجام ملی کمک می‌کند، ولی در بخش سخت‌افزاری که من آن را معادل اقتصاد قرار می‌دهم، به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها دچار ضعیف هستیم که می‌تواند انسجام ملی را با خطر مواجه سازد.
وی در خصوص تفاوت کشور ما با نظام‌های دموکراتیک و سوسیالیستی در زمینه وحدت و انسجام ملی گفت: در نظام‌های دموکراتیک و سوسیالیستی آنچه که باعث ایجاد انسجام می‌شود، مسائل مادی، نژادی و اقتصادی است که با کوچکترین ضربه به هر یک از این موارد، وحدت و انسجام دچار اختلال می‌شود؛ ولی در کشور ما انسجام عمدتا بر اساس معنویت تعریف می‌شود و متفکرین بزرگ ما در طول تاریخ عامل وحدت‌بخش میان مردم بوده‌اند.
انتهای پیام/ کد خبرنگار 1303

captcha