ثبت جهانی دف به نام کردستان را دریونسکو دنبال می‌کنیم
کد خبر: 3744634
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷

ثبت جهانی دف به نام کردستان را دریونسکو دنبال می‌کنیم

گروه فرهنگی- مدیرعامل خانه موسیقی ایران سنندج را متفاوت‌ترین شهر ایران در بخش هنر و فرهنگ معرفی کرد و از پیگیری سریع مراحل ثبت جهانی دف به نام کردستان در یونسکو خبر داد.

ثبت جهانی دف به نام کردستان را دریونسکو دنبال می‌کنیم

استادحمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به پویایی و مشارکت بالای مردمی در تحقق یافتن اتفاقات فرهنگی و هنری در استان کردستان اظهار کرد: تمامی اساتید عضو شورای عالی از این همه پویایی و اتفاقات بسیار خوب در استان غیر منتظره و شگفت زده شدیم.
وی افزود: با قطعیت می‌گویم در هیچ کجای ایران، شهری با این ویژگی‌ها را ندیده‌ایم، شهری با نمادهای فرهنگی وهنری بسیار زیبا، شهری با رویدادهای بزرگ همنوازی 1000 دف‌نواز سنندجی، ارکسترهای خوب با رنج سنی، ارکستر کودکان و نوجوانان، کارگاه مجسمه سازی استاد ضیاء‌الدینی، اتفاقات بسیار شگفت‌انگیز پردیس سینمایی بهمن سنندج وامکانات بسیارخوب آن، حضور گسترده و ناشی از علاقه و شور مخاطبان در رونمایی از یک کتاب در یک سالن 600 نفره، گروه‌های بسیار خوب و منسجم دف‌نوازی و همه و همه این پیام را دارد که سنندج شهری بسیار متفاوت از سایر شهرهای کشوراست که بایدبه چنین مردمانی افتخار کرد.
وی در خصوص دلایل حضور در کردستان بیان کرد: آشنایی بیشتر با فعالیت ارکستر فیلارمونیک کردستان، ارکستر فرهنگی کودکان و نوجوانان، دیدار با هنرمندان عرصه موسیقی استان کردستان و فراهم سازی زمینه ایجاد خانه موسیقی استان کردستان به عنوان اولین شعبه این خانه در کردستان و همچنین برقراری ارتباط و همگرایی با هنرمندان در جهت ایجاد وحدت بین هنرمندان با احترام به تمام سلایق که فلسفه اصلی و هدف خانه موسیقی است.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران در خصوص برنامه‌های این خانه اعلام کرد: خانه موسیقی به عنوان یک نهاد صنفی و تخصصی موسیقی یک نهاد خصوصی و امور مربوط به پوشش صنفی اهالی موسیقی، پیگیری مسائل رفاهی، پوشش بیمه‌ای هنرمندان در کنار جذب سرمایه از بخش‌های مختلف، برگزاری کنسرت‌های خیریه و یک بخش مهم ارتباط با سازمان میراث فرهنگی و یونسکو جهت ثبت میراث‌های معنوی موسیقی به نام کشورمان و مناطق مختلف ایران را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی افزود: ثبت جهانی ردیف موسیقی ایرانی، ثبت مشترک تار با آذربایجان، هم اکنون کمانچه به عنوان میراث مشترک به ثبت رسیده، بخشی از موسیقی خراسان را ثبت کردیم و به تدریج تمامی سازهای ایرانی را در حال انجام هستیم و با توجه به ثبت ملی دف نوازی و دف سازی به نام کردستان در زمینه ثبت جهانی آن هم اقدام خواهیم کرد.
این استاد صداسازی به سبک استاد شجریان افزود: بخش دیگری از کمک‌های ما بر می‌گردد به کارهایی که هنرمندان فکر می‌کنند از طریق خانه موسیقی می‌تواند انجام گیرد و ما وظیفه خود می‌دانیم که در جهت رفع آن اقدام کنیم.
نوربخش در خصوص نحوه ارتباط هنرمندان موسیقی با خانه موسیقی نیز گفت: هنرمندان موسیقی توسط استان شناسایی و به ما معرفی می‌گردند و پس از طی کردن مراحل مورد نظر این عزیزان به عضویت خانه موسیقی در می‌آیند.
16 هزار هنرمند موسیقی عضور خانه موسیقی کشور هستند
وی بیان کرد: هم اکنون 16 هزار هنرمند موسیقی به عضویت خانه موسیقی در آمده‌اند و از این بین نیمی از اعضاء تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیل درمان قرار گرفته‌اند و قطعاً تمامی تلاش خود را در جهت تسریع در روند عضویت و بیمه‌ای نمودن هنرمندان این استان انجام داده و امیدواریم این امر موجب رضایت هنرمندان مستعد و پرتلاش استان نیز قرار گیرد.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران یادآور شد: خانه موسیقی امروز در تعاملات موسیقی کشور به عنوان بزرگترین انجمن صنفی هنری در کشور نقش بسیار تأثیرگذاری را دارد و این تأثیرگذاری امروز با حضور هنرمندان و اساتید برجسته موسیقی کشور به عنوان شورای عالی موسیقی شتاب بسیار خوبی را پیدا کرده است.
انتهای پیام

captcha