2200 واحد مسكونی آسیب‌دیده از سیل در فارس نیازمند بازسازی است
کد خبر: 3802876
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

2200 واحد مسكونی آسیب‌دیده از سیل در فارس نیازمند بازسازی است

گروه اجتماعی ـ مدیركل بنیاد مسكن فارس اعلام كرد كه حدود دو هزار و ٢٠٠ واحد مسكونی آسیب‌دیده از سیل در این استان نیازمند بازسازی است

به گزارش ایكنا از فارس، عطاءالله زمانی، مدیركل بنیاد مسكن فارس امروز، 22 فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود دو هزار و ٢٠٠ واحد مسكونی آسیب دیده از سیل در فارس نیازمند بازسازی است، گفت: دو هزار و ١٠٠ واحد شهری و روستایی در فارس بر اثر سیل دچار خسارت شده که نیازمند تعمیر و بهسازی است.
وی افزود: برای واحدهای شهری نیازمند بازسازی ٥٠ میلیون تومان تسهیلات ٥ درصد و سقف ١٢ میلیون تومان بلاعوض پیش‌بینی و برای واحدهای احداثی روستایی نیز ٤٠ میلیون تومان تسهیلات ٤ درصد و ١٠ میلیون تومان بلاعوض بیش‌بینی شده است.
به گفته زمانی، برای واحدهای تعمیری شهری و روستایی نیز پرداخت ١٥ میلیون تومان تسهیلات و ٥ میلیون تومان بلاعوض بیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینكه بیشترین خسارت‌ها مربوط به شهر شیراز است و ٤٠٠ فقره شهری و روستایی نیازمند احداث مجدد هستند، یادآور شد: بیشترین خسارت واحدهای مسكونی این كلانشهر مربوط به شهرك سعدی است.
مدیركل بنیاد مسكن فارس با بیان اینكه یك‌هزار و ٢٠٠ پرونده برای واحدهای مسكونی آسیب دیده در شیراز تشكیل شده است، گفت: پرونده‌های دیگری در این باره تشكیل شده كه پس از بررسی و تایید پرداخت‌ها ادامه خواهد یافت.
زمانی با بیان اینکه از هفته آینده آسیب دیدگان از سیل برای دریافت کمک معیشتی با سقف ١٥ میلیون تومان به بانك‌ها معرفی می‌شوند، خسارت ناشی از آسیب به معابر روستایی را ١٢.٣ میلیارد تومان اعلام كرد.
وی همچنین اعلام كرد كه این نهاد بابت فوتی‌ها، خرید خودرو و هزینه حمل مصدومان سیل شیراز تاكنون دو میلیارد و ٧٠٠ میلیارد تومان پرداخت كرده است.
زمانی یادآور شد: در روز نخست حادثه معاون رئیس جمهور و ریاست بنیاد مسكن كشور در این كلانشهر حضور یافتند و تصمیماتی گرفته شد تا براساس مصوبات كمك‌هایی به سیل زدگان جهت خرید ٣٠٠ فقره خودرو، پرداخت هزینه حمل مصدومان و فوتی‌ها انجام شود.
مدیركل بنیاد مسكن فارس تاکید کرد که ایجاد همدلی، وفاق و كمك به رفع مشكل اولویت فعلی این اداره‌کل در رسیدگی به مسائل سیل‌زدگان است و اینكه در این شرایط به دنبال مقصر و موارد دیگر باشیم توسط دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.
زمانی همچنین یادآور شد كه بنیاد مسكن فارس علاوه بر اینكه خدماتی به سیل‌زدگان استان ارائه می‌كند، كمك‌های زیادی هم به استان‌های سیل زده كشور از جمله اعزام ٢١ خودرو و ماشین آلات سنگین را در دستور كار خود قرار داده است.
وی همچنین ضمن تبریك فرا رسیدن بازگشایی حساب ١٠٠ امام(ره) و تشكیل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی به فعالیت‌های عمران روستایی این نهاد طی سال گذشته اشاره كرد و گفت: در سال ٩٧ با احتساب اعتبارات ملی و استانی ٦٢٧ پروژه بهسازی روستایی را با اعتبار ٧٢ میلیارد تومانی به سرانجام رساندیم. سهم قیر ٩٧ نیز برای بهسازی معابر روستایی، ٤٢ میلیارد تومان بود.
مدیركل بنیاد مسكن فارس افزود: در سال گذشته سه هزار و ٧٣٨ جلد سند روستایی و دو هزار و ٣٢٩ جلد سند شهری برای شهرهای زیر ٢٥ هزار نفر صادر شد و در مجموع تاكنون بالغ بر ٦٦ درصد از اماكن روستایی فارس دارای سند شده‌اند.
زمانی همچنین به معرفی ٥١ روستا در استان تخت عنوان روستاهای هدف گردشگری اشاره كرد و گفت: تاكنون برای ١٥ روستا مصوبه تهیه طرح را گرفته‌ایم.
وی ادامه داد: از ١٢٠ طرح مطالعاتی اسكان عشایر نیز ٥٦ طرح طی سال‌های گذشته مصوب شده بود كه امید است به مروز زمان ٦٤ طرح باقی مانده هم تعیین تكلیف شوند.
مدیركل بنیاد مسكن فارس همچنین بهسازی ٢٤ روستا با اعتبار سه میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان، مقاوم سازی ٦ هزار و ١٩٤ واحد روستایی و بازسازی سه هزار و ٥٥٤ واحد مناطق حادثه دیده سال ٩٥ را از جمله اقدمات شاخص این اداره‌كل طی دو سال اخیر ذكر كرد.
حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسكن فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینكه در سال ٥٦ جمعیت ٣٥ میلیونی با ٥ میلیون و ٣٠٠ هزار خانه مسكونی داشتیم اما امروز به ٢٧ میلیون خانه رسیده ایم، گفت: بنیاد مسكن تنها نهاد انقلابی عمرانی است كه امام(ره) یك حساب شخصی برای ساخت خانه ویژه محرومان تشكیل دادند.
وی ادامه داد: ایران در حالی كه یك كشور ثروتمند است اما بلاخیز است به گونه‌ای كه ایران ششمین كشور بلاخیز دنیاست و چهارمین كشور در زمینه بروز حوادث طبیعی در آسیا محسوب می‌شود.
انتهای پیام

captcha