بقعه امامزاده عقیل(ع)؛ یادگار عهد سلجوقی در دیار گروس
کد خبر: 3823241
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱

بقعه امامزاده عقیل(ع)؛ یادگار عهد سلجوقی در دیار گروس

گروه فرهنگی ــ بنای امامزاده عقیل(ع) یکی از قدیمی‌ترین آثار معماری بیجار در دوره اسلامی است و به احتمال زیاد به دوره سلجوقی تعلق دارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، معماری در عصر سلجوقی پیشرفت بسیاری کرده و بناهای مذهبی و غیر مذهبی زیادی در این دوره احداث شده است.

از آثار مذهبی این دوره، بنای مقبر بود که یک نمونه از آنها در بیجار گروس به نام مقبره امام‌زاده عقیل(ع) در حسن‌آباد یاسوکند به یادگار مانده است.

بنای امامزاده عقیل(ع) یکی از قدیمی‌ترین آثار معماری بیجار در دوره اسلامی است و احتمالاً به دوره سلجوقی تعلق دارد.

بنای این امامزاده در یک محوطه قدیمی وسیع قرار گرفته و آثار سفالینه‌های آن از دوره سلجوقی و ایلخانی به جای مانده است.

پلان این بنا مربع شکل و ابعاد فضای داخلی آن 6 × 6.5 متر است. در هر یک از اضلاع بنا، طاق نما و در گوشه‌ها فیلپاهایی به شکل دایره تعبیه شده است.

از مشخصات بارز معماری این بنا، آجرکاری پرکار با طرح‌ها و نوشته‌های مختلف است و عبارت «بسمله» آن خوانده شده است. در داخل ساختمان تزئینات گچ‌بری جالب و کتیبه‌هایی به خط کوفی است. کتیبه‌ها حاوی آیات قرآنی و احتمالاً متعلق به زمان ساخت بنا است.

با وجود اینکه گنبد بنا تخریب شده است، اما نوع معماری و تزئینات به کار رفته در آن،‌ تاریخ احداث آن را به دوره سلجوقیان نسبت داده و تداوم استفاده از آن را در زمان ایلخانیان نشان می‌دهد.

ساختمان امامزاده قابل مقایسه با امامزاده باکندی و بقعه پیر در تاکستان است که شباهت بسیاری با آن دو دارد. این بنا را می‌توان در شمار مهم‌ترین بناهای دوره سلجوقی در ایران به حساب آورد.

همچنین برج‌سازی بر روی آرامگاه‌ها نیز در این دوران رواج داشته است مانند برج آجری «اشقون بابا» که در نتیجه بی‌توجهی مردم و مسئولان در سال 1385 شمسی ویران شد.

انتهای پیام

captcha