ازدواج، شیرین‌ترین پیوند در روابط انسانی
کد خبر: 3832266
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

ازدواج، شیرین‌ترین پیوند در روابط انسانی

گروه فرهنگی- پیوند زناشویی، در روابط انسان‌ها از شیرین‌ترین پیوندهاست وخانواده کانون امنیت، آرامش، آسایش است. انتخاب همسر و تاسیس زندگی مشترک خانوادگی یک خواسته طبیعی است که در وجود انسان‌ها نهاده شده است و این خود یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است.

به گزارش ایکنا از کردستان، سعیده لشکری، مسئول امور بانوان تبلیغات اسلامی در یادداشتی به بررسی «اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده» پرداخته که در ادامه متن این یادداشت آمده است؛
پیوند زناشویی، در روابط انسان‌ها از شیرین‌ترین پیوندهاست وخانواده کانون امنیت، آرامش، آسایش است. انتخاب همسر و تأسیس زندگی مشترک خانوادگی یک خواسته طبیعی است که در وجود انسان‌ها نهاده شده است و این خود یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است. علاقه به خانواده است که انسان را از افکار پراکنده و اضطراب‌های درونی نجات می‌دهد. در آنجاست که می‌توان یار و مونسی باوفا و مهربان پیداکرد و در شداید و گرفتاری‌ها یار وغمخوار یکدیگربود. پیمان مقدس زناشویی رشته‌ای است آسمانی که قلب‌ها رابه هم پیوند می‌زند، دل‌های پریشان را آرامش می‌هد و افکار پراکنده را به سوی یک هدف متوجه می‌سازد. خانه، جایگاه عشق و محبت، کانون انس ومودت و بهترین آسایشگاه است. خداوند منان در قرآن مجید از این نعمت بزرگ چنین یاد می‌کند: ازخودشمابرایتان همسرانی آفریدیم تا با آنها انس بگیرید و آرامش خاطر پیداکنید و در میانتان دوستی و مهربانی افکنده و در این موضوع برای اندیشمندان آیات و نشانه‌هایی است(سوره روم-آیه 30)
در زندگی داشتن همسرخوب و شایسته، یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که به بندگان خویش عنایت می‌کند و برای به دست آوردن چنین نعمتی، تعالیم اسلامی، افزون بر ملاک‌ها و معیارهایی که در امر انتخاب همسرشایسته بیان کرده، رهنمودها و دستورهایی را برای نشاط، گرمی و استحکام کانون خانواده ارائه فرموده، که آشنایی و توجه به آن‌ها زندگی زناشویی، کانون آرامش ونشاط می‌شود. (امینی،1384 ص 5) همچنین خداوند حکیم قدرت فوق العاده‌ای به زن عطا کرده است و سعادت و خوشبختی خانواده در دست اوست و بدبختی خانواده نیز در دست اوست. زن می‌تواند خانواده را به محیطی بهشت گونه بدل سازد و نیز می‌تواند آن را به صورت جهنمی سوزان درآورد.
تعریف خانواده
برای خانواده تعاریف زیادی ذکر شده است. از جمله این تعاریف؛ تعریف خانواده به یک سیستم متعادل و پیچیده است که زن و شوهر آن را بنیان می‌گذارند و سپس با ورود هر کودک یا هر فرد دیگری (مثل پدر و مادر بزرگ) این سیستم پیچیده‌تر می‌شود.
تعریف نشاط:
نشاط در لغت به معنای خوشی، شادمانی، خرمی، سرور، دل زندگی، خوشدلی و ... می‌باشد.
نشاط در خانواده
«خانواده» کوچک‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین واحد اجتماع است که باید در حفظ و بقای و شکوفایی آن کوشش کرد. خانواده مناسب‌ترین بستر برای رشد انسان است. آدمی نیازهایی دارد که حسن تأمین هر یک از آنها گامی است در مسیر رشد، شکوفایی و تعالی انسان، و خانواده بهترین جایگاه تأمین این نیازهاست، اما گاهی، به عواملی، این محیط أمن و جایگاه تعالی محل کدورت‌ها، ناامنی و رکود می‌شود. بنابر تعریف ارائه شده از نشاط و خانواده در این مختصر به عوامل سرزندگی و شادابی اعضای یک خانواده به همراه نگاهی آسیب شناسانه پرداخته می‌شود. در یک بیان کلی می‌توان گفت ساده‌ترین شیوه‌ی رسیدن خانواده به نشاط این است که اولاً، ویژگی‌های شخصیتی، زیستی، شناختی و اجتماعی همدیگر را بشناسیم؛ ثانیاً، نیازها را تبیین کنیم و ثالثاً، برای حسن تأمین نیازها بکوشیم. وقتی نیازهای فطری به نحو مطلوب و مشروع تأمین شد، قطعاً نشاط ایجاد می‌شود. در پی تبیین این روش ابتدا بحث تفاوت‌های جنسیتی زن و مرد، سپس ضرورت توجه به تفاوت‌های فردی را مطرح می‌کنیم.
تفاوت‌های جنسیتی
مرد و زن از نظر ساختمان بدن، کیان روانی، هوش، استعداد و... تفاوت‌های زیادی دارند. یکی از علل اصلی ستیزها و کشمکش‌های دایمی، عذاب آور، دردناک و جان‌فرسا بین زن و شوهرها این است که مردان، زنان را با «ویژگی‌های خود» ارزیابی می‌کنند و زنان مردان را با مقیاس خود می‌سنجند سنجش‌هایی که معمولاً حس تحقیر یا برتری کاذب را به دنبال دارد. شناخت تفاوت‌ها در گام اول بسیاری از سوء تفاهم‌ها را به صورت ریشه‌ای بر طرف می‌سازد و در گام بعدی توجه به این تفاوت‌ها و تنظیم روابط و مسئولیت‌ها بر اساس آنها به پویایی و نشاط خانواده می‌انجامد.
تفاوت‌های فردی
گذشته از تفاوت‌های جنسیتی، انسان‌ها(حتی افراد یک جنس) از نظر سرمایه‌های وجودی و خدادادی، اعم از نیروهای بدنی و توانایی‌های روانی یکسان نیستند؛ هم چنان که برخورداری آنها از نعمت‌های طبیعی و اجتماعی و توانایی‌های هوشی متفاوت و مختلف است. انسان‌ها با وجود فطرت‌ها و غرایز یکسان دارای توانمندی‌ها و استعدادهای متفاوت هستند. بی توجهی به این تفاوت‌ها پی‌آمدهای دردناکی چون بی‌توجهی به تفاوت‌های جنسیتی دارد؛ یعنی بسیاری از آسیب‌های موجود در خانواده به این مسأله برمی گردد؛ دانش‌آموز با همکلاسی‌هایش، مقایسه‌ای نابه جاست و بدترین ضربات را بر روند پیشرفت درسی دانش آموز و شخصیت او وارد می‌سازد. فرزندی که در این موقعیت قرار می‌گیرد دچار فشار روحی زیادی است و نباید انتظار ابراز وجود، خلاقیت و نشاط را در او داشته باشیم. مقایسه‌ی همسر خود با دیگران نیز اشتباهی است که نشاط را از خانواده می‌گیرد. کارشناسان تأکید می‌کنند که هر یک از زن و شوهر باید بکوشد با روان شناسی همسرش آشنا شود تا بداند او به چه اموری بها می‌دهد و نظام ارزشی‌اش چگونه است؟ و با توجه به آن، مناسبات بین خود و او را تنظیم کند.
تفاوت‌های روانی
زن و مرد چنان که از نظر ساخت بدنی از هم متمایزند دارای تفاوت‌هایی در بعد روانی هم هستند که از نظر علم روان شناسی و در فرهنگ‌های مختلف به اثبات رسیده است... توجه به این تفاوت‌ها و شناخت بهتر هر یک، آدمی را به سوی زیست بایسته‌تر رهنمون می‌گرداند.
اهداف ازدواج و تشکیل خانواده
ازدواج یکی از نیازهای طبیعی انسان‌ها است که آثار و فوائد مهمی دارد که در این مقاله سعی شده است به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شود.
1. نجات از سرگردانی و بی‌پناهی: انسانی که ازدواج نکرده همانندکبوتری بی آشیانه و تنهاست که با ازدواج، آشیانه، شریک زندگی، مونس، محرم راز و غمخوار خویش را به دست می‌آورد.
2. تکامل اجتماعی: هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست وپیوسته برای جبران کمبودهایش تلاش می‌کند. جوان درپی رسیدن به استقلال فکری خود، به سوی ازدواج سوق داده می شود و با گزینش همسری مناسب و شایسته، زمینه رشد و تکامل خویش را فراهم می‌کند خداوند زن و مرد را به گونه‌ای آفریده است که از نظر روحی و جسمی به هم وابسته‌اند و با قرار گرفتن در کنار یکدیگر از برخی از نقایص و خامی‌ها عبور می‌کنند و شخصیت خویش را تکامل بخشیده و مسئولیت‌پذیر و اجتماعی می‌گردند.
3. ارضای غریزه جنسی: غریزه دروجودانسان، بسیار نیرومند و اررزنده است که در صورت قرارگرفتن در مسیر شرعی و صحیح خود، موجب رشد وتعالی روحی و نشاط درونی در انسان می‌شود. ازاین رو هر فردی، نیازمند همسری است که در محیطی امن وآرام، درهنگام نیاز، از وجودش بهره گیرد و لذت ببرد. ارضای درست غریزه جنسی یک نیازطبیعی است که باید به آن پاسخ داده شود و گرنه ممکن است، پی آمدهای منفی داشته باشد. کسانی که از ازدواج کردن امتناع می‌ورزند، اغلب دچار بیماری‌های روانی و جسمانی می‌گردند.
4. تداوم نسل: ثمره ازدواج، وجود فرزند است که باعث تحکیم خانواده و آرامش و دلگرمی زن و شوهر می‌شود ازاین رو، در قرآن و روایات اسلامی، درباره ازدواج تاکید فراوان شده است. قرآن کریم ازدواج را زمینه انس و الفت بین زن و مرد می‌داند و می‌فرماید: «و از آیات خدا این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا با آنها انس بگیرید. (روم -21) پیامبراسلام (ص) ازدواج رامحبوب‌ترین بنیان اسلام بر می‌شمارد و می‌فرمایند: «در اسلام بنایی گذاشته نشده است که نزد خداوند محبوب‌تراز ازدواج باشد».
انتهای پیام

captcha